Hei!

Vi har et sommerhus på vestkysten hvor vi har tenkt å bygge en gjestehytte på 30 kvadrat, dog med full standard, som et supplement når hele familien er på plass samtidig.

Plassen hvor vi har tenkt å bygge ligger helt uskjermet fra havet i sørvestlig retning. Gavlen nærmest havet vil bli liggende ca. 4-5 meter fra vannet. Laveste nivå på grunnmuren vil være ca. 2,5 meter over normalvannstanden. Under kraftige stormer er det stor risiko for at havvannet stiger høyt og kan sprute opp og noen ganger slå mot grunnmuren og gavlen.

Det er med andre ord en dårlig plass å bygge på egentlig (men utsikten kommer til å bli fenomenal), men det er også det eneste stedet på tomten hvor vi kan bygge uten å fullstendig blokkere havutsikten for naboene våre, som også er slekt.

Jeg var først helt overbevist om at det eneste som eventuelt ville klare det aktuelle stedet var et murt steinhus, men etter å ha startet en tråd i "steinhus" fikk jeg indikasjoner på at det faktisk skulle være mulig å bygge et hus med trestamme likevel. Tråden finner du her: https://www.byggahus.se/forum/threads/litet-fritidshus-30m2-i-mycket-utsatt-laege.189583/

Til spørsmålet - Hvordan bygger man et hus som er usårbart mot naturens krefter i denne situasjonen? Vann vil jo komme både som regn og som sprut fra bakken/grunnmuren. Selvfølgelig har vi et begrenset budsjett og det kan ikke løpe løpsk kostnadsmessig.

Jeg er virkelig ingen bygningsingeniør, men suger til meg informasjon der jeg finner den. Jeg trenger konkrete tips på materialer, konstruksjon osv. Har forsøkt å søke men det er vanskelig å søke når man ikke vet hva man skal søke etter! ;)

Andre forutsetninger å ta hensyn til: Materialer kan transporteres med bil og ferge til fergeleiet som ligger ca. 2 km fra huset. Det går ikke an å kjøre bil helt fram da veien stopper ca. 400m fra huset - resten av veien er en smal sti. Det går å f.eks. kjøre firehjuling med tilhenger eller en liten traktor siste stykket. Maks vekt på "veinettet" for kjøretøy er 3,5 tonn og boggi er forbudt. En betongbil kan gå i land ved ferga og eventuell betong må transporteres i kar til tomten med mindre kjøretøy. Huset skal omtrent matche hovedbygningen som har stående panel med losholt.

Stor takk til dere som bidrar med deres ekspertise.

Det viktige er å ikke få inn fukt i stenderverket, en normalkonstruksjon med fasade, luftspalte og vindsperre pleier å tåle det meste inkludert slagregn. Men nå høres det ut som du beskriver en enda verre situasjon.

For å forbedre kan man på de sidene mot havet sette minerittplater i stedet for vindsperre for å hindre at vann som kommer inn bak fasaden ikke kommer inn i stenderverket. Husk også å sørge for at vinduer i utsatte posisjoner virkelig monteres korrekt for å unngå vanninntrengning denne veien.

Fasaden er ikke mye å gjøre med, velg for eksempel 28mm virke med mye kjerneved så øker sjansen for at den holder seg bedre (innbiller jeg meg).

Angående grunnmuren antar jeg at det går an å løse slik at vann ikke kommer inn i bjelkelaget, for det er vel ikke slik at vannet går opp mot grunnmuren og blir stående?

Til bunnsvill og eventuelt også gulvbjelker kan trykkimpregnert brukes, jeg tror at dagens væsker man trykker med ikke har de problemer med lukt som trykkimpregnert virke fra 70/80-tallet har, men dette er ren spekulasjon, sjekk dette med leverandøren.

Men har ingen erfaring med nybygg i utsatte posisjoner, har bare puslet i eldre hus, og disse har klart seg bra da trevirke og stenderverk har kunnet tørke etter nedbløting, oftest er det bunnsvill og under vinduer som det har vært problemer.

En idé kan være å snakke med huseiere med hus i samme posisjon, det finnes jo en del av dem her på vestkysten.

