Etter å ha revet en innervegg i kjelleren så innser vi nå at innerveggen (isoleringsblokker?) er bøyd. Hvordan skal vi mure igjen dette på best mulig måte? Jeg forstår at det beste er å rive innerblokkene og gjøre alt ordentlig. Men, akkurat nå vil vi bare gjøre minst mulig innsats for å få rommet til å se ok ut for folk flest.
Hvilken mørtel skal vi bruke og trengs det noen form for armering?
Takknemlig for all hjelp man kan få!
Hvilken mørtel skal vi bruke og trengs det noen form for armering?
Takknemlig for all hjelp man kan få!
Innså at jeg uttrykte meg uklart. Ytterveggens innerblokk (vet ikke hva dette heter) er bøyd. Altså ikke selve grunnmuren av yttervegg. Men ja, det er en yttervegg som nå har en åpning vi vil mure igjen etter riving av innervegg.L Lajmen skrev:
Vi orker ikke flere store prosjekter og trenger å kunne bruke rommet så snart som mulig.
Kjøp en sekk vanlig pussmørtel C sleng på og dra/tørk av med en planke. Juster overflaten med sleiva slik at den ligner resten av veggen, for eksempel hvis den er glattet (oppnås ved å trykke til den herdnende pussingen med en stor sleiv når den har stivnet litt). Sørg for at kantene rundt skaden ikke stikker opp før du begynner pussingen, i så fall hugg bort det som stikker opp med en meisel.
EDIT: Ser nå på bilde tre at det er et ganske dypt hulrom. Trodde først det bare var noen cm. Hvor dypt eksakt? Må fylles med noe. Går 90 mm leca inn?
EDIT: Ser nå på bilde tre at det er et ganske dypt hulrom. Trodde først det bare var noen cm. Hvor dypt eksakt? Må fylles med noe. Går 90 mm leca inn?
Bra tips oven men....
Sier du murad kjellervegg får det meg til å direkte tenke på at veggen kan ha vært bærende. Har du plantegning? Kan man få en oversiktsbilde av rommet? Har noen med erfaring av bærende konstruksjoner godkjent riving?
Sier du murad kjellervegg får det meg til å direkte tenke på at veggen kan ha vært bærende. Har du plantegning? Kan man få en oversiktsbilde av rommet? Har noen med erfaring av bærende konstruksjoner godkjent riving?
Nei den lille biten vi rev var ikke bærende. At de der innerblokkene mot ytterveggen er bøyde skyldes at huset er gammelt og står på dårlig grunn. Den var bøyd før vi rev veggklakken der det nå er hull.FreQa skrev:
Ja, som maks er gapet 1,5-2 cm. Takk for tips! Det settes pris på! Kanskje jeg skal pusse til et stopp der først... har ingen leca, men vanlig C-mørtel har jeg.Claes Sörmland skrev:
Kjøp en sekk vanlig pussmørtel C, kast på og dra/riv av med en planke. Juster overflaten med sleiven slik at den ligner på resten av veggen, for eksempel kanskje den er glattet (dette oppnås ved å trykke til den tørkende pussing med en stor sleiv når den har stivnet litt). Sørg for at kantene mot skaden ikke stikker opp før du begynner pussingen, i så fall, fjern det som stikker opp med en meisel.
EDIT: Ser nå på bilde tre at det er et ganske dypt hull. Trodde først det bare var noen cm. Hvor dypt er det nøyaktig? Trenger å fylles med noe. Går 90 mm leca inn?
Ser ut til å være murt opp lettbetongblokker inn mot rommet. Hvis du vil fylle alt med bruk, går nok min stemme til gipsstøp heller enn noe mer sementbasert, og hvis det er for dypt til å klare alt i én omgang, må man enten kjøre flere runder eller spikre kropp med for eksempel tynnere lettbetongblokker som man med en baufil kan sage ned til remser. Så lenge begge sider av veggen der veggen før var, er likeformede, så burde det vel gå å få det til bra.
Takk for tips om gipsing. Det var min første plan. Hvorfor anser du at gipsing skulle fungere bedre enn C bruk? Av enkelheten eller holdbarhet?M myrstack skrev:Ser ut til å være oppmurte lettbetongblokker inn mot rommet. Vil du fylle alt med bruk går nok min stemme til gipsing snarere enn noe mer sementbasert, og er det for dypt til å klare alt i ett påslag, må man enten kjøre flere runder eller sparkle med f.eks. tynnere lettbetongblokker som man med en snekkersag kan sage ned til remser. Så lenge begge sider av veggen der veggen før var er likformede, burde det vel gå å få til det bra.
Gipsputs for meg er dels enklere å jobbe med og for bruk innendørs over bakken trenger du ikke noe sementbasert. Dessuten pleier gipsputs av visse fabrikat å tillate påslag i tykkelse som gjør at du trolig kan fylle igjen helt der mange sementbaserte produkter kan kreve flere omganger.W Walkamile skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur murar jag igen ett källarfönster?
Fönster & Dörrar -
Hvordan murer man dette?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Någon som känner igen detta ogräs?
Trädgård allmänt -
Vad kan detta vara och hur får man egentligen bort det?
Badrum -
Hvordan murer jeg igjen dette kjellervinduet?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi