612 lest ·
3 svar
612 lest
3 svar
Hvordan gjør jeg best ved ujevne innvendige vegger i kjøkkenet, legge ut lekter?
Hei,
Mitt første innlegg her på forumet! Har sett mye her og fått masse hjelp, så takk for et bra forum!
Har kjøpt mitt første hus, fra 30-tallet, litt skjevt og skakt når man begynner å se nøye.
Jeg skal sette inn et Ikea-kjøkken og legge ny elektrisitet på kjøkkenet. Elektrikeren foreslo å lektere ut veggen minimalt for å kunne legge elektrisiteten pent, men også fordi veggene mest sannsynlig vil trenge justering for skapene som skal inn.
Hvordan ville dere ha gjort i mitt tilfelle? Lektere ut vegger? I så fall, hva er minste målet? Vil ikke ta for mye av rommets areal, så å si.
Gulvet er litt ujevnt foran skorsteinen, øverst ligger en plastmatte, uklart hva som forårsaker dette, men kanskje sitter det klinker eller noe under akkurat der. Det er en mindre forhøyning men kjennes likevel når man går der. Jeg hadde tenkt å legge klikkgulv over hele kjøkkenet men lurer på hva man best gjør for å få det jevnt og at det nye gulvet ikke skiller seg på grunn av forskjellen.
Mye her i ett spørsmål men håper på noen gode tanker fra medlemmer med lignende erfaringer
Huset er trestamme.
Mitt første innlegg her på forumet! Har sett mye her og fått masse hjelp, så takk for et bra forum!
Har kjøpt mitt første hus, fra 30-tallet, litt skjevt og skakt når man begynner å se nøye.
Jeg skal sette inn et Ikea-kjøkken og legge ny elektrisitet på kjøkkenet. Elektrikeren foreslo å lektere ut veggen minimalt for å kunne legge elektrisiteten pent, men også fordi veggene mest sannsynlig vil trenge justering for skapene som skal inn.
Hvordan ville dere ha gjort i mitt tilfelle? Lektere ut vegger? I så fall, hva er minste målet? Vil ikke ta for mye av rommets areal, så å si.
Gulvet er litt ujevnt foran skorsteinen, øverst ligger en plastmatte, uklart hva som forårsaker dette, men kanskje sitter det klinker eller noe under akkurat der. Det er en mindre forhøyning men kjennes likevel når man går der. Jeg hadde tenkt å legge klikkgulv over hele kjøkkenet men lurer på hva man best gjør for å få det jevnt og at det nye gulvet ikke skiller seg på grunn av forskjellen.
Mye her i ett spørsmål men håper på noen gode tanker fra medlemmer med lignende erfaringer
Huset er trestamme.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.161 innlegg
Det kan ha stått en vedovn der en gang i tiden og da sto den på noe som tåler gnister, f.eks. murstein eller en betongplate.S Sussien skrev:Så er gulvet litt ujevnt foran murstocken, øverst ligger det en plastmatte, uklart hva som forårsaker dette men kanskje sitter det klinker eller noe under akkurat der. Det er en mindre heving men kjennes likevel når man går der. Jeg hadde tenkt å legge klikkgulv i hele kjøkkenet men lurer på hva man best gjør for å få det jevnt og at det nye gulvet ikke går fra hverandre på grunn av forskjellen.
Enten kan du jo ta vare på husets historie og la mursteinene/betongplaten være synlige som en dekorasjon mens du legger et klikkgulv på resten. Mange begynner jo å bruke det opprinnelige undergulvet som kjøkkengulv, sliper og behandler furu- eller granbordene. Men det går jo å legge byggplater over hele gulvet før man legger et nytt klikkgulv oppå.
Takk så mye Birgit! Ja det høres sannsynlig ut med dine forslag om hva som kan ligge under. Jeg må rett og slett åpne opp og se. Jeg er nervøs for at det skal være asbest der under så ville helst ikke åpne, men det blir vanskelig å klare dette utenBirgitS skrev:
Det kan ha stått en vedkomfyr der en gang i tiden og da sto den på noe som tåler gnister, f.eks. teglestein eller en betongplate.
Enten kan du jo ta vare på husets historie og la teglesteinene/betongplaten være synlige som en dekorasjon mens du legger et klikkgulv på resten. Mange begynner jo å bruke det opprinnelige undergulvet som kjøkkengulv, sliper og behandler fur- eller granbordene. Men det går jo an å legge byggplater over hele gulvet før man legger et nytt klikkgulv oppå.
Eller som du sier legge plater av noe slag og kanskje ekstra skum under delen som ikke er
opphøyd (som er det meste)
Ha en fin kveld!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur gör man bäst en 90 graders böj för vindskiveplåt på ett pulpettak?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad skulle du göra framför bastu vid fågelsjö
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Hur gör man bäst där golvvärmeslangen ska böjas upp vid vägg?
Värme allmänt -
Hur gör man bäst med kant ner mot befintlig häck vid mindre markhöjning?
Trädgård allmänt -
Allmänna frågor och råd vid bastubygge
Bastu