Vi er på jakt etter en ny hylle hjem til oss, og jeg snublet over følgende konsept som jeg liker:
Abstrakt treformet hylle montert på vegg, med hvite hyllene som minner om greiner, støttet av en mørkegrønn bakgrunn i form av et tre.

Nå viser det seg at dette bare er et konsept og at det ikke er til salgs, så jeg vurderer å lage det selv (eller i det minste bestille det selv).

Å lage selve designet i for eksempel SketchUp fikser jeg uten problemer, men det store spørsmålet er hvem man skal henvende seg til for å få det produsert? Jeg tror at eksemplet ovenfor er laget i Corian, noe som virker litt vel ekstremt (=dyrt) for meg.

Ville det fungere med plywood som man bøyer under varme? Er det dyrt å få det produsert i så fall?

Kort sagt, hvilke materialer tror dere ville fungere for ovenstående, og hvem vender man seg til for å få det gjort?

Kan du ikke varme/gløde flatjern og bøye dem i lignende form og deretter slipe og male. :)

Flatjern?

Jeg får inntrykk av at "hyllen" er ca 25-30 cm dyp.

Doble eller triple 6mm spor MDF og deretter sparkle kanten og håpe at det holder er mitt tips.

Radiene ser litt vel stramme ut for å lages i noe tremateriale.
Varmbøyd plast ville jeg tippe at det går an å lage hyllen av.

Protte

Laminere finér?

formpresset finer klarer radiusene...

perkaby ham før...

prototypen skrev:
Radiene ser litt vel trange for å gjøres i noe tremateriale.
Varmbøyd plast ville jeg tippe at det går an å lage hyllen av.

Protte
Tror du? Denne har de jo gjort i tre.

http://feber.se/pryl/art/253711/cykel_av_bok/

• En moderne sykkel laget av tre med sorte hjul og minimalistisk design.
prototypen skrev:
Radiene ser litt vel trange ut for å gjøres i noe tremateriale.
Varmbøyd plast ville jeg tippe at hylla kan lages av.

Protte
Treverket er av tre. Finnes trebøyingsfirma i slekten. "Alt er bøyelig"

AXS
Jeg skulle forsøke å lage et hjørne som passer inn på mdf eller annet materiale.

Ser ut som det er samme radius overalt.

Hvilke verktøy trengs for å få til skiktlimt finer?

Den sykkelen koster 70000 DOLLAR! Det får du jo et fly til. Da kan man nok koste på seg litt mek med å forme trebitene til rett form.

Hvor stort er det treet? Som hylle betraktet virker det helt verdiløst. Om det er så stort som det virker (dvs det er plass til å sette en bok på de horisontale flatene) så fyller det en hel vegg, men har knapt noen flater å virkelig sette ting på. Man må også tenke på at det ikke vil se like kult ut når det er fullt med ting på det.

3D-skisse av en rektangulær form med U-formet utskjæring i midten, designet i SketchUp med mange hull for gjengestangmontering.
Skisset sammen en liten form i SketchUp.

Formen settes sammen med gjengestang.

For treet skulle jeg ha laget to former, en 180 grader i henhold til bildet og en 90 grader.

Hvert annet finer helimes (begge sider) og legges kryss...

Har man skarpe bøyder, sprayer man litt vann på finéret så unngår man sprekker/brekk...

For formen ovenfor trenger man et pressebord med press både ovenfra og fra sidene...

En komplikasjon er at treet "grener" seg. De skjøtene må være vanskelig å få tilstrekkelig sterke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.