Noen som kan si hvilke vegger som er bærende ut fra dette bildet?

• Arkitekttegning av et hus fra 1946 med plantegninger for kjeller, første og andre etasje, samt en seksjon gjennom huset.
Jeg vil tro at disse veggene er bærende. Trolig ikke de på øvre plan som jeg tegnet inn i farten, men de støtter opp hvis du har mulighet til å gå opp på loftet.

Plantegning av et hus med tre etasjer, viser bærende vegger markert med rød linje. Huset har rom som kjøkken, soverom og stue.

Takk, det var det jeg trodde også :)
Det går an å gå opp på loftet så jeg antar at det er bra å beholde de veggene så intakte som mulig og veksle av om man vil gjøre åpninger større eller så.

De vegger på første etasje som @roli har rødmerket er sannsynligvis bærende, men ikke helt sikkert bare disse. I andre etasje er stolpene som finnes i knevegger bærende, trolig ikke andre innvendige vegger, med mindre loftet er fullastet med skrot. I hus fra tiden da man bygde med massive plank kan bjelkene på samme etasje ligge med forskjellig retning. Dette må man kontrollere for å være på den sikre siden. Det som gjør meg mistenksom er kjøkkenet som er langsmalt på tvers av husets lengderetning.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Jeg tror de røde bærer sammen med skorsteinen som sitter i midten, høres det rimelig ut?

Selv veggen mellom kjøkken og soverom kan være bærende. Kontroller gulvbjelkenes retning i rommet over kjøkkenet. Murstokker er aldri bærende unntatt i veldig gamle hus. I overetasjen er kun kneveggene bærende.

Hva regnes som veldig gammelt i denne sammenhengen? Huset er bygget i 1922.
Vegggen mellom kjøkken og soverom i første etasje er flyttet rett før døråpningen i soverommet. Eventuelt har det blitt lagt inn en stålbjelke i taket der den var tidligere.

Mye gammelt er < 1850.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.