9.005 lest ·
14 svar
9k lest
14 svar
Hvor glatt skal en vegg være for å bruke renoveringsgips?
Har revet ned treetex fra panelte vegger. Tenkte å legge renoveringsgips på dem nå. Panelte vegger er jo ikke helt glatte. Kommer dette til å fungere? Så bra ut med øyet før med treetex, men det er som sagt en "bulkete" vegg. Med et langt vater blir det på enkelte steder 3-4mm gliper. Tanken var å skru fast de nye platene.
Takk!
Problemet med 13mm er at jeg trenger hver millimeter plass, hvilket er grunnen til at jeg ønsker å bruke 6mm.
Det høres ut som jeg kan prøve en vegg med 6mm. Hvis det ikke blir bra, kan jeg jo rive ned og sette opp 13mm. Egentlig er det bare en vegg det spiller noen rolle for. De øvrige vil ha høyskap på nesten all overflate, så det vil ikke være synlig der. På den veggen hvor det vil være synlig, er 6mm fordelaktig fra perspektivet at det satt treetex der før, og 6mm matcher da bedre mot vinduene.
Problemet med 13mm er at jeg trenger hver millimeter plass, hvilket er grunnen til at jeg ønsker å bruke 6mm.
Det høres ut som jeg kan prøve en vegg med 6mm. Hvis det ikke blir bra, kan jeg jo rive ned og sette opp 13mm. Egentlig er det bare en vegg det spiller noen rolle for. De øvrige vil ha høyskap på nesten all overflate, så det vil ikke være synlig der. På den veggen hvor det vil være synlig, er 6mm fordelaktig fra perspektivet at det satt treetex der før, og 6mm matcher da bedre mot vinduene.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Det er nok lettere å få det jevnt om du limer i stedet for skruer.N Nizztos skrev:
Sättlim (PL400?) på de punktene i underlaget som ligger "høyest" og så naturligvis rundt om kantene.
Så trykk dit skiven, og sørg for å presse den på plass over hele overflaten.
Så har vi gjort i et toalett/dusj/vaskerom i sommerhytta, og det ble riktig bra
Er det ikke lett at det blir rotete hvis man limer? Typ at man har på for mye eller for lite lim eller på feil sted?
Føles som en kunst i seg selv å lime som man kanskje ikke behersker på samme måte som å skru i masse skruer. Eller overdriver jeg problemet?
Føles som en kunst i seg selv å lime som man kanskje ikke behersker på samme måte som å skru i masse skruer. Eller overdriver jeg problemet?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Tror faktisk at det er motsatt, det er lettere å lime!N Nizztos skrev:
Skruer du på "feil" sted så permanentgjør du jo ujevnheten.
Hvis du limer, og trykker til gipsplaten med f.eks. en planke eller et vater,
så holder den seg plan og glatt.
Uten å noensinne ha limt en gipsplate så sier min logiske tankegang at KoW må være på rett spor. Det burde jo til og med være en fordel å finne "svakkene" i veggen og gjødsle med limklumper der. På den måten vil klumpene når de har herdet gjøre at gipsplaten ikke buler hvis man av en eller annen grunn skulle trykke på den. Om du når du setter gipsplaten på plass trykker lett over hele platen med for eksempel et langt vater eller en rett planke, så trykker du til alle limklumper og strenger jevnt og platen vil holde seg jevn. Tror jeg...
Har ingen anelse om hvor lang herdetid sånt lim har, men man kanskje skal sette platen i (passende) spenn den tiden...?
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Det pleier å fungere bra med rgips. I gamle hus foretrekker jeg det da det bedre følger veggen og ser mindre kunstig ut (sykt rett når ingenting annet er rett). Dessuten ekker det mindre. Men vil man ha det helt rett ville jeg gått for tjockgips.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 innlegg
Jeg har skrudd 6 mm gips på råspont i to rom. Veggene ble deretter malt og har holdt seg fine i ca.15 år hittil. Ingen bulker. Limer man blir det ikke gøy for den som i fremtiden trenger å ta ned en gipsplate.
Klikk her for å svare