1) Har et kjellergulv som er pusset fra maling helt
Man ser betongen, hva skal man bruke for å jevne ut det? Viste seg at det ikke var jevnt i vater,
2) Og hvor lang tid må man vente på at det herder før man kan sette ting på det?

Har tenkt å sette gym ting der i rommet, legger matte som puster før maskinene.

Avrettingsmasse

F fribygg skrev:
Flytsparkel
Men hvor lang tid før den har herdet ferdig?

Det avhenger av hvilket produkt du bruker, det finnes slikt som tørker ganske raskt.

• Liker
Anne G
  • Laddar…
A Anne G skrev:
Men hvor lang tid før den har herdet ferdig?
Du kan flytsparkle nå i kveld og legge gulv i morgen kveld.

• Liker
Anne G
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det kommer an på hvilket produkt du bruker, det finnes noen som tørker ganske raskt.
Trenger en diffusjonsåpen bruk siden vi snakker kjellergulv

A
A Anne G skrev:
Trenger en diffusjonsåpen bruk fordi vi snakker kjellergulv
Jeg skal gi deg et tips. Hver leverandør av flytsparkel har en hjemmeside. Gå inn på den og let så skal du snart finne en passende sparkel. Leverandører er for eksempel Finja, Kiilto, Mapei, Bostik.

Det finnes også en søkemotor som heter Google, der kan du for eksempel søke på "diffusjonsåpen flytsparkel" eller "uisolert kjeller flytsparkel" og du vil få forslag på produkter.

• Liker
Anne G og 1 annen
  • Laddar…
A Anne G skrev:
Trenger en diffusjonsåpen bruk siden vi snakker kjellergulv
Det er nok ingen problem å finne. Men, jeg tenker ikke gi noen produktanbefaling, men let etter raske avrettingsmasse, hver produsent har det siden det trengs ved renoveringsoppdrag der det skal gå fort.

• Liker
Anne G
  • Laddar…

Beste svar

Denne brukte jeg i kjellerdelen av huset: https://www.hornbach.se/p/flytspackel-finja-265-fr-20kg/10226289/

Tørketid 1 cm per dag, men hvis du legger på for eksempel nålfiltsmatte som "puster" kan du legge på matten tidligere også, og det avhenger jo av hvor tykt du trenger.

Har du ikke flytsparklet før så sjekk noen Youtube-videoer og del opp gulvet i seksjoner så du bruker to sekker om gangen.
Få med et par venner som kan blande og bære så dere tar hele gulvet på en gang (med for eksempel 6 bøtter i sirkulasjon).
Bland så tynt som mulig og husk at det spruter en del, så dekk til skjøre ting og dekk vegger med plast om du ikke skal male om.

Husk også at flytsparkel ikke er særlig hardt som underlag, så en hantel eller en vektstang lager lett groper i det.

• Liker
Anne G
  • Laddar…
Skal du ha det som ferdig overflate er det industrisparkel du skal ha. Flytsparkel er ment å belegges med et overflatesjikt. Jeg oppfatter at du snarere skal legge inn et løst teppe?

Alle gulvsparkel er så vidt jeg vet diffusjonsåpne.

• Liker
Anne G
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Skal du ha det som ferdig overflate er det industrisparkel du skal ha. Flytsparkel er ment å belegges med et overflatesjikt. Jeg oppfatter at du heller skal legge inn en løs matte?

Alle gulvsparkel er så vidt jeg vet diffusjonsåpne.
Finns en del fiberforsterkede sparkel som ikke er diffusjonsåpne (eller i alle fall ikke angis som det.)

Legger man en heldekkende matte, typ nålfiltmatte, og så gymmatter for vektstang/hantler så fungerer det bra med vanlig flytsparkel... (dog skal jo helst gymmattene ikke være overdreven store for å ikke stenge inne fukt under dem)

• Liker
Anne G
  • Laddar…
Om det skal brukes som gym og ikke ha gymmatter eks 20-25mm så anbefaler jeg industrisparkel, en vanlig fibersparkel er ment som undergulv med et nytt gulv av fliser, matte eller parkett.

Du finner de vanligste på eks Beijer hornbach bauhouse, finja Weber combimix mct kilto.

• Liker
Anne G
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Det finnes en del fibberforsterket sparkel som ikke er diffusjonsåpne (eller i alle fall ikke oppgitt som det.)

Legger man en heldekkende matte, type nålefiltmatte, og så gymmatter for vektstang/manualer så fungerer det bra med vanlig flytsparkel... (men helst skal gymmattene ikke være overdreven store for å unngå å fange fukt under dem)
Nei, det forekommer sikkert varianter for spesifikke krav, ikke noe jeg selv har kommet over. Generelt er det man kjøper i vanlige byggevarehus åpent selv om det selvfølgelig er bra å dobbeltsjekke.

Oppfattet at det skulle legges ut nålfiltmatter lokalt under maskinene men kan ha misforstått TS. Brukes ingen annen beskyttelse som gummimatte eller lignende, så er nok ikke flytsparkel hardt nok for en manual som lander feil. Nå kanskje det ikke gjør så mye om det blir et merke under nålfiltmatten.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Jeg skal gi deg et tips. Hver leverandør av flytmasse har en nettside. Gå inn på den og let så skal du snart finne en passende flytmasse. Leverandører er f.eks. Finja, Kiilto, Mapei, Bostik.

Det finnes også en søkemotor som heter Google, der kan du for eksempel søke på "diffusjonsåpen flytmasse" eller "uisolert kjeller flytmasse" og du vil få forslag på produkter.
anders07 anders07 skrev:
Det finnes en del fiberforsterkede masser som ikke er diffusjonsåpne (eller i alle fall ikke angis som det.)

Legger man et heldekkende teppe, type nålefiltteppe, og så gymmatter for vektstang/hantler så fungerer det bra med vanlig flytmasse... (dog skal helst gymmattene ikke være overdrevne store for ikke å stenge inne fukt under dem)
Eksakt hvorfor skulle visse fabrikat ellers trenge å angi at de er diffusjonsåpne om alle flytmasser skulle være det, har dog et problem for gåmaskinen som veier ca 80 kilo, vil ikke gjerne at det blir for mykt gulv under nålefiltteppet som skal dekke hele gulvet

L Liljeros skrev:
Nei det finnes sikkert varianter for spesifikke krav, ikke noe jeg selv har kommet over. Generelt er det man kjøper i vanlige byggevarehus åpent, selv om det selvfølgelig er bra å dobbeltsjekke.

Oppfattet at det skulle legges ut nålefiltmatter lokalt under maskinene men kan ha misforstått TS. Brukes det ikke annet beskyttelse som gummimatte eller lignende, er nok ikke flytsparkel hardt nok for en manual som lander feil. Nå gjør det kanskje ikke så mye om det blir et merke under nålefiltmatten.
Nålefilten skal dekke hele rommet, problemet er en gåmaskin som veier ca. 80kg, den har en gummimatte også under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.