5.107 lest ·
3 svar
5k lest
3 svar
Hvor mye lesket kalk skal man spre i blindkjeller mot mus.
Medlem
· Stockholm
· 4 490 innlegg
Hei
Holder på og bygger opp et gulv i en liten hytte.
Under 60 år har mus hatt fest i bjelkelaget, og skal nå prøve å unngå dette.
Hvor kjøper man lesket kalk?
Hvor mye lesket kalk sprer man ut i bjelkelaget?
Finnes fornuftig alternativ?
Dryss einer på bjelkelaget under isolasjonen?
Noen med erfaring med dette?
Holder på og bygger opp et gulv i en liten hytte.
Under 60 år har mus hatt fest i bjelkelaget, og skal nå prøve å unngå dette.
Hvor kjøper man lesket kalk?
Hvor mye lesket kalk sprer man ut i bjelkelaget?
Finnes fornuftig alternativ?
Dryss einer på bjelkelaget under isolasjonen?
Noen med erfaring med dette?
Det heter Murkalk E i handelen.
Akkurat hvor effektivt det er i det lange løp vet jeg ikke. Den leskede kalken tar jo med årene opp fuktighet fra luften og danner da kalkstein som ikke i det hele tatt er like etsende.
Akkurat hvor effektivt det er i det lange løp vet jeg ikke. Den leskede kalken tar jo med årene opp fuktighet fra luften og danner da kalkstein som ikke i det hele tatt er like etsende.
Bygg gulvet musetett, det går. Har selv bygd om hele gulvet i min tømmerhytte og ikke hatt mus der siden. Men det handler om å ikke etterlate noen spalter mer enn noen få millimeter.
Kan tenke meg at kalken også har en annen ulempe enn den Claes nevner ovenfor, og det er at hussopp trenger avsetning for å nøytralisere sin syredannelse. Så å strø ut kalk gjør at man tilfører en av de tre komponentene for den fryktede hussoppen; fukt, tre og kalk.
Kan tenke meg at kalken også har en annen ulempe enn den Claes nevner ovenfor, og det er at hussopp trenger avsetning for å nøytralisere sin syredannelse. Så å strø ut kalk gjør at man tilfører en av de tre komponentene for den fryktede hussoppen; fukt, tre og kalk.
N
neo11
Huseier
· Stockholm/Bromma
· 2 357 innlegg
neo11
Huseier
- Stockholm/Bromma
- 2.357 innlegg
Klikk her for å svare