Jeg fikk en fin gave av nissen rett før jul, den fete fyren forsøkte å ta seg ned gjennom min murede skorstein fra -65, men naturligvis gikk det galt, så skorsteinen sprakk fra loftet helt ned til kjelleren.
Eller så var det en jul for lenge siden, men noe har iallfall skjedd for det finnes en sprekk som har gått rett gjennom både steiner, fuger og puss.
Det hele ble oppdaget etter bytte av fyrkjele fra en CTC-kombikjele anno 1965 til en Effecta Lambda anno 2022, også kalt kråkornes skrekk. Den gamle kjelen var veldig populær blant fuglene i nabolaget som trivdes godt her om vinteren. Den nye kjelen er betydelig mer effektiv, så røykgassene blir mye kjøligere. Dessverre ble de for kjølige, noe som førte til kondensdannelse i toppen av skorsteinen, noe som i seg selv førte til et mareritt for min del.
Sprekken har vært der siden før vi kjøpte huset -21, men det har aldri blitt merket med den gamle kjelen. Den hadde såpass høye røykgasstemperaturer at det ikke kunne dannes kondens. Samt et veldig bra trekk på grunn av varmen.
Vi merket problemet fordi det begynte å lukte sterkt i soverommet i andre etasje. Vi gikk der og sniffet og kom frem til at lukten kom fra perlestaffen som skorsteinen var kledd med.
Bare å rive, for bak panelen var det en stor, stygg, våt og brun flekk på skorsteinen. Det luktet som en blanding av avskum og vått askebeger.
Kondensatet som dannes renner altså nedover i røykrøret, og finner veien innover enten gjennom dårlige fuger eller sprekkene i steinene. Deretter suges det opp av pussen innendørs og blir til en fin flekk.
Helt uholdbart altså og saken må utbedres, siden pussen er en av bestanddelene som utgjør skorsteinens tetthet. Den riktige arbeidsmetoden er selvfølgelig å først glidegyte røykrøret fra innsiden og deretter fikse pussen. Men det er ikke snakk om noe glidegyting på denne tiden av året.. Foruten risikoen for plutselig død, er det for stor fare for at mørtelen sprekker hvis man fyrer for tidlig etter støpingene.
Derfor begynner jeg i feil ende og tar pussen innendørs. Men arbeidet er IKKE morsomt kan jeg meddele, og det skitner til og støver noe voldsomt. Støvet fra pussen finner vei overalt og det lukter også fint av avskum og tjære..
Den gamle pussen ved sprekken må altså bort, samt på de stedene hvor det er løs puss når man først er i gang. Ny puss skal opp og dårlige fuger skrapes ut og legges inn.
Er ferdig fra loftet (total og absolutt mareritt å banke og pusse der oppe) og ned til soverommet. Jeg har brukt Byggmax C-mørtel som puss på råd av feieren. Til fugene mellom steinene ville jeg ha B-mørtel, men det fantes ikke tilgjengelig så det ble C hittil.
Har nå tatt opp hull gjennom bjelkelaget fra soverom ned til stue, og hull fra stue ("parketten kan SIKKERT legges tilbake igjen kjære, det vil ikke engang synes at den er saget!") til kjeller. I natt fjernet jeg pussen i stuen og jeg synes skorsteinen ser verre ut der enn hva den gjorde i soverommet. Sprekkene i noen steiner er bredere enn de var der oppe, der oppe var de tynne som hårstrå og gikk ikke an å kjenne med neglen.
Hvordan ville dere skorstensmestere der ute reparert en slik skade?
Pusse med B-mørtel på fugene, reparere sprekkene på steinene med noe, eller bare smøre på 30mm C-mørtel i ett lag og se fornøyd ut?
Min nåværende plan er:
•Fjerne resten av pussen ned til kjelleren
•Rense ut tvilsomme fuger med passende elektrisk verktøy
•Fylle fugene med B-mørtel, la tørke
•Pusse igjen hele greia med C-mørtel, maks 10mm om gangen, la tørke i minst 3 døgn, samt pleie med ettervanning med sprayflaske
•La tiden mellom pussing og fyring bli så lang som mulig (litt over 1 døgn er nok maksimal tid hvis en form for livskvalitet skal opprettholdes.
•Gjenta punkt 4 & 5, til skorsteinen er fylt og plan.
Ville dere gjort det på en annen måte..? Takknemlig for tips og råd!
Ville også vært takknemlig for teorier om hva som kan ha skjedd med skorsteinen, hvorfor har den sprukket fra topp til bunn? Feil murt, for hard mørtel, skorsteinsbrann eller hva..?
