Vi har arvet en vegg med gipsplater montert på et par loddrette stendere, dvs. ingenting å skru i på kantene ordentlig. Trenger vi å gjøre om den, eller kan man sparkle/male/sette lister og bare skjule det stygge? Det er også en dybdeforskjell mellom platene omtrent 95 cm opp fra gulvet, men vi tenkte å ha brystningspanel der, så jeg tenker at jeg kan få den loddrett ved at monteringslimet er litt tykkere under skjøten bare? Skjønner at det ikke er "riktig," men det hadde vært så deilig å slippe å gjøre alt om fra bunnen av, det er liksom samme slurvestandard overalt så vi må allerede rive mye, som å bryte opp spilepanelet personen har lagt som gulv (?!). Hva tror dere jeg kan komme unna med enklest her?

• En vegg med ujevne gipspaneler og synlige sparkelreparasjoner, samt en stikkontakt nederst til venstre og tregulv.
  • Gipsvegg med synlig bunn uten lister over gulvbord. Detaljer handler om ujevnt montering. Reglar bak veggen er nevnt i teksten.
  • En hånd holder en list mot en vegg med gipsplater, tydelige ujevnheter i veggen, tregulv og en stikkontakt i bakgrunnen.
  • Veggen vist med gipsplater, sparkelledd og malt overflate, med en dobbel stikkontakt nær gulvet.
Du kan kanskje fjerne en remse på 45mm og få inn en regel, deretter sette tilbake gips og skjøte, men alt du gjør vil påvirke risikoen for sprekker, og slik det ser ut nå, er dette ikke bra gjort. Nesten sikker på at du får sprekker i den veggen, så jeg ville skrudd ned den og gjort det om igjen.

Jeg tror faktisk at det enkleste er å rive og gjøre om. Er underarbeidet dårlig tar det mye lengre tid med de resterende momentene.

Å bytte noen gipsplater går ganske fort, bare å rette opp nåværende sparkelkladd tar nok lengre tid…

• Liker
Svante Svenson og 1 annen
  • Laddar…
songforkaren songforkaren skrev:
der så tenker at jeg kan få den loddrett ved at monteringslimet får være litt tykkere under skjøten bare?
...det høres ut som at du tenker å fortsette på den veien med halvferdige løsninger på problemene. Riv ned gipsen, rett opp stenderne, tilpass stenderavstanden for gips, opp med gips og gjerne med en forsterkningsplate bak.

Ja jeg innså typ det dere sier, nå revet, så får vi forsøke fikse en stabilere grunnløsning. Takk for bekreftelse :)

• Vegg under renovering med synlig isolasjon og plastfolie i et rom med tregulv.
  • Liker
Bart
  • Laddar…
Luter nå mot å sette opp playwood under/istedenfor, sånn spontet konstruksjonsplywood og så bare typ renoveringsgips/tapet på og så male/tapetsere, hva tror dere?

Lener nå mot å sette opp playwood under/i stedet for, sånn spontad konstruksjonsplywood og så bare type renoveringsgips/tapet på og så male/tapetsere, hva tror dere?
blir jo himla masse skarve med lekter kors&tværs ellers om man vil at det skal finnes noe å skru i under gipsplatene rundt om

Du har jo stående reglar? Sett inn regelbiter ved gulv og tak, På med osb og gips

Lustig regelplassering😀.
Jeg har playwood med renoveringstapet og malt. Skjøtt på regel og det har funket i 4 år uten sprekker.
Er det synsbedrag eller mangler det plast på deler av veggen?

Blir litt dumt når det mangler stendere rundt om, særlig i hjørnene, det vil uunngåelig sprekke der hvis platene ikke kan skrus.

Siden plasten likevel mangler på del av veggen hadde jeg nok tatt bort isolasjonen og satt kortlekter rundt om (opp mot tak og gulv) mellom stenderne og mot omkringliggende vegger.

Deretter setter du ny plast på hele veggen. Osb/plywood og til slutt gips. Bruk vanlig 13 mm gips.

Mangler det også stendere i hjørnene bak de veggene som ikke er revet så kan man trykke inn en metallprofil bak som senere hviler mot den nye stenderen.

• Liker
Svante Svenson
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du har jo stående regler?
Sett i regelbiter ved gulv og tak,
På med osb og gips
Jo, men med litt flummige avstander = ingenting kommer havne under en gipskant.

M Mellanbarn skrev:
Lustig regelplassering😀.
Jeg har playwood med renoveringstapet og malt. Skjøtet på regel og det har fungert i 4 år uten sprekker.
Er det synsbedrag eller mangler det plast på deler av veggen?
Ikke synsbedrag, tror plasten sitter på den del som er yttervegg, de innerste to er mot tilgrensende rom (gjetter det er grunnen?)

Ikke synsbedrag, tror plasten sitter på den delen som er yttervegg, de innerste to er mot tilstøtende rom (gjetter det er årsaken?)
tversløperen er altså taket, dette er liksom en påbygging i midten på loftet

Jo, men med litt uklare avstander = ingenting vil havne under en gipsskjøt.
Hva er det for avstander da?
Kan jo kappe gips og plater for å skjøte midt på

mexitegel mexitegel skrev:
Blir litt dumt når det mangler stendere rundt omkring, særlig i hjørnene, det vil uunngåelig sprekke der om platene ikke kan skrues.

Ettersom plasten uansett mangler på del av veggen hadde jeg nok tatt bort isolasjonen og satt kortlingar rundt omkring (opp mot tak og gulv) mellom stenderne og mot omkringliggende vegger.

Så setter du ny plast på hele veggen. Osb/plywood og til slutt gips. Bruk vanlig 13 mm gips.

Mangler det også stendere i hjørnene bak de veggene som ikke er revet så kan man trykke inn en metallprofil bak som da hviler mot den nye stenderen.
Finnes stender i hjørnet mot utsiden, altså lykkes å skru opp gipsplaten på andre siden av hjørnet i noe, men skal prøve å sette en mot den så det blir et hjørne liksom så det går an å skru kanten der også.

• Vegghjørne under renovering med gipsplater, treplanker og målebånd. Utskjæringer og bygningsmaterialer er synlige på gulv og vegg.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.