Når det gjelder transport, så har vel mange av fergene til øyene kran og de kan kanskje kan laste av materialet direkte på eiendommen.

Gratulerer til stedet!

Litt OT, men hvordan i all verden har dere fått byggetillatelse og strandbeskyttelsesdispensasjon til å bygge så nær vannet?

Når det gjelder konstruksjonen, ville jeg nok styrt tilbake mot steinhus. Tenk på vedlikeholdet, det blir mye skraping/maling i en slik situasjon.

På samme måte ville jeg valgt vinduer med aluminiumskarm. Kanskje ikke det mest sjarmerende, men vindusrenoveringer er langt verre.

Falsk metalltak er vel en selvfølge på vestkysten.

A
Her ser du et "hus" bygget på de mest ekstreme steder

http://www.hallokapell.com/

Hadde jeg bygget der du sier, ville jeg valgt Minerit med styrofoam isolasjon nederste meter + gulvet.

Hvis du velger panelkledning, må du nok skifte den ofte hvis stedet er så ekstremt som du sier.

Så gøy at dere engasjerer dere og hjelper til med ideer!

Aluminiumbelagte vinduer blir det absolutt. I tillegg vil vi ha faste vinduer mot havet.

Minerittplater skal jeg sjekke mer om. Går det kanskje å kombinere mineritten med vindsperre for å få dobbelt beskyttelse?

Takstein har faktisk fungert veldig bra på husene i nærheten som har gavlen mot havet (og godt dimensjonerte vindskier). Maks en-to nedblåste steiner per år, noe som må ses som meget godkjent. Platetakene derimot har hatt mer problemer - når vinden først har fått tak under så stikker hele seksjoner av.. :(

Når det gjelder byggeløyve har vi byggerett på hele tomten, ikke en prikk i sikte og strandsonegrensen går nede ved vannet, det vil si det skal ikke være et problem å få byggeløyve i henhold til reguleringsplanen.

Legger ved en dårlig forstørrelse fra et flyfoto så dere kan se beliggenheten bedre. Vi har tenkt å bygge der man ser en gammel grunn (til høyre i bildet)

• Bilde av en kystlinje med steiner og vann. Til høyre i bildet sees en gammel grunnmur. Utsnittet er et forstørret flyfoto.
A
Peter_GBG skrev:
Så gøy at dere engasjerer dere og hjelper til med idéer!

Aluminiumsbekledde vinduer blir det absolutt. I tillegg kommer vi til å ha faste vinduer mot havet.

Minerittplater skal jeg sjekke opp mer om. Går det kanskje an å kombinere mineritten med vindsperreduk for å få dobbelt beskyttelse?

Takstein har faktisk fungert veldig bra på husene i nærheten som har mønet mot havet (og godt dimensjonerte vindskier). Maks en-to nedblåste steiner per år, noe som må regnes som meget bra. Platetakene derimot har hatt mer problemer - når vinden først har fått tak under, stikker hele seksjoner av gårde.. :(

Angående byggesøknad så har vi byggetillatelse på hele tomten, ingen prikk i sikte og strandvernelinjen går nede ved vannet, dvs. det skal ikke være problemer med å få byggetillatelse i henhold til reguleringsplanen.

Legger ved en dårlig forstørrelse fra et flyfoto, slik at dere kan se beliggenheten bedre. Vi har tenkt å bygge der man ser en gammel grunnmur (til høyre i bildet)
Hmm ser ut som Bohusmalmön..

Plåttek fungerer ikke på vestkysten, du må ha aluminium, men det var kanskje det du mente. Skrur man dem riktig, så sitter de fast, det lover jeg.

Vi helskruer ofte betongstein når vi legger tak, så mye blåser det her.

Ring www.cembrit.se og spør dem om du vil ha mer fakta.

Naturligvis har man vindsperreduk bak, det setter vi alltid.

Er det sørøstlige vinder og bølger som er verst for huset det gjelder? Ingen større øyer utenfor som beskytter?

Det er i Göteborgs sørlige skjærgård.

Ringte Cembrit direkte og snakket med en svært hjelpsom fyr. Han anbefalte å bruke deres windstopperskive (http://www.cembrit.se/Produkt_visning-5895.aspx?ProductID=PROD53) på 9 mm både på vegger og under bjelkelaget. Utenpå dette spikrer man en svært godt ventilert fasade.

