Hei,

Skal flytte en kjellertrapp og må lage et hull ned til kjelleren.

Kjellerloftet består av et dekke av blåbetong som da må fjernes. Disse byggeblokkene er 50 cm brede og ca. 4-4,5 m lange, og ifølge tegningene 10 cm tykke (vanskelig å vite nøyaktig da de på tegningen er 1 mm).

Er det noen her som har en anelse om hva disse kan veie?

Har en idé om at man kunne bygge noe under for å støtte dem opp og deretter sage dem på langs i mer håndterbare størrelser.

harry73
Kan det være 500kg stykk?
Kan også bli 750 om gulvet er tykkere.

Selv om det er 60 cm bred blir det litt tyngre.

• Liker
ambly
  • Laddar…
Forstår at spørsmålet er litt som "hvor langt er et tau" men håper at det finnes noen som har erfaring med dette.

harry73
Jeg ga deg ikke et hvor langt er et tau svar.
Regn med ca 2,4 eller 2,5 tonn/kubikk, da får du svaret selv.
Jeg kan synes at 10 cm er litt for tynt, tror heller at den er 15 eller 20 cm tykk.

harry73 harry73 skrev:
Jeg ga deg ikke et hvor langt er et snøre svar.
Regn med ca 2,4 eller 2,5 tonn/kubikk, da får du svaret selv.
Jeg kan synes at 10 cm er litt for tynt, tror heller at den er 15 eller 20 cm tykk
Mente ikke å kommentere ditt svar.

Kommer til å begynne å ta opp trebjelkelaget som ligger oppå om noen uke og etter det kan jeg bore et hull for å kunne måle tykkelsen.

Er fortsatt inne på å bygge noe eller sette opp bygningsstillas under for å støtte når man begynner å sage opp i mer håndterlige blokker.

harry73
Vær forsiktig når du begynner å rive i så tunge ting

Blåbetong er jo lettbetong så tettheten ligger jo under 1,0 pluss eventuell armering.

Volumvekten på armert lettbetongkassetter ligger på høyest 0,65 kg/dm3. 5x45x1=225x0.65=146,25 kg.

• Liker
Dan_Johansson og 1 annen
  • Laddar…
harry73
J justusandersson skrev:
Volumvekten på armerte lettbetongkassetter ligger på høyest 0,65 kg/dm3. 5x45x1=225x0.65=146,25 kg.
Men tror du på 10cm tykkelse?

Det føles tynt. Etter en rask sjekk i gamle Bygg II tror jeg at 15-20 cm (med dragning mot 20) er mer realistisk. Men det finnes mange parametere, ikke minst hvilken nyttig last som er aktuell i dette tilfellet.

tommib
Våre er 21 cm.

En brasklapp er også at du må avstive på en eller annen måte når du åpner et så stort hull i dem. Det anbefaler jeg at du lar en konstruktør gjøre. Et slikt inngrep krever også byggetillatelse, for hvilket konstruksjonsberegning trolig er en forutsetning.

Det "enkleste" er nok å plukke opp f.eks. to plater og erstatte disse med kortere varianter, som da trenger en ny opplag av en eller annen form.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.