For omtrent fire år siden bygde jeg et utekjøkken hjemme på terrassen og støpte en benkeplate i betong, ca. 400 ganger 70 cm og omtrent 5 cm tykk med et overheng i forkant slik at den ser ut til å være ca. 10 cm tykk.

Til saken hører at min verktøypark og kompetanse ikke helt matchet vanskelighetsgraden i oppgaven, noe som ble åpenbart da støpningen var ferdig...

Som man kan se på bildene nedenfor, er det et antall virkelig stygge partier på platen som jeg lurer på om noen her har tips til hvordan jeg kunne rette opp?

Betongbenk med groper og ujevnheter i overflaten, del av et utekjøkken. Grå børste delvis synlig øverst til høyre.

Dette er kanten på platen, og det er fullt av groper og hull som ikke ser så bra ut. Det er bedre på noen steder, men nesten hele kanten på platen ser slik ut.

Betongbenken på utekjøkkenet viser ujevn overflate med groper og hull. Verktøy og produkter står på benken i bakgrunnen.

Platen har to skikkelige "dipper" der formen jeg bygde må ha hatt en liten svakke og ikke vært helt plan, noe som nå resulterer i at det er en stor fordypning i platen akkurat her hvor vann samles i en pøl.

Betongbenkplate med groper og ujevne kanter, omgitt av verktøy som fluesmekker og hammer på en uteplass.
Betongoverflate med synlige groper og ujevnheter som viser skader på en utekjøkkenbenk.

Her er det groper i overflaten på platen. Det er relativt dype groper, kanskje 5-6 mm spredt over et ganske stort område med for det meste mindre groper men også noen litt større.

Jeg har sett på youtube mye, og det virker som om det er mange amerikanere som reparerer denne typen skader, spesielt på trapper og annet, men ingen som jeg har sett gjøre et utekjøkken ennå. Min utfordring er at de alltid bruker produkter som ikke ser ut til å være tilgjengelige i Norge, noe som gjør den kunnskapen litt mindre nyttig.

Det jeg tenker at jeg skulle ønske å gjøre er å spre ut en form for betongprodukt over hele platen, og at dette da skulle dekke alle hullene og at jeg skulle kunne forme i forkant for å få hele platen på samme nivå. Og så noen lignende produkt som kunne fylle opp hullene på siden av platen.

Jeg tenkte først å kjøpe en sekk finbetong og forsøke å sile bort de groveste partiklene og deretter blande til en grøt for å fylle hullene på siden med og litt mer flytende for å fylle opp gropene på toppen av platen. Jeg er dog veldig usikker på hvordan dette ville se ut og først og fremst hvordan det ville holde over tid. Nyansforskjeller i betongen har jeg ingen problemer med, men jeg vil helt unngå at reparasjonen bare blir en kake som ikke binder med underlaget og derfor løsner eller ser forferdelig ut.

Alle tips mottas med takk! =)

Farstatjej90
Må finnes noe egnet flytsparkel til det der.

Finnes det flytsparkel som kan legges utendørs, uten noe annet som beskyttelse over? Utekjøkkenet står ute og selv om det er noenlunde beskyttet for vær og vind så vil det komme både regn og snø på det.

Hva slags type overflate får man på flytsparkel, og hvor hardt blir det? Samt hvor tykt må man legge det for å få det bra?

N
Jeg gjorde nøyaktig som du foreslår i ditt innlegg, brukte siktet finbetong og blomstersprøyte til å fukte betongen. Fylte hullene og det holder fint åtte år senere.

Skal man støpe en betongplate er nok ekspanderbetong å foretrekke.

OK, skal prøve å sile litt betong, det er jo en veldig enkel måte å gjøre det på! Føles kanskje som det eneste rimelige å fylle hullene på siden av platen med.

For selve platen skal jeg nok fortsette å lete etter en slags flytsparkel, det føles som den beste løsningen.

Takk for bra svar!

som støping betraktet så ser det ganske bra ut tross alt. Vanskelig å få vanlig sement til å bli fin helt mot formen om man vil gjøre det til en utseendesak. Nedbøyningen skyldes nok vekten på alt. Blir ganske mange kilo formen skal bære, og det er det mange som ikke tenker på. Skal en sånn stor benk bli jevn, så krever det en form som er stabil som bare det........

Formen er det nok faktisk ikke noe feil på her faktisk, som man ser på bildet er det ganske overbygd da jeg var usikker på hvor stødig det trengte å være. Understellet til platen er bygget med en liggende 70 regel ved hver stolpe som også er en 70 regel, og de sitter med omtrent cc 45 eller noe i den stilen. På toppen av reglene ligger fibercementplater som "bunn" i formen.

Plantebord med betongplate fylt med plantebrett og potter, under hyller med oppbevaringsbokser og verktøy, treterrasse rundt.

Det gikk med ca 11 sekker betong til platen, så den veier jo da litt over 250 kg.

Fordypningene er spesifikt bare i forkant på et par steder, og siden jeg sagde formen med en sirkelsag uten skinne, gjetter jeg at det ble litt skjevt...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.