Hei,
Skal flytte en kjellertrapp og må lage et hull ned til kjelleren.
Kjellerloftet består av et dekke av blåbetong som da må fjernes. Disse byggeblokkene er 50 cm brede og ca. 4-4,5 m lange, og ifølge tegningene 10 cm tykke (vanskelig å vite nøyaktig da de på tegningen er 1 mm).
Er det noen her som har en anelse om hva disse kan veie?
Har en idé om at man kunne bygge noe under for å støtte dem opp og deretter sage dem på langs i mer håndterbare størrelser.
Skal flytte en kjellertrapp og må lage et hull ned til kjelleren.
Kjellerloftet består av et dekke av blåbetong som da må fjernes. Disse byggeblokkene er 50 cm brede og ca. 4-4,5 m lange, og ifølge tegningene 10 cm tykke (vanskelig å vite nøyaktig da de på tegningen er 1 mm).
Er det noen her som har en anelse om hva disse kan veie?
Har en idé om at man kunne bygge noe under for å støtte dem opp og deretter sage dem på langs i mer håndterbare størrelser.
Mente ikke å kommentere ditt svar.harry73 skrev:
Kommer til å begynne å ta opp trebjelkelaget som ligger oppå om noen uke og etter det kan jeg bore et hull for å kunne måle tykkelsen.
Er fortsatt inne på å bygge noe eller sette opp bygningsstillas under for å støtte når man begynner å sage opp i mer håndterlige blokker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Volumvekten på armert lettbetongkassetter ligger på høyest 0,65 kg/dm3. 5x45x1=225x0.65=146,25 kg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det føles tynt. Etter en rask sjekk i gamle Bygg II tror jeg at 15-20 cm (med dragning mot 20) er mer realistisk. Men det finnes mange parametere, ikke minst hvilken nyttig last som er aktuell i dette tilfellet.
Våre er 21 cm.
En brasklapp er også at du må avstive på en eller annen måte når du åpner et så stort hull i dem. Det anbefaler jeg at du lar en konstruktør gjøre. Et slikt inngrep krever også byggetillatelse, for hvilket konstruksjonsberegning trolig er en forutsetning.
En brasklapp er også at du må avstive på en eller annen måte når du åpner et så stort hull i dem. Det anbefaler jeg at du lar en konstruktør gjøre. Et slikt inngrep krever også byggetillatelse, for hvilket konstruksjonsberegning trolig er en forutsetning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det "enkleste" er nok å plukke opp f.eks. to plater og erstatte disse med kortere varianter, som da trenger en ny opplag av en eller annen form.
Klikk her for å svare