Jeg skal friske opp et bad ved å legge microcement på eksisterende fliser. Hvilke verktøy bør jeg investere i?

Produsenten av microcementen selger egne verktøy på sin nettside. En pakke med tre verktøy ("DBC Finish Trio") inneholder en "hard utlegger", en "myk utlegger" og en hjørneskje for nette 1 300 kr.

Klarer jeg meg like bra med en "lappesleiv" fra Biltema for 65 kr? Hva er det som skiller en "hard utlegger" fra en "myk utlegger"?

• Tre verktøy for microcement på et bord: en hard utlegg, en myk utlegg, og en hjørneslev. Bakgrunn med "cement.com" synlig.
Kult prosjekt!
Jeg gjorde selv mitt bad for et par år siden.
Slevar prøvde jeg men ga ganske raskt opp, brukte i stedet et par vanlige brede sparkelspader. 100, 200 og 300 mm

Bladet på de harde er mer eller mindre stumt. Det er bra når man sprer ut materialet. Men hvis man glatter til overflaten med det så blir det gjerne spor etter sparkelspaden, spesielt hvis man er uerfaren.

Den myke er tynnere fjærstål og altså mer tilgivende. Hvis overflaten er under 20m2 så kan man like gjerne bruke billige sparkelspader fra biltema, heller det enn halv kvalitet. Men etter 20m2 (omtrent) så strekker bladet seg og det blir ustabilt. Teoretisk kan man bytte til en ny billig, men jeg tror det blir forskjell i utseendet.

Den fleksible er viktigere enn den harde. Så kjøp heller en billig hard og sats på kvalitet på den myke. Det vil si hvis overflaten er større enn 20m2.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.