Holder på med å konvertere torpargrunn her hjemme og er nå i fasen der jeg er klar for å støpe. Hadde en håndverker her i dag som foreslo å støpe med noe mer hurtigttørkende for å komme videre i prosjektet litt raskere. Jeg spurte om han mente EPS men fikk ikke noe ordentlig svar på det, han skulle komme tilbake.

Jeg skal ha vannbåren gulvvarme med 200mm isopor.

Står man og blander EPS eller et lignende produkt for 24m2 manuelt? Finnes det noe fornuftig verktøy å leie i så fall?
Hvis jeg bestiller betong i bil, trenger jeg en rotorpumpe til en kostnad av ca 12k. men etter å ha regnet bare på EPS så tviler jeg på at det er noen økonomisk gevinst. Man må uansett ha flyt på det og antageligvis går det flere timer med.

Finnes det noe alternativ til EPS som er hurtigttørkende og gjerne som man kan legge 100mm i ett sveip uten å måtte flyte etterpå?

Ingen respons på betongspørsmålet, men 200mm isolasjon er litt i underkant hvis man bruker gulvvarme. Legg på 100mm til hvis du har mulighet.

Det var der ikke plass til, litt sent nå når det er tid for å støpe :)

Ingen betongalternativ tar mer enn noen timer å brenne. Så klart litt tid før du kan starte gulvvarmen. Du kan få en veldig jevn overflate uten å flyte. Og nei, 10 cm tykkelse på 24 kvm rører du ikke gjerne for hånd. Det blir billigere å ta dit en betongbil + pumpe.

Betongarbeidere er nok å foretrekke fremfor en snekker som snakker om "hurtigtørkende betong".

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Hva er det du vil fortsette med som gjør at du i det hele tatt ønsker en hurtigtørkende?
Hvis man ser på "vanlig" betong så vil det ta en stund før du kan belegge betongen med tette sjikt, men det er omtrent det eneste du er begrenset av.

• Liker
rikardw
  • Laddar…
Jeg har latt en ren betongentreprenør se på jobben med. Jeg har imidlertid ikke tatt opp med dem om de hadde noe mer hurtigherdende alternativ, bare standard betong. Da vi bor på landet ligger disse firmaene et godt stykke unna og koster noen tusenlapper ekstra bare for tid/kjøring, derfor sjekket jeg med en lokal kar som jeg vet har støpt en del grunnmurer.

Jeg glemte antakelig å skrive at jeg har tenkt å bygge bad på en del av området, så det var av den grunn det gjerne kunne gått litt raskere. Hvor mye kan man bygge opp mens betongen tørker? Da tenker jeg på innervegger mm?

Innvendige vegger kan du bygge opp etter noen dager, men fuktigheten må tørke ut ordentlig før man stenger gulvet.

ok, det ser ut til å gå for standard hvis ingen har noen annen idé. Jeg kommer sannsynligvis til å ha en del å gjøre før det er tid for å legge noe på gulvet.

Sett inn en avfukter etter støpingen er ferdig så tørker det opp raskere

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.