Hei,

Har revet en god del i huset for å bygge et biorom.
Badstue, dusj samt bod har måttet vike. Men nå er det selvfølgelig ulike materialer og gulvhøyder :)

Det er betongplate, 1-plans hus. I en ganske stor del av rommet er det tregulv og en eller annen form for plastmatte under.
Det finnes også rent betonggulv, og så et annet område hvor det er gammel dusj plastmatte.
Legger ved et bilde som viser de ulike underlagene.
Det virker tørt og fint overalt!
Så er det jo "spor" i betongen der stendere ligger. De må jeg vel skrape ut og helle sement i.

Høydeforskjellen er nok i størrelsesorden 1-2 cm bortsett fra i dusjområdet hvor det nok ligger rundt 3 cm.
Jeg tenker tette avløpet, og det skal skjules, men kunne frembringes i fremtiden hvis behovet i familien øker (for eksempel gjennom en dusjkabinett).

Min enkle tanke er å i alle rom hvor det ikke er tregulv, sette små distanser og ikeas billigste gulv.
At det er forskjellig materiale spiller ingen rolle for jeg skal uansett ha heldekkende teppe som vil skjule alt.

Noen tanker om hvordan dere ville ha gjort det?

• Rom under renovering med forskjellige gulvmaterialer, trebord på vegg, og isolasjonsmatter. Vegg i trepanel og kabler hengende fra taket.
Hadde aldri spart et gram av tre eller plast i en sånn kjeller, hadde revet ut rubbet og flytet over alt siden og lagt ventilert matte type nålefilt eller så.

Stefan N Stefan N skrev:
Hadde aldri spart et gram av tre eller plast i en sånn kjeller, hadde revet ut alt og flytt over alt seinere og lagt ventilert matte type nålefilt eller sånn.
Det er ingen kjeller! Da hadde jeg nok tenkt annerledes. Å flytsparkle ut alt er vel ganske dyrt? Det er uansett nesten 40kvm vi snakker om. Huset er jo fra 70-tallet, så hvis det var noe fuktproblem burde jeg ha sett det nå når jeg har revet alt :)

Visst koster det noen tusen men du får jo samme materiale under gulvet overalt og et jevnere gulv, men er det en midlertidig bygging så kan du jo kjøre på som du har tenkt.

Stefan N Stefan N skrev:
Visst kostar det några tusen men du får jo samme materiale under gulvet overalt og et jevnere gulv, men er det et midlertidig bygg så kan du jo kjøre på som du har tenkt.
Jeg takker for ditt tips! Jeg vurderer selvsagt alle for-/ulemper så jeg tar virkelig innover meg det du sier.

Hmm. Jeg ville valgt ut ifra sannsynligheten for at jeg trenger å bygge dusjområde om noen år. Hvis ja, ville jeg kanskje bare revet ut alt løst og kastet ut en nålfiltsmatte oppå alt og ignorert nivåforskjellene. Men ellers gjort det ordentlig. Riv ut alt mer til betongplaten, flyt opp for å jevne ut forskjeller, deretter gulv oppå det. Materialvalg og utførelse avhenger av fuktighetskvoten i betongen.

• Liker
Pecka Langer
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hmm. Jeg ville valgt ut fra sannsynligheten for at jeg trenger å bygge dusjområde om noen år. Hvis ja, ville jeg kanskje bare revet ut alt løst og lagt ut et nålfiltsbelegg oppå alt og ignorert nivåforskjellene. Men ellers gjøre det ordentlig. Rive ut alt mer til betongplaten, flyte opp for å jevne ut forskjeller, deretter gulv oppå det. Materialvalg og utførelse avhenger av fuktigheten i betongen.
bra tips, du er også inne på å gjøre det "ordentlig" :)

Jeg vurderte om jeg kan legge et lag sement, men det var visst stor risiko for at det sprekker fordi det blir så tynt. Men det er nok mest estetisk hvis jeg uansett har heldekkende teppe oppå eller et billig ikea gulv så synes jo ikke sprekkene.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jeg hadde helt på 40 sekker Megaplan.
Vi avrettet våre gulv, ca 90 kvm for å bli kvitt nivåforskjeller og ujevnheter, ble veldig bra.
[lenke]
Absolutt det beste antageligvis. Men til den rimelige prisen av 4800kr ekskl verktøy ;)

Så nå at tregulvet som ligger der har et heldekkende teppe med gummiside under seg (!).
Føles umiddelbart som jeg i alle fall river ut gulvet ned til betongen akkurat nå.
Kanskje jeg ikke trenger å avrette hele rommet hvis jeg er heldig :)

• Liker
Peter2400
  • Laddar…
Man blir overrasket over hvor mye ujevnheter i underlaget føles gjennom. Etter du har revet ut alt, sjekk hvor jevnt det er og slip eller avrett det med flytende sparkel jevnt.

• Liker
Sintei
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.