Og:
Nei, det er ikke snakk om noe innsatsrør og vermikulitt i kanalen.
Nei, feieren har ikke vært her og testet, han kan ikke fortelle noe som jeg ikke allerede vet.
Ja, jeg fyrer uansett.
Nei, elpatron er ikke tilgjengelig. Den finnes, men er ikke koblet til.
Se bilder (obs at de dype merkene ikke er sprekkene men spor fra diamantbladet på senkesagen som ble brukt til å kutte opp pussen før den forsiktig ble meislet ned. Anbefaler varmt denne metoden, da pussen løsner i store flak!):
Har du noen skorsteinshette? Ellers kan det nok ha regnet inn og forårsaket frostsprengninger. Hadde litt samme problem på min skorstein fra -70. Men heldigvis var det bare sprekker på ytterste lag av murstein og ikke det innerste, så jeg fuget bare om.
Har du noen skorstenshatt? Ellers kan det nok ha regnet inn og fått frostsprengninger. Hadde litt samme problem på min skorstein fra -70. Men heldigvis var det bare sprekker på ytterste laget av mursteiner og ikke det innerste, så jeg fugde bare om.
Hvordan mener du med sprekker på bare ytterste laget? Var de ikke gjennomgående gjennom hele steinen liksom..?
Ingen hatt, tror aldri det har sittet heller. Men kransen er blikkbeslaget på sidene og det ligger prima blyblikk på toppen som overlapper sidene.
Det er ikke sikkert at kransen alltid har vært blikkbeslaget dog.. Tenker du at det kunne være frostsprengning her også? Kan det gi sprekkdannelser gjennom hele skorsteinen, fra topp til tå?
Sprekken er fra at noe har satt seg, eller at man har gått løs med bilmaskin, lignende i den. Er spenninger i en murstock som ikke liker dette. Hadde nok trykket ned et syrefast rør heller enn å glidestøpe, om noe rører seg mer så fortsetter det å lekke.
Hvordan mener du med sprekker på bare ytterste laget? Var de ikke gjennomgående gjennom hele stenen liksom..?
Ingen hette, tror aldri det har sittet heller. Men kronen er blikkbeslaget på sidene og det ligger prima blyplater på toppen som overlapper sidene.
Det er ikke sikkert at kronen alltid har vært blikkbeslaget dog.. Tenker du at det kunne være frostsprengning her også? Kan det gi sprekkdannelse gjennom hele skorsteinen, fra topp til tå?
Min var murt med to lag steiner og sprekken gikk bare i det ytterste laget, ikke gjennom hele inn til røykanalen.
Ser helt klart ut som sprekk på grunn av setninger.
Spørsmålet er vel om den har satt seg "ferdig", i så fall er det jo bare å gliestøpe og være glad. Om det er en setning som fremdeles beveger seg er det jo derimot penger og arbeid rett i sjøen.
Sprekken er fra at noe har satt seg, eller at man har gått hardt til verks med slagbor, lignende i den. Er spenninger i en pipa som ikke liker dette. Ville nok heller ha satt inn et syrefast rør enn å glidigjute, dersom noe beveger seg mer så fortsetter det å lekke.
Dowser4711 skrev:
Ser helt klart ut som sprekk pga setninger.
Spørsmålet er vel om den har satt seg "ferdig", i så fall er det jo bare å glidigjute og være glad. Om det er en setning som fortsatt er i bevegelse er det jo derimot penger og arbeid rett i sjøen.
Setningsskade tror vi altså..
Jo, om så er tilfelle og om det ikke har satt seg ferdig, da er det penger og fremfor alt mye arbeid i den berømte sjøen..
Jeg utelukker heller ikke sotbrann, og siden bjelkelaget hviler på utkragninger i pipa, så har den i så fall hindret skorsteinen i å ekspandere. Deretter er nok mørtelen sterkere enn steinene, og der det har sittet ordentlig så er det logisk at steinene gir etter først.
Uansett årsak, så er dette ikke en operasjon man vil gjøre mer enn én gang i husets og ens egen levetid, det kan jeg forsikre.
Da arbeidet er i den fasen det er og da jeg vil slippe et rør, syrefast eller ei, så er det eneste rasjonelle å frese ut fugene og legge ny mørtel. Sprekkene i steinene må forsiktig tas opp litt, og fylles igjen med B-mørtel. Så får man holde øye med om nye sprekker oppstår.
Skorsteinen er 57 år gammel og står på fjell, så jeg velger å tro at setningen er ferdig.
Pipa kommer til å være synlig i stuen og kjelleren, panelet i soverommet har jeg ordnet med slik at det er lett avtagbart for inspeksjon.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.