Det har blitt en hel del merker i vårt valnøttgulv.
Det er et gulv av finértype med en tynn treoverflate som ikke kan slipes om.
Det er altså ikke et laminatgulv.

Dels er det riper og dels er det små fordypninger/hakk som vi ser på begge vedlagte bildene.

Hvordan gjør jeg for å skjule disse så godt det går? :(
Jeg har valnøttbeis hvis det skulle hjelpe noe?

• Valnøttfanérgulv med synlige riper og små hakk.
  • Valnøttgulv med små merker og hakk i overflaten, nær kantlist.
Du kan kjøpe köning voks hos theofils med lakkpenn med dem kan du trylle bort skadene.

Lurer på om det ikke holder å ha i litt lakk i ripene/hullene.

Det er jo forskjellen i glans mellom lakkert og ulakkert som synes.

Jeg er enig med KnockOnWood fyll skadene med en oljebasert lakk (viktig for at treverket skal mørkne, vannbasert fungerer ikke). Test på et enkelt sted først og blir det ikke mørkt nok, så beis skadene før du dråper i lakk.

Fredrik.engdahl skrev:
Du kan kjøpe köning voks hos theofils m lakkpenn med dem kan du trylle bort skadene
Okei.
Selger Theofils direkte til privatpersoner?
Er det en oljebasert lakk?

Helioz skrev:
Jeg er enig med KnockOnWood fyll skadene med en oljebasert lakk (viktig for at treverket skal mørkne, vannbasert fungerer ikke). Test på et enkelt sted først og blir det ikke mørkt nok så beis skadene før du drypper i lakk.
Mener du at en oljebasert lakk blir mørkere?
Gjør den det med en gang eller over tid?
Hvordan vet jeg isåfall at det ikke blir for mørkt og ser rart ut?

Med lakk mener du en vanlig liten lakkboks som man kjøper i hvilken som helst malerbutikk, så lenge den er oljebasert?

Oljebasert lakk får treet til å mørkne mer ved påføring enn vannbasert lakk fordi oljen trenger inn og blir værende i treet mens vannet fordamper. Lakken i seg selv vil ikke mørkne mer etter påføring.

Ditt øvrige gulv er med meget stor sannsynlighet lakkert med en oljebasert polyuretan-lakk så bruker du selv en oljebasert så matcher det bedre. I prinsippet vil hvilken som helst oljebasert lakk fungere, men en ekte gulvlakk eller båtlakk (polyuretanbasert) vil gi bedre slitestyrke.

Jeg fant en lakk som vi hadde hjemme.
Den heter Alcro gammaldags halvmatt trælakk.
Det står at det er klarlakk for tre innendørs og at den er halvmatt 20.

Det står også at den er løsemiddelbåren.

Skal denne funke?

Ja bør fungere fint men jeg tror at gulvet er lakkert med blank lakk, dog er det vanskelig å avgjøre på bildene. Drypp litt lakk i et av de mindre hullene og se om det matcher før du går over alle skadene.

Ja trolig er gulvet blankere enn 20.
Jeg får rett og slett teste hvordan det ser ut.

Men hvordan gjør jeg påføringen? Kjøper en liten lakkpensel og drypper ned litt med?

savio skrev:
Ja trolig vis er gulvet blankere enn 20.
Jeg får enkelt og greit teste hvordan det ser ut.

Men hvordan gjør jeg appliceringen? Kjøper en liten lakkpensel og drypper ned litt med?
Bruk noe virkelig smått.
Trolig best med en tannpirker eller fyrstikk.
Ved store skader kanskje bomullstops.

Lakk som kommer utenfor skaden skal du tørke bort med en gang med en klut eller lofritt papir.

KnockOnWood skrev:
Bruk noe virkelig smått.
Trolig best med en tannpirker eller fyrstikk.
Ved store skader kanskje bomullspinner.

Lakk som kommer utenfor skaden skal du tørke bort umiddelbart med en klut eller lo-fritt papir.
Okei, tannpirker høres greit ut, jeg går for det =)

Men en ting som jeg ikke forstår, vil ikke skadene også etter mine reparasjoner ha samme lyse farge?
Skal jeg ikke prøve å dryppe i litt beis først, så lakk?

Oljen i lakken bør få de lyse stedene til å mørkne til samme farge som resten av gulvet, forutsatt at de ikke har gått gjennom valnøttfineret. Test derfor på et sted først og se hvordan det blir. Er det fortsatt for lyst, så bruk beis. Bruker du beis direkte kan det bli for mørkt.

Oppdatering:
Jeg har prøvd å dryppe litt Alcro gammaldags halvmatt trælakk, men det gjør virkelig ingen forskjell.
Treet mørkner ikke i det hele tatt.

Jeg vurderer å finne frem valnøttbeisen og dryppe i litt, kommentarer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.