Har søkt på nettet men ser litt forskjellige svar.
3 tommers sikksakk på underbrettet og 4 tommers på lokket? Gjør det noe om man slår 3 tommers på begge sider i stedet for å sikksakke?

Neste spørsmål, hvor langt inn på underbrettet setter man 3-tommers spikeren, er det ikke risiko for sprekk når det er så lite spillerom (20mm overlapp).

Noen som har tips om film der man ser pedagogisk?

T
Årsaken til at man ikke setter på begge sider er at man vil unngå sprekker i bordene på grunn av størrelsesendringer ved varme og kulde.
Hvis man setter spikeren 15-20 mm fra kanten, er det ingen problem, men nær en kortende kan man trekke den inn til minst 20 mm eller litt mer.

1 stk 3" spiker midt i underbordet så 2 stk 4" i overbordet som ikke går gjennom underbordet så ca 25mm inn fra kanten

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Det hadde jeg ingen anelse om, derfor spikret jeg plankene med to spiker rett i kanten. Foreløpig har jeg ikke merket noen sprekker eller løse planker.

Intet Intet skrev:
Det hadde jeg ingen anelse om, derfor spikret jeg plankene med to spiker akkurat i kanten. Så langt har jeg ikke merket noen sprekker eller løse bord.
Man kan ha flaks at det ikke sprekker, eller så sprekker en del av panelbordene, "går det så går det".😉 Virke/tre beveger seg og det er en del av dets egenskap.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.