Vi holder på med et tilbygg på en hytte. Tilbygget er i vinkel og det nye taket skal møte det gamle. Takkvinkelen er den samme på både nytt og gammelt. Mønet på det nye vil havne under den eksisterende bygningens.

Mitt spørsmål er hvordan fester man takstolene vi får bygge i det eksisterende taket? Har ikke målene i hodet, men det er snakk om et spenn på kanskje 2-2,5 meter som høyest, så det blir egentlig bare en "ordentlig" takstol og de andre blir så lave at de mer eller mindre vil bli kompakte trebiter siden vi bygger med minst 170 mm regler.

Vi tenker oss at vi fester reglar langs renndalslinjen og så får vi gjære og skråspikre/skru inn takstolene i dem.
Eller hva sier dere?

Bygge av tilbygg med trekonstruksjon under oppføring. Takstoler plassert oppå vegg, stige lent mot struktur. Plastdekke beskytter eksisterende vegg. En stuges tilbygg under konstruksjon med synlige trestendere, et stillas og byggeverktøy, omgitt av trær og en eksisterende bygning.

A
J john_l skrev:
Vi holder på med en tilbygging på en hytte. Tilbyggingen er i vinkel og det nye taket skal møte det gamle. Takvinkelen er den samme på både nytt og gammelt. Mønet på det nye vil komme under den eksisterende bygningens.

Mitt spørsmål er hvordan fester man takstolene vi må bygge i det eksisterende taket? Har ikke målene i hodet men det dreier seg om et spenn på kanskje 2-2.5 meter på det meste så det blir egentlig bare en "ekte" takstol og de andre blir så lave at de mer eller mindre vil bli kompakte trebiter fordi vi bygger med minst 170 mm stendere.

Vi tenker oss at vi fester stendere langs dalens linje og så får vi snitte og skråsikre/skru inn takstolene i dem.
Eller hva sier dere?

[bilde][bilde]
Vi pleier å legge de nye takstolene mot undertaket i det gamle taket, deretter legger man en stender mot den nye takstolen under slik at den ikke kan gli nedover.
Deretter legger vi listverk eller annet materiale vi har tilgjengelig mellom takstolene i dalen for undertakskantens skyld.

• Liker
john_l
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vi pleier å legge de nye takstolene mot rupanelen i det gamle taket, deretter legger man en regel mot den nye takstolen under slik at den ikke kan skli nedover.
Deretter legger vi gles eller annet materiale vi har tilgjengelig mellom takstolene i renndalen for rupanelendene sin skyld.
Takk, høres ut som det jeg hadde tenkt meg også. Blir litt "man tager vad man haver" og så litt overdimesjonering på det.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.