Spørsmålet er bare hvordan man tetter skjøten mellom grunnmur / yttervegg / bjelkelag ordentlig. Jeg vurderer en form for avledende plåt som bøyes til på en smart måte. Lagde en rask skisse i paint, tenkt plåt i rødt ifølge bildet nedenfor (har dratt fra hverandre konstruksjonen)

• Tverrsnitt av veggkonstruksjon med fasade, regelstamme, trossbunn og grunnmur i Minerit, markert avledende plate i rødt for tetting.
Hvis du skal ha trefasade der, ville jeg anbefale en ekstremt åpen farge, type slamfarge, eller bare jernvitriol... treverket kommer til å bli vått uansett hvordan du gjør det, så det viktige er at det får mulighet til å tørke raskt mellom gangene, da holder det seg i mange år.

Angående vinkelplaten er det nok en god idé om den går innenfor mineritten i stedet for utenpå... ellers fører den nok vann inn i grunnen i stedet for å holde det borte:-)

Nå liker ikke jeg personlig plastfasade, men denne så jeg på messen i GBG og den var faktisk skikkelig fin, det var knapt synlig at det var komposittplast og ikke tre, men den var dyr...
http://www.bohusfasad.se/
prodinfo_r3_c1.jpg

A
Så du tenker å sette tre utenpå Mineriten?

I så fall hadde jeg ikke valgt Minerit, men heller gått for Planjas Aluminiumplate 20-75 som ser ut som trepanel på 5-6 m avstand, og så hadde jeg lagt Minerit i gulvet, kanskje med aluminiumplater bøyd dersom det er risiko for at havet slår opp.

En mur i betong noen meter foran veggen hadde vært det beste.

http://www.plannja.com/templates/Page2C____1452.aspx

Har selv en sjøbod med det og er meget fornøyd.

Har vurdert plåtfasad av ulike slag og det er jo utvilsomt praktisk, både i montering og holdbarhet.. Hmm, det har jo imidlertid utseendet mot seg (bortsett fra mattetvillings alternativ)

En bremsende og avskjermende betongmur er en utmerket idé - hvorfor har jeg ikke tenkt på det tidligere!? Den kunne jo dessuten fungere som festepunkt og bærepilar for den kombinerte bryggen/terrassedekket vi har tenkt å ha foran huset. Topp-poeng til Alfred :)

A
Peter_GBG skrev:
Har vurdert platetekking av ulike typer, og det er jo utvilsomt praktisk, både når det gjelder montering og holdbarhet.. Hmm, men utseendet er vel ikke det beste (bortsett fra alternativet til mattetvillings).

En bremsende og skjerpende betongmur er en utmerket idé - hvorfor har jeg ikke tenkt på det tidligere!? Den kan faktisk fungere som et feste- og bærepunkt for den kombinerte bryggen/terrassen vi har tenkt å ha foran huset. Topp-poeng til Alfred :)
Synes faktisk utseendet er ok på de nye platetekkingene som finnes, men smaken er jo som...

Skal du bygge mur, må du bore ned støttejern i fjellet bak som holder imot, for når bølgene slår imot, er kraften enorm.

Var med og reparerte en brygge forrige uke som vinterstormene helt hadde knust, til tross for at jeg trodde den lå ganske beskyttet...

Et pluss med muren er at du da trolig kan ha vanlig trefasade med vindsperre bak.

Takk for alle fine tips!

Nå blir det tilbake til tegnebrettet og begynne å skissere! Dette skal bli gøy!

Tenkte jeg skulle skrive en kommentar om pvc-fasade bare..jeg synes heller ikke noe om det egentlig..men i helgen så snakket jeg litt med naboen, og da han sa at hans fasadebord ikke var malt om en eneste gang siden han kjøpte huset for 30 år siden, siden det var plastfasade..så ble jeg smått sjokkert faktisk..har aldri reflektert over at det skulle være noe annet enn en vanlig trefasade. Så jeg fikk meg en tankestiller faktisk. Spesielt siden naboens fasade tydeligvis hadde sittet noen år på huset allerede da han kjøpte det... og den ser ut som ny fortsatt...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.