2.202 lest ·
17 svar
2k lest
17 svar
Hvor mye bærer en hul tresperre i innervegg?
Jeg holder på å sette opp vegghengte bokhyller i leiligheten min og støtte på noe jeg ikke har merket før, hullete "trestendere".
Veggen er en innervegg med gips, med "stendere" med 45 cm cc-avstand, målt med en stenderindikator. Da jeg skulle feste hyllen, gikk boret litt for raskt inn, og jeg ble mistenksom.
Etter en del prøveboring ser det ut til at veggen består av 13 mm gipsplate, 19 mm tre, 32 mm hulrom og så 19 mm tre og 13 gips igjen, se tegning, på de stedene hvor stenderindikatoren finner tre. Jeg stakk også inn et inspeksjonskamera i veggen, se bilde for hvordan toppen av "stenderen" ser ut, noe som bekrefter at det er en slags flerbitkonstruksjon.
Jeg finner ingenting på internett om hullete "stendere" i innervegger, er dette en vanlig konstruksjon?
Nå til mitt egentlige spørsmål, hvordan fester jeg en vegghengt hylle i dette?
- Er det fortsatt fornuftig å skru opp hyllen i "stenderne" eller burde jeg bruke molyplugger i gipsen?
- Molyplugg M6 i enkelgips bærer 40 kg
- Hvor mye bærer en kort treskrue i 13 mm gips og 19 mm tre?
- Hvor mye bærer en lang treskrue i 13 mm gips, 19 mm tre, 32 mm hulrom og 19 mm tre igjen? Altså en 80 mm lang skrue dvs.
Takk for hjelp, føles litt som jeg har kjøpt et juksbygg...
Veggen er en innervegg med gips, med "stendere" med 45 cm cc-avstand, målt med en stenderindikator. Da jeg skulle feste hyllen, gikk boret litt for raskt inn, og jeg ble mistenksom.
Etter en del prøveboring ser det ut til at veggen består av 13 mm gipsplate, 19 mm tre, 32 mm hulrom og så 19 mm tre og 13 gips igjen, se tegning, på de stedene hvor stenderindikatoren finner tre. Jeg stakk også inn et inspeksjonskamera i veggen, se bilde for hvordan toppen av "stenderen" ser ut, noe som bekrefter at det er en slags flerbitkonstruksjon.
Jeg finner ingenting på internett om hullete "stendere" i innervegger, er dette en vanlig konstruksjon?
Nå til mitt egentlige spørsmål, hvordan fester jeg en vegghengt hylle i dette?
- Er det fortsatt fornuftig å skru opp hyllen i "stenderne" eller burde jeg bruke molyplugger i gipsen?
- Molyplugg M6 i enkelgips bærer 40 kg
- Hvor mye bærer en kort treskrue i 13 mm gips og 19 mm tre?
- Hvor mye bærer en lang treskrue i 13 mm gips, 19 mm tre, 32 mm hulrom og 19 mm tre igjen? Altså en 80 mm lang skrue dvs.
Takk for hjelp, føles litt som jeg har kjøpt et juksbygg...
19mm tre da kan du jo henge opp veldig tunge ting. Jeg antar at det er råspont.
Ville bruke skruer som går 4-5 mm gjennom det første treet.
Er det et elfasystem med s k bærelist ville jeg brukt skruer som er ca 2+13+19+4, dvs ca 40mm. 5-6x40mm med rundt hode. Jeg har satt opp en del hyller med Spax på gips og 19mm råspont.
Ville bruke skruer som går 4-5 mm gjennom det første treet.
Er det et elfasystem med s k bærelist ville jeg brukt skruer som er ca 2+13+19+4, dvs ca 40mm. 5-6x40mm med rundt hode. Jeg har satt opp en del hyller med Spax på gips og 19mm råspont.
Sist redigert:
Bokhyllene er 80 cm brede og i to nivåer, så 1,6 hyllemeter bøker per hylle. Et vanlig mål er at 1 hyllemeter = 40 kg, så 64 kg per hylle.
De henger på en skinne med minst to festepunkter.
Hvor mye bærer 19 mm tre+treskrue per festepunkt? Det er veldig lett å finne tall for mollyplugg men desto vanskeligere for tre+treskrue.
Hvor mye bærer 19 mm tre+treskrue per festepunkt? Det er veldig lett å finne tall for mollyplugg men desto vanskeligere for tre+treskrue.
Finnes det en grunn til at du ikke anbefaler å feste i råsponten på andre siden også? Med en 80 mm skrue.D Derbyboy skrev:19mm tre da kan du jo henge opp veldig tunge saker. Jeg antar at det er råspont.
Ville brukt meg av skrue som går 4-5 mm igjennom første treet.
Er det et elfasystem med såkalt bærelist ville jeg brukt skrue som er ca 2+13+19+4, dvs ca 40mm. 5-6x40mm med rundet hode. Jeg har satt opp en hel del hyller med Spax på gips og 19mm råspont.
Man pleier ikke å trekke gjennom skruen til den andre veggen. Det vil holde selv om du bare fester i den første veggen. Ser ingen fordel med å trekke gjennom den, bare dyrere skrue.R Rong skrev:
I ditt tilfelle avhenger det til største del av skruen, til største delen tykkelsen, dvs 4, 4,5, 5 osv.R Rong skrev:Bokhyllene er 80 cm brede og i to nivåer, så 1,6 hyllemeter bøker per hylle. Et vanlig mål er at 1 hyllemeter = 40 kg, så 64 kg per hylle.
Hvor mye bærer 19 mm tre+treskrue per innfestningspunkt? Det er veldig lett å finne tall for mollyplugg men desto vanskeligere for tre+treskrue.
64 kg er veldig lite.