2.989 lest ·
7 svar
3k lest
7 svar
Hvordan skru fast feste til motor i gulvluke i betong?
Uvitende spørsmål fra vinkjellerbygger. Hvordan skruer man fast feste i en blanding av grov- og glassfiberbetong? Må man forbore? Plugge? Masse? Eller bare skru direkte i betongen? Hvilken type skrue? OBS: Luken veier ca. 80 kg. Motoren er festet i en arm som løper over luken og med tre skruer opp i betongtaket.
Se foto nedenfor
Se foto nedenfor
Som sagt novise... er det expanderspiker? Når jeg googler bilder på expressexpander får jeg ikke noen treff.
Vinkjelleren har vært et langt prosjekt, men nå skal den bli ferdig. Ta en titt her vet ja http://husplaner.se/category/vinkallare/
Ha det godt! Lajla
Vinkjelleren har vært et langt prosjekt, men nå skal den bli ferdig. Ta en titt her vet ja http://husplaner.se/category/vinkallare/
Ha det godt! Lajla
Sist redigert:
Jeg har litt vanskelig for å tyde bildene, men tror jeg forstår. Det kommer jo bli ganske stor kraft der, og festet er nær kanten på betongen. Jeg ville satset på å forsiktig bore hull og så bruke ankermasse. Å dra i en ekspansjonsbolt eller lignende et par centimeter fra kanten høres farlig ut, risikoen er jo at du sprekker av kanten.
Så mitt tips, bor forsiktig med borhammer. Ankermasse av velkjent merke og en stubb gjengestang med mutter.
Så mitt tips, bor forsiktig med borhammer. Ankermasse av velkjent merke og en stubb gjengestang med mutter.
Bra poeng om at det er nær kanten. Så nå bildene i høy oppløsning. TS bør bore om festet så hullene kommer så langt fra kanten som mulig.
Kjemisk anker er nok eneste muligheten når det er såpass nær kanten. Det er dessverre litt mer besværlig og mer omstendelig enn ekspansjonsbolt. Kjemisk anker finnes hos velassorterte byggevarebutikker, jernvarehandlere og på nettet.
Kjemisk anker er nok eneste muligheten når det er såpass nær kanten. Det er dessverre litt mer besværlig og mer omstendelig enn ekspansjonsbolt. Kjemisk anker finnes hos velassorterte byggevarebutikker, jernvarehandlere og på nettet.
Er det noe jeg kan gjøre selv eller skal jeg ansette en ekspert som Hålgruppen eller Håltagning AB?
Verdt å merke seg er kanskje at det sitter en rustfri metallramme som festet hviler mot i lukeåpningen.
Takk for hjelpen! Lajla
Verdt å merke seg er kanskje at det sitter en rustfri metallramme som festet hviler mot i lukeåpningen.
Takk for hjelpen! Lajla
Litt vanskelig å forstå hvordan kreften virker på skråstøtten. Festet med 2 hull ved kanten er det som bekymrer. Støtten er ikke noe problem å feste med en ekspander.
Expressekspander betyr bare at den er smal nok til å kunne bores og bankes inn gjennom festet på plass, mens noen vanlige ekspandere må bores og festes før man setter dit det som skal festes over den monterte bolten.
Dette kan du gjøre selv om du er noenlunde normalhendt. Føler du deg altfor usikker kan en snekker hjelpe til. Å engasjere et betonghulltagningsfirma trengs ikke. Alt som trengs er en boremaskin for betong av normal størrelse.
Edit/
Har du spurt smeden som har bygget konstruksjonen? De kan sikkert montere, det gjør ofte de smeder jeg engasjerer.
Expressekspander betyr bare at den er smal nok til å kunne bores og bankes inn gjennom festet på plass, mens noen vanlige ekspandere må bores og festes før man setter dit det som skal festes over den monterte bolten.
Dette kan du gjøre selv om du er noenlunde normalhendt. Føler du deg altfor usikker kan en snekker hjelpe til. Å engasjere et betonghulltagningsfirma trengs ikke. Alt som trengs er en boremaskin for betong av normal størrelse.
Edit/
Har du spurt smeden som har bygget konstruksjonen? De kan sikkert montere, det gjør ofte de smeder jeg engasjerer.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Strömställare bakelit -var köper jag skruvar för fäste av "locket"
Belysning -
Var kan man köpa sån här ska skruvas mot taket fäster lampan med en sk
Belysning -
Skruva fästen för snöras genom duk och råspont
Tak & Vind -
Skruva loss duschblandare från väggfäste
Badrum -
Hur lossa skruvar utan spår som fäster skafferiet i väggen?
Inredning