Det har blitt et hull i veggen der en gulvlist har sittet. Veggene ser ut til å være av armert betong, med et lag puss utenpå. Akkurat her går det imidlertid to rør vertikalt. Det ene er isolert og det andre føltes varmt, så jeg gjetter at det er radiatorvann til leilighetene høyere opp. Det er noe en anelse porøst rundt rørene, føles som noen hard puss eller lettbetong.

Så til saken, jeg vil tette igjen det der hullet og vet ikke hva som er best å bruke. Det er i snitt 4-5 cm dypt. Mer mellom rørene.

For mye for å bruke mediumfyllmasse. Jeg har vurdert gips?
Takk for tips.
Hull i veggen bak en fjernet gulvlist, med synlige rør og porøse kanter. Veggen er dekket av tapet og hvitmaling, og gulvet er av lyst tre.

Beste svar

J
Jeg hadde kjøpt en pakke husfix. Det krymper ikke og er smidig å blande. Bløt grundig på veggen før.

• Liker
Lintto1 og 5 andre
  • Laddar…
Betong. La det være litt rom for puss utenpå, så blir veggen liknende der som den øvrige veggen. Så ville jeg ha gjort.

En pose finja finbetong løser saken

Et vanlig betongsparkel, husfix eller gipsbruk blir bra!
Betong er til for å støpe med, ikke sparkle igjen hull....

J Jörgen Ö skrev:
En vanlig betongsparkel, husfix eller gipsbruk blir bra!
Betong er til for å støpe med, ikke sparkle igjen hull....
Hull kan selvsagt også støpes i.

D Davion skrev:
Hål kan givetvis även gjutas i.
Hål i gulv ja....
Men det går selvfølgelig til vegger også, om du setter en form først, men da får du like forbannet et hull etterpå som du må sparkle i, hullet som du skal ha inn betongen i.....
Men prøv å kast inn betong i et hull i veggen uten form så får du se hva som skjer!?
Men bruker du en sparkel gjør du det klart i ett sveip.....så gjør det ikke vanskeligere med betong!

• Liker
Stefan N
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Hål i golv ja....
Men visst går det till väggar oxå, om du sätter en form först, men då får du likt förbannat ett hål efteråt som du måste spackla i, hålet som du ska ha in betongen i.....
Men prova o kasta in betong i ett hål i väggen utan form så får du se vad som händer!?
Men använder du ett spackel gör du klart i ett svep.....så krångla inte till det med betong!
Eftersom jag själv har använt just betong för att fylla igen exakt ett sådant hål som bilden visar så vet jag att det går alldeles utmärkt. Det som krävdes av mig som normalbegåvad glad amatör var en liten del av skiva osb som agerar stopp/kant, en vikt a 25 kg och en väldigt enkel finess med en murslev. Den sista delen längst upp fyllde jag enkelt igen med en tämligen fuktfattig skvätt betong som inte rann. Blev hur bra och slätt som helst.

För mig är det således förbryllande att se det benämnas som en universalt krånglig lösning när det var både enkelt och blev fint.

Det låter med det sagt som om du har helt rätt vad gäller betongens användningsområde för dig, men att påstå att snarlika hål inte går att gjuta igen är skitsnack.

Takk for alle gode tips. Jeg gikk og kjøpte en pose husfix for noen dager siden men har ikke rukket å utbedre.
Har brukt finbetong og gips mikset med sparkel tidligere, men aldri husfix, så jeg tenkte at det var en god anledning til å prøve det.

Skal ta et bilde når det er ferdig og fortelle hvordan det gikk.

• Liker
Davion og 1 annen
  • Laddar…
J
Perfekt. Husfix er jo veldig praktisk på den måten at det er lett å håndtere og kan kjøpes i små mengder. Det minner mer om en pakke sukkerkakemiks enn en stor sekk sement eller betong/bruk. Deretter er det selvfølgelig slik at en lignende skade kunne vært reparert med hva som helst, så lenge man har noe hjemme som ikke allerede har tørket til en hard kake. Husfix kan man igjen lukke i sin lille innerpose i påvente av neste problem.

• Liker
Hank_Ö og 1 annen
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jeg hadde kjøpt en pakke husfix. Det krymper ikke og er lett å blande. Bløt grundig på veggen før.
Hei så ditt svar her og vil bare spørre. Hva er risikoen hvis man ikke bløtsprayer overflaten man skal påføre husfixen på. Jeg hadde sett gjennom video på forhånd og forberedt med vann i sprayflaske. Men glemte likevel å gjøre dette momentet og la på husfix direkte i hullene på betongveggen i stedet. Så hva er risikoen? Mvh

J
F Funkis-Matte skrev:
Hei så svaret ditt her og vil bare spørre. Hva er risikoen hvis man ikke våtspray overflaten man skal påføre husfixen på. Jeg hadde sett gjennom video før og forberedt med vann i sprayflaske. Men glemte likevel å gjøre dette trinnet og la husfix direkte i hullene på betongveggen i stedet. Så hva er risikoen? Mvh
Risikoen er at uten suger ut alt vannet fra fixet slik at det tørker for fort, og det merker du om det sitter dårlig eller er porøst. Da er det bare å skrape bort og gjøre det om igjen.

• Liker
Funkis-Matte
  • Laddar…
Oi da OK! Da er det bare å vente å se. Takk for svar!

• Liker
Jocke Best
  • Laddar…
AXS
Det pleier å være greit om du får det til å feste seg og det ikke "ruller" av, slik det kan gjøre hvis overflaten er støvete.

Ellers er det jo raskt fikset å gjøre det om igjen.

• Liker
Funkis-Matte og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.