Hei alle eksperter!

Selv er jeg helt klart en amatør. Hadde en hel del sprekker i ytter- og innervegger av blåbetong. Glad i hågen skrapet jeg dem til spor på rundt 3 cm brede og like dype. Sparklet igjen dem med gipsmørtel etter anbefaling på byggvarehuset, pusset og malte med sokkelfarge godkjent for formålet. Nå etter 3-4 uker har nok i prinsippet alle sprekkene kommet tilbake. De fleste tynne som hårstrå men likevel fullt synlige. Nå er dette et lagerrom men etter alt arbeidet føles det likevel ganske surt.

Huset er klassisk, tidlig 70-talls sokkelhus.

Nå til spørsmålet: Hva kan jeg gjøre annerledes i neste lagerrom for at det ikke skal bli det samme igjen? Så tips om å bruke et settmørtel for flis. Bra eller dårlig idé? Finnes det noe elastisk mørtel som ville fungere? Erfaringer? Ville vært sååå takknemlig for fungerende tips og råd rundt dette!

B Bennca skrev:
Hei alle eksperter!

Selv er jeg helt klart en amatør. Hadde en del sprekker i ytter- og innervegger av blåbetong. Glad i hågen skrapet jeg dem til spor på rundt 3 cm brede og like dype. Sparklet igjen med gipsmørtel etter anbefaling på byggvarehuset, slipte og malte med sokkelfarge godkjent for formålet. Nå etter 3-4 uker har stort sett alle sprekkene kommet tilbake. De fleste tynne som hårstrå, men likevel fullt synlige. Nå er dette et lagerrom, men etter alt arbeidet føles det ganske surt.

Huset er klassisk, tidlig 70-talls sokkeletasje.

Nå til spørsmålet: Hva kan jeg gjøre annerledes i neste lagerrom for at det ikke skal bli det samme igjen? Så tips om å bruke et flislim for klinker. God eller dårlig idé? Finnes det noe elastisk mørtel som ville fungere? Erfaringer? Ville vært sååå takknemlig for fungerende tips og råd rundt dette!

Er det en yttervegg i sokkeletasjen? I så fall skal det bare være puss + silikatmaling slik at veggen som er under bakken kan puste. Man kan legge pussen i armeringsnett for å forhindre sprekker.

Er det en vanlig vegg/innervegg, kan man lime papirremser over sprekkene med våtromslim og deretter sparkle over.

Det hjelper aldri å bare sparkle/pusse over en sprekk uten noe armerende.

Takk! Ja, det høres jo rimelig ut.

Det neste lagerrommet å fikse har kun innervegger. Tror du det fungerer med type glassfiberremser som man kan bruke ved sparkling av gipsplater?

Lagerrommet med nye sprekker i veggene har både yttervegger på kjellernivå, altså under bakken (nydrenerte) og innervegger. Går det an å "midt på treet"-fikse med noe, tror du, eller er det "gjør om, gjør rett" som gjelder?

B Bennca skrev:
Takk! Ja, det høres jo rimelig ut.

Neste lager å fikse har kun innervegger. Tror du det fungerer med type glassfiberremser som man kan ha ved sparkling av gipsplater?

Lageret med nysprukne vegger har både yttervegger i kjellernivå, dvs under bakken (nydrenerert) og innervegger. Går det å "juks-reparere" med noe tror du, eller er det "gjør om, gjør rett" som gjelder?

Det blir typ det samme med glassfiberremser, de er lettere å bare trykke på plass, men de armerer mye dårligere enn en papirremse. Så litt risky, jeg personlig hadde limt papirremser for å være helt på den sikre siden.

Skal det være helt korrekt gjort på en yttervegg i kjeller så er eneste godkjente materialer puss + silikatmaling.

Så det korrekte er å pusse én vegg av gangen, legge på nettet når pussen er våt, glatte over nettet med en sparkel, så pusse over nettet og filte, så en gang til pusse og filte etter det har tørket. Deretter male med silikatmaling.

En juks-reparasjon på dine sprekker hadde jeg nok brukt glassfiberremse siden den er hul og kan puste. Så avhengig av hvor mye sprekker det finnes samt tiden du vil legge på dette; puss på og filte der glassfiberremse sitter eller helt pusse om alle vegger og filte dem!

• Liker
Bennca
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
De blir typ samme sak med glassfiberremser, de er lettere å bare trykke dit men de armerer mye dårligere enn en papirremse. Så litt risikabelt, jeg personlig hadde limt papirremser for å helt være på den sikre siden.

Skal det være helt korrekt gjort på en yttervegg i kjeller så er eneste godkjente materialer puss + silikatmaling.

Så det korrekte er å pusse 1 vegg av gangen, legge på nettet når pussen er våt, glatte over nettet med en sparkel deretter pusse over nettet og filte, så en gang til pusse og filte etter det har tørket. Deretter male med silikatmaling.

En stygg reparasjon på dine sprekker hadde jeg nok brukt glassfiberremse siden den er hul og kan puste. Så avhengig av hvor mange sprekker det finnes samt tiden du vil bruke på dette; pusse på og filte der glassfiberremsen sitter eller helt pusse om alle vegger og filte dem!
Takk for dine svar! :-) Papirremser får det bli. Ytterveggene får jeg ta tak i litt senere.

N
Utvikle gjerne litt bedre hva du vil gjøre, så man forstår.

N neo11 skrev:
Utvikle gjerne litt bedre hva du vil gjøre, så man forstår.
Jeg vil reparere sprekkene i vegger av blåbetong i sokkeletasjen. Det gjelder både ytter- og innervegger. Reperasjonen jeg gjorde holdt ikke.

H
Litt bilder letter

• Liker
McHolm
  • Laddar…
H hus520 skrev:
Lite bilder underlättar
Takk for ditt svar! Jeg er ikke hjemme på et par dager så jeg får be om å komme tilbake med bilder så snart jeg er hjemme igjen.

N
Gipsbruk skal aldri brukes utendørs eller i rom hvor det er risiko for inntrengende fukt.

N neo11 skrev:
Gipsbruk skal aldri brukes utendørs eller i
rom hvor det er risiko for inntrengende fuktighet.
Korrekt. Men fikk likevel anbefalingen om å bruke gipsbruk da veggene fra gammelt av er pusset med det. Dog er sprekkene dypere enn bare den gamle pussen. Innvendige vegger har samme type sprekker. Altså, de var sprukket før mitt mislykkede reparasjonsforsøk og derfor sprukket igjen etter reparasjonen. Derfor føles det ikke som det var gipsbrukets feil at reparasjonene ikke holdt.

kan anbefale dette. holder på å fikse leiebolig der boligfirmaet synes den beste lave tapeten på tapet tror sprekkene forsvinner. bruker dette når bred sparkler mine veier. sykt jobb. lett betong blir det mye settinger i. så vet jeg ikke men punkt sparkler sprekkene med mindre remse med husfix så du kanskje skulle teste bruke noe som sterkere for punkt mure der sprekkene er med mindre remse.

• Liker
Bennca
  • Laddar…

• Liker
Bennca
  • Laddar…
T ThiasGbg skrev:
kan anbefale dette. holder på å fikse leiebolig der boligfirma synes beste lave tap på tapet tror sprekkene forsvinner. bruker dette når brede sparkler mine veier. sykt jobb. lett betong blir det mye setninger i. så vet jeg ikke men punkt sparkler sprekkene med mindre remse med husfix så du kanskje skulle teste bruke noe som sterkere for punkt mure der sprekkene er med mindre remse.
Takk for tipset!! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.