Hei,

Jeg har et lite spørsmål om hvordan jeg skal håndtere denne veggen. Som dere ser går det en skråstiver tvers over veggen. Jeg har tenkt å sette inn et vindu på venstre side og en dør på høyre side.

Hvordan synes dere man bør gjøre for å erstatte skråstiveren? (På motsatt vegg (bak ryggen ved fotograferingen) er det heller ikke plass til en skråstiver der.

Veggen med skråstøtte tvers over, planlagt for vindu på venstre side og dør på høyre. Hvordan erstatte skråstøtten?

Du kan bruke kryss med spikbånd i stedet, det fungerer bra. Det pleier å være mulig å få det inn mellom vinduer og dører også.

Du kan slå små skråstøtter oppe i begge hjørnene og også i hjørnene nede. Også oppe på stolpen som står i midten kan du lage små støtter øverst.

Alternativ kle inn veggen med plater, OSB eller kryssfiner.
Det stabiliserer veggen enormt bra.

Og med vindu og dør høres det ut som litt innredning likevel er planlagt :)

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Jo enten skiver eller råspont (19x120) var planen. Små strevere var en god idé.

HHur.tenkte dere man skulle kjøre med spikerforbindelse? På samme måte?

Hulbånd heter det noen ganger.
Spole med perforert stålbånd, kjent som hålband, brukt til forsterkning i bygging og renoveringsprosjekter.
http://www.jula.se/halband-340048

Det skrus med ankerskrue i alle bjelker det passerer, helst i ca 45° vinkel over veggen.
I ditt tilfelle kanskje i et X mellom dør og vindu.
Og skru godt i syll og hanebjelke.

Ta det grovere hulbåndet for sikkerhets skyld på en stor låve.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Ok, men holder det virkelig? F.eks. en spikerplate tåler jo uansett hvilken retning det vil skje i. Et bånd er vel best å holde i dersom det utsettes for en trekkraft og ikke en trykkraft? (Kanskje bare jeg som tar i for mye når jeg bygger, men vil ha det hyfsat stabilt ;-) )

Om du lager et kryss så får du dragende kraft i en av de to båndene, det er nok.

Zynx skrev:
Ok, men holder det virkelig? F.eks. en spikerplate klarer jo av uansett hvilken vei det vil skjeve seg. Et bånd er vel best å holde i om det utsettes for en trekkende kraft og ikke en trykkende? (Kanskje bare jeg som tar i for mye når jeg bygger men vil ha det hyffaat stabilt ;-) )
Jo, båndene må alltid settes i kryss. Med regel kan det rekke med en.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.