Ja det er spørsmålet.
Jeg kan prinsippene, men hvordan skal man tenke så man får riktig cc-mål overalt?

Jeg skal bygge stommen av 45x145 og tilleggsisolere begge veier med 45mm.
Den første veggen jeg skal bygge er den rødmerkede på bildet. Det blåmerkede er en del av eksisterende hus.

Plantegning med rød linje rundt vegg for å bygges og blå linje rundt del av eksisterende hus. Tyder på plassering av vindu og møbler.

Det kommer et 80cm bredt vindu 35cm inn på veggen.
Skal jeg begynne å legge cc-60 direkte fra venstre, eller skal jeg begynne å legge cc-60 fra lekten til høyre for vinduet?

Bilde av en veggkonstruksjon med rammer i tre, inkludert en åpning til et vindu; rødmarkert område viser ny del, blå del eksisterende.

Jeg har flere spørsmål, men det tar vi senere! :)

Konsulterte en snekker IRL.
Rådet er å kjøre cc 600 etter vinduet

• Liker
Joak
  • Laddar…
Sånn pleier jeg å gjøre, s600 overalt og ved vindu lar man over- og underligger gå ut til nærmeste stående regel og deretter en stående regel imellom disse for riktig bredde.

Byggplan for veggstruktur med stående og liggende bjelker, inkludert detaljer om mål og plassering av B1 og B6 bjelker.

• Liker
maah
  • Laddar…
Det var også en måte å gjøre det på, takk for tips! (y)

Slik ble det

Bygge av husvegg med manglende regel over vindu, verktøy på terrasse.

Mangler en list over vinduet på bildet.

• Liker
matsirom og 1 annen
  • Laddar…
Hei, hvordan gikk det? Du skrev at du skulle bygge stenderverket av 45x145 og tilleggsisolere på begge sider med 45mm. Altså total isolasjonstykkelse 235 mm.

Hvor godt isolert er det? Holder det for helårsbruk?

Finnes det noen fordel / ulempe med å bygge med 145-regler og så tilleggsisolere med 45 mm-regler på begge sider kontra å bygge med en 220-regel fra starten?

Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Hei, hvordan gikk det? Du skrev at du skulle bygge stenderverket av 45x145 og tilleggsisolere begge veier med 45mm. Altså total isolasjonstykkelse 235 mm.

Hvor godt isolert er det? Er det tilstrekkelig for helårsbruk?

Finnes det noen fordel / ulempe med å bygge med 145-stendere og deretter tilleggsisolere med 45 mm-stendere på begge sider kontra å bygge med en 220-stender fra starten?
Hvis du legger 45mm liggende på begge sider fjerner du kuldebroen som ellers blir hvis du kun bruker 220mm.

W Willewonka skrev:
Om du legger 45mm liggende på begge sider fjerner du kuldebroen som ellers blir om du kun bruker 220mm.

Aha! Må man ha flere lag vindsperre også, eller holder det med ett lag ytterst på den utvendig liggende 45-regelen?

Hva anses som "ok" isolasjon for helårsbruk? Kunne 235 mm være tilstrekkelig? Bygger gjestehytte på Gotland (dvs. relativt mildt klima), 5-års perspektiv rent økonomisk.

Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Aha! Må man ha flere lag vindsperre også, eller holder det med et lag ytterst på den på utsiden liggende 45-regelen?

Hva anses som "ok" isolering for året-rundt-bruk? Kunne 235 mm duge? Bygger gjestehytte på Gotland (dvs relativt mildt klima), 5-årsperspektiv rent økonomisk.
Det holder med vindsperre ytterst.
235 med brutte kuldebroer duger bra for året rundt.

Ok! Altså er total tykkelse for en akseptabel helårs-yttervegg ca 20 mm (ytterpanel) + vindsperre + 235 mm isolasjon + dampsperre + 10 mm (OSB) + 12 mm (gips) = 277 mm. Eller har jeg glemt et lag ?

Farge ;)

Nei du har ikke glemt noe, det er riktig.

• Liker
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Om du legger 45mm liggende på begge sider fjerner du kuldebroen som ellers blir om du kun bruker 220mm.
@maah @Willewonka

Jeg skal snart begynne å bygge reisverk. Satser på å bygge som nevnt ovenfor, altså 145-reisverk + horisontale 45-reglar innvendig for å unngå kuldebroer og forenklet trekking av el osv. Så antar jeg at jeg bør ha 45-reglar liggende utvendig også, for å utenpå disse feste stående panel.

- Skal vindsperre / duk være utenpå denne ytterste 45:a, eller utenpå 145:an?

- Hva gjør jeg med undersiden av den utenpåliggende 45:an, altså den siden som ligger åpen og vender mot bakken? Har sett at noen skjærer opp med håndsag her for å forbedre luftsirkulasjon samtidig som det er et for lite rom for mus å komme inn igjen gjennom? Bør denne flaten også behandles på noen måte? Bare samme farge som panelet liksom - eller noe annet å tenke på??

takk for deres råd - de er gull verdt!

summa summarum tenker jeg slik, i den rekkefølge jeg gjennomfører de forskjellige stegene. Er noe av nedenfor helt sprøtt???

Yttervegger:
- stammer av 145-regler
- vindsperre eller duk utenpå 145-stammer
- liggende 45ere utenpå
- 145-isolasjon i stammene
- ÅBF på 145ere innvendig
- liggende 45ere innvendig
- 45-isolasjon innvendig og utvendig
- stående ytterpanel
- dekklist
- trekking el, vann
- OSB
- Gips

maah maah skrev:
Vindpappen skal være ytterst.

Du trenger å ha en luftespalte bak ytterpanelet.
[lenke]
Om jeg skal ha stående ytterpanel - hvordan anbefaler du da at jeg bygger med lekter utenpå liggende 45x45-regler?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.