1.806 lest ·
16 svar
2k lest
16 svar
Hvilken rekkefølge legger man papp og plater ved takfot
Side 1 av 2
På råsponten ligger underlagspapp YAM 2000 og ovenpå den har jeg lagt Fotplåt. Over Fotplåt har jeg lagt ytpapp Glaciär 3. Låglutende tak. Kondens går inn under plåten og underlagspappen er våt. Hjelper det å legge takfotsremsa i papp? Og kan den legges ovenpå underlagspappen?
Takk for hjelp
Takk for hjelp
Høres ut som den gjør det den skal? Man legger jo en remse under platen for at kondensen ikke skal komme i kontakt med treet.
Du har gjort i riktig rekkefølge, men er du virkelig sikker på at det er kondens og ikke noe lekkasje høyere opp som renner ned på underlagspappen? Jeg synes det høres veldig usannsynlig ut at det kan dannes kondens på en fotplate som ligger tett mot en underlagspapp.
Ok, skal sjekke igjenRickard. skrev:
Bra spørsmål! Det begynte å regne før jeg hadde lagt all ytpapp😱 så jeg begynte å arbeide meg nedover igjen for å se hvor mye som hadde blitt vått. Når jeg kom til siste voden der nesten alt var tørt, så jeg langs hele platen nederst igjen våt papp.joakim_j skrev:
Jeg skjønner ikke helt... Rev du bort ytpappen du hadde lagt fordi det begynte å regne?L Lilu75 skrev:
Bedreviter
· östergötland
· 2 667 innlegg
Hvordan fikk du bort ytpappen etter at du klistrer/spikrer/skrudde den på plass?
Jeg blir litt fundersam over underlagspappen...
Ser nå i ditt første innlegg at du kanskje ikke har lagt noen underlagspapp mot råspont bortsett fra ved takfotsplaten. Det pleier å anbefales.
Altså; remse av underlagspapp langs takfot, plåt, underlagspapp på alt eksponert tre og et stykke ned på fakfotsplåt, ytpapp over all underlagspapp og ned til brytet i takfotsplaten.
Har treet blitt vått bør det tørkes ut hjelplig før du dekker det med papp igjen.
Ser nå i ditt første innlegg at du kanskje ikke har lagt noen underlagspapp mot råspont bortsett fra ved takfotsplaten. Det pleier å anbefales.
Altså; remse av underlagspapp langs takfot, plåt, underlagspapp på alt eksponert tre og et stykke ned på fakfotsplåt, ytpapp over all underlagspapp og ned til brytet i takfotsplaten.
Har treet blitt vått bør det tørkes ut hjelplig før du dekker det med papp igjen.
Sist redigert:
Har lagt underlagspapp på hele taket.L Lassetasse skrev:Hvordan fikk du bort yt-pappen etter at du hadde limt/spikret/skrudd den fast?
Ser nå i ditt første innlegg at du kanskje ikke har lagt noe underlagspapp mot råspont foruten ved takfotsplaten. Det pleier å anbefales.
Altså; remse i underlagspapp langs takfot, plate, underlagspapp på alt eksponert tre og et stykke ned på takfotsplate, ytpapp over all underlagspapp og ned til brytningspunktet i takfotsplaten.
Har treet blitt vått bør det tørkes ut hjelpeligt før du dekker det med papp igjen.
Ytpappen hadde jeg spikret og spikrene trakk jeg opp igjen…
Æsj da. Da er jo underlagspappen perforert og således ikke lenger tett.
Jeg ville nok anbefale å begynne på nytt med underlagspappen. Alternativet er jo å asfaltlime over alle spikerhull...
Jeg ville nok anbefale å begynne på nytt med underlagspappen. Alternativet er jo å asfaltlime over alle spikerhull...