Hei, jeg bor i andre etasje i et hus fra århundreskiftet (1908). I et rom på 18 kvadratmeter skal vi ha nyttårsmiddag og påfølgende dans/fest (samme rom). Jeg regner med at mine gjester veier 1,6 tonn. I tillegg regner jeg med at ytterligere møbler i rommet veier 250 kg. Tåler rommet den belastningen?
Vi er 23 personer. Etter middag stues bordene bort og det blir dansegulv i det rommet. Vekten om alle står stille blir ca 100 kg per m2. Om alle hopper sammen (noe som ved en vellykket sammenkomst skjer ved ringdanser osv.) så blir det mer? Men det er kanskje ikke noe problem i det hele tatt?R rasse123 skrev:
Ja, det blir nok trangt med ringdans om dere er 23 pers på 18 kvadrat... (Det er jo bare litt over 4X4 meter… soverommet vårt er større og jeg ville da ikke ønsket å klemme inn 23 pers for å danse der inne... Hvem skal få luft?F Fredrik1112 skrev:
Dette er jo et interessant matematikkproblem...
Om man sier at hver ringdanser deltaker trenger 60 cm (Da står man skulder ved skulder) så blir sirkeldiameteren 4,4 meter… men man står jo ikke så mye skulder ved skulder når man danser? la oss si at hver danser trenger 1 meter så blir diameteren på sirkelen 7,3 meter... eller om man vil, 42 kvadratmeter
Kanskje er noen større rom en så. Men mitt spørsmål gjenstår, hvor mye tåler et gulv?
Det avhenger av hvordan gulvåsene ser ut... og konstruksjonen. Gulvet i vårt hus kan man kjøre en stor traktor inn på mens gulvet i hytta gynger når sønnen løper på det... (Det gulvet holder sikkert også for en traktor men en mindre en bare)F Fredrik1112 skrev:
Okidoki da hopper vi nok ikke inn hos naboen
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
I boliger regner man med en nyttig last (dvs mennesker og innredning sammen) på ca 200 kg/kvm. I prinsippet har man regnet på den måten siden den første riksdekkende byggnormen kom i 1946 (BABS 46). Før den tid fantes Bygningsstyrelsens bestemmelser om materiale og arbeid ved statlige husbyggingsarbeider. Den tok mer hensyn til passende bjelkedimensjoner ved forskjellige spennvidder. Den siste utgaven jeg har er fra 1937, men den har nok ganske gamle aner og bør ha fungert som norm. Jeg tror nok at rommet deres skal tåle den aktuelle lasten, særlig ettersom den blir fordelt over hele flaten. Det som er dårligere i de fleste eldre (de trenger ikke å være særlig gamle) hus, er motstanden mot svikt. Regn med at det kommer til å bli litt svajete når alle hopper rundt. Det avhenger selvfølgelig også av valget av dans. Gammel dans som Hambo er sikkert en utfordring for de fleste gulv, men det er vel neppe aktuelt...
Klikk her for å svare