Jeg vil tro at disse veggene er bærende. Trolig ikke de på øvre plan som jeg tegnet inn i farten, men de støtter opp hvis du har mulighet til å gå opp på loftet.
Takk, det var det jeg trodde også
Det går an å gå opp på loftet så jeg antar at det er bra å beholde de veggene så intakte som mulig og veksle av om man vil gjøre åpninger større eller så.
De vegger på første etasje som @roli har rødmerket er sannsynligvis bærende, men ikke helt sikkert bare disse. I andre etasje er stolpene som finnes i knevegger bærende, trolig ikke andre innvendige vegger, med mindre loftet er fullastet med skrot. I hus fra tiden da man bygde med massive plank kan bjelkene på samme etasje ligge med forskjellig retning. Dette må man kontrollere for å være på den sikre siden. Det som gjør meg mistenksom er kjøkkenet som er langsmalt på tvers av husets lengderetning.
Selv veggen mellom kjøkken og soverom kan være bærende. Kontroller gulvbjelkenes retning i rommet over kjøkkenet. Murstokker er aldri bærende unntatt i veldig gamle hus. I overetasjen er kun kneveggene bærende.
Hva regnes som veldig gammelt i denne sammenhengen? Huset er bygget i 1922.
Vegggen mellom kjøkken og soverom i første etasje er flyttet rett før døråpningen i soverommet. Eventuelt har det blitt lagt inn en stålbjelke i taket der den var tidligere.