4.459 lest ·
5 svar
4k lest
5 svar
Hvordan forvandler jeg espalierrekkverk til noe stilig
Jeg har fått med meg samboeren på å bygge om spilegjerdet rundt trappen til lave vegger i stedet for å bruke en formue på å sette opp glassrekkverk.
Skulle sette pris på noen forslag og oppmuntrende ord.
Tenkte bare å sette sponplater på begge sider og isolasjon mellom. Men hvordan gjør jeg for å få oversiden pen?
Skulle også ønske å felle inn en LED-stripe eller LED-rampe øverst som lyser nedover. Den ville gi litt lys i en del av huset som ellers lett blir mørkt da vi har satt opp to nye vegger.
Det er vegg der spilene går hele veien opp til taket nå.
Gode råd?
Skulle sette pris på noen forslag og oppmuntrende ord.
Tenkte bare å sette sponplater på begge sider og isolasjon mellom. Men hvordan gjør jeg for å få oversiden pen?
Skulle også ønske å felle inn en LED-stripe eller LED-rampe øverst som lyser nedover. Den ville gi litt lys i en del av huset som ellers lett blir mørkt da vi har satt opp to nye vegger.
Det er vegg der spilene går hele veien opp til taket nå.
Gode råd?
Har litt samme prosjekt på gang hjemme, dog bare en espalier ca 1900*1200 mm.
Jeg vurderer å sette gips på begge sider, og da gå litt høyere opp med gipsen og legge en en overligger til. Og deretter et lokk på toppen av gips, til slutt "sparkelhjørne" (vet ikke hva det heter egentlig)
For å få en skarp kant/hjørne
Håper du forstår hva jeg mener
Hvorfor vil du sette sponplate? Hvordan behandler du den deretter?
Jeg vurderer å sette gips på begge sider, og da gå litt høyere opp med gipsen og legge en en overligger til. Og deretter et lokk på toppen av gips, til slutt "sparkelhjørne" (vet ikke hva det heter egentlig)
Jeg synes sponplate er mer solid enn gips. Tanken er å sette reparasjonstapet eller glassfibertapet på platen og så male den hvit.Narren666 skrev:
Har litt samme prosjekt på gang hjemme, dog bare en espalier ca 1900*1200 mm.
Gjorde så på en liten flate der jeg var nødt til å jevne ut underlaget og det ble kjempebra!
Men jeg er jo ingen byggmester. Det finnes kanskje mange fordeler med å sette gips i stedet.
Det funker sikkert bra med fiber eller vev.
Mitt ser ut sånn her, eneste haken er at spaljén flukter med veggen ved trappen så det vil stikke ut ca 10 mm.
Tror du man kan fjerne spaljén og bygge opp en ny vegg?
Blir den like stabil tror du?
Tenkte i så fall å spare den stående stolpen og bygge den nye veggen så den flukter med veggen ved trappen?
Mitt ser ut sånn her, eneste haken er at spaljén flukter med veggen ved trappen så det vil stikke ut ca 10 mm.
Tror du man kan fjerne spaljén og bygge opp en ny vegg?
Blir den like stabil tror du?
Tenkte i så fall å spare den stående stolpen og bygge den nye veggen så den flukter med veggen ved trappen?
Vinduskarm valgte jeg å sette øverst på rekkverket mitt! Snekkeren klødde seg i hodet, men måtte innrømme at det ble veldig fint. Ikke spør meg hvordan de festet det, for det er ingen synlige skruer.
I vårt tilfelle ble hele rekkverket fjernet og de bygget opp ny vegg.
I vårt tilfelle ble hele rekkverket fjernet og de bygget opp ny vegg.
Jeg har satt en eikeplanke, husk å sette en list på baksiden slik at dere kan ha ting stående på den. Og tenk også på å trekke inn strøm for belysning mm før dere skrur sammen alt. I mitt tilfelle rev jeg en hel vegg til halv høyde. Så jeg måtte jobbe litt med elektriske installasjoner, dels den som jeg måtte fjerne, dels den som skulle inn...
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
Förvandlar skolan från 1909 till färgsprakande drömhus - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Förvandlar kataloghuset till arkitektritat - Grand Designs
Artikelkommentarer -
Husdrömmar - Förvandlar konservfabriken till drömhus med stolpverk och återbruk
Artikelkommentarer -
Gustav förvandlar ruinen till delikat bostad - Husdrömmar