Diagram over romlayout med en grønn linje som viser planlagt vegg, blå linjer som eksisterende vegger, røde kryss for fester, og lyseblå linje for dørplassering.
Skal sette opp en innervegg med dør, ca 2,70 bred (grønne linjen). Vet ikke hvordan jeg skal feste det hele, er litt novise.

Stendere i vegg er markert i rødt på bildet og er av metall! Trodde jeg hadde solide trebiter å feste i men ikke... Ellers er det enkelgips med ingenting bak.

Tak er gips. Gulvet er parkett.

* Overligger, er det bare å skru opp med gipsplugger i taket? Hvilke plugger "rekker"? Fungerer universale eller må man ha metallekspandere?

* Bunnsvill, har sett at man kan tape disse. Hvilken tape er det man mener?

* Veggene, plugg i gipsen her også? I den ene retningen er det en metallstender, hvordan fester man i disse?

* Døren, er det noen byggetekniske forskjeller på å ha den direkte i hjørnet sammenlignet med å ha den 20 cm fra kanten som det pleier å være?

Har sett teknikker der man spenner opp veggen med bolter men gjetter at disse ikke er så bra når alt er gips rundt omkring?

Mange spørsmål men tenker at jeg vil klare av det hele selv. En gang må man jo lære seg :)

Mats-S
Hei!

Det finnes mange måter å gjøre dette på, personlig jobber jeg mye heller med stålstendere siden de alltid er rette og aldri vridde. Dessuten er de lettere å feste mot vegg, gulv og tak.

Fant noen lenker om prinsippet for å bygge vegg med stålstendere:
https://www.byggmax.se/bygga-innervägg-med-stålreglar
https://www.hornbach.se/projekt/montera-stalreglar/

Bygglim (typen PL200 på Jula) er din redningsmann i dette tilfellet. Lim vegg/takstenderen før du skrur den fast. Lim RIKELIG og TYKT!

- Er veggen stabil og limet kan feste uten problemer (nogenlunde fast tapet) holder det med å skru metallstenderen med typen korte gipsskruer (grovtrådet for tre) typisk cc 15-20cm. OBS! Håndskru siste biten slik at skruen trekker i din eksisterende gipsvegg UTEN å slippe i tråden. Du trenger altså ikke bruke mye tid på plugger :) La limet feste og tørke i noen timer.
- Takstenderen fester du på samme måte som veggskena. Støtt opp med veggstendere mens den tørker.
- Veggskena mot siden med eksisterende metallstender i veggen på samme måte, men da med skruer for metallstender.
- Gulvskena. Vil du spare gulvet, bruk dobbeltsidig tape (sjekk med byggevarehuset hva den heter, jeg husker ikke).
Skenene ved døråpningen "fyller" du med trestendere slik at du kan feste døren lett.

For å kunne feste ting på veggen uhindret bør første lag bestå av OSB-plater, typisk:
https://www.byggmax.se/osb-skiva-p10097

Som sagt, det finnes andre måter å gjøre det på, men dette funker garantert :)
... og ... når du skrur fast platene i stålstenderne, pass på fingrene :thinking: ... jeg har selv skrudd fast pekefingeren en gang, måtte sette i revers og skru ut fingeren :sweat: Så hold imot stenderen et annet sted enn der skruen kommer :)

T talonmas skrev:
Har sett teknikker der man spenner opp veggen med bolter, men gjetter at disse ikke er så bra når alt er gips rundt omkring?
Ja, men jeg har aldri gjort det, så det overlater jeg til en annen tømrer å fortelle om :)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.