Skal bytte kroker, støvsugerholder m.m. i mitt rengjøringsskap fra ukjent årstall (60-80-talls?) men vet ikke helt hvordan man skrur dem av. Sjekk bildet, hva slags rar skrue er det og hvordan får man den av uten å ødelegge for mye?

• Grønn metallplate med krok festet på en mørk vegg; ved siden av kroken er en uvanlig skrue synlig.
Synes det ser mer ut som en poppnaggle enn en skrue. Er det blikk bak holderen? Er det poppnaggle så må du nok bore den bort.

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Synes det heller ser ut som en popnagel enn en skrue. Er det plate bak holderen? Hvis det er popnagel må du nok bore den bort.
Aha! Tror ikke at det er noen plate. Ser ikke ut som det iallfall. Men man bare borer og så løsner popnaglen?

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Aha! Tror ikke at det er noen plate. Ser ikke ut som det iallfall. Men man bare borer og så løsner popniten?
Virker ikke sannsynlig at det er popnit om det ikke er plate bak. Popnit brukes kun (iallfall oftest) for å sammenføye to plater med hverandre. Den fungerer ikke i plater som gips, sponplate eller lignende.

M Marsman80 skrev:
Den fungerer ikke i skiver som gips, sponplate eller lignende
Kan fungere på hard "masonite", så jeg tror nok at det er en form for pop-nit og da kan den bores bort med en borr, som er litt større enn det visuelle hullet.

• Liker
Disneygrisen
  • Laddar…
Vi har nitete kroker i vårt rengjøringsskap i masonite fra 60-tallet. Problemet med å bore er at niten kan begynne å snurre. Da må man prøve å sage av den fra baksiden (etter å ha tilbragt en halv dag med å få løs garderobehelvetet fra veggen).

useless useless skrev:
Vi har naglede kroker i vårat stellerom i masonite fra 60-tallet. Problemet med å bore er at naglen kan begynne å snurre. Da får man forsøke å sage av den fra baksiden (etter å ha tilbrakt en halv dag med å få løs skaphelvetet fra veggen).
Kan jo gå an å sage av den fra siden med et buesagblad også. Da kanskje man kan holde den i ro med en tang samtidig om den begynner å snurre.

useless useless skrev:
Vi har naglede kroker i vårt rengjøringsskap i masonite fra 60-tallet. Problemet med å bore er at naglen kan begynne å snurre. Da må man prøve å sage den av fra baksiden (etter å ha brukt en halv dag på å få løs garderobehelvetet fra veggen).
Aj da, jeg kommer ikke bak der siden det er en betongvegg på siden og alt er malt og hele faderullan. Får håpe at den går å fjerne med boren :sweat:

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Kan jo gå å sage av den fra siden med et baufilblad også. Da kanskje man kan holde den stille med en tang samtidig om den begynner å snurre,
Tror ikke at jeg kommer til der bak, men nå føles det som at vi går hendelsene i forkjøpet her :crysmile: Har jo ikke engang prøvd med boret ennå :p

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Tror ikke at jeg kommer inn der bak, men nå føles det som at vi går hendelsene i forveien her :crysmile: Har jo ikke engang prøvd med borren ennå :p
Utydelig av meg. Tenkte at du kunne sage av fra forsiden. Risiko for riper dog...

• Liker
Disneygrisen
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Utydelig av meg. Tenkte at du kunne sage av fra framsiden. Risiko for riper dog...
Åja :rofl: Ja men det skal nok gå og riper er ikke noe problem, skal uansett male der!

H
Om det snurrer når man borer tar man en avbiter og holder med.

• Liker
HasseTeknik og 1 annen
  • Laddar…
Slipp bort skallen med en Dremel eller vinkelsliper kanskje?

• Liker
Disneygrisen og 1 annen
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Om det snurrar når man borer tar man en avbitare og holder med.
Det skal jeg ha i tankene! (y)

Hold boremaskinen skrått med en skarp bor, da pleier også roterende nagle å gi etter.

• Liker
Disneygrisen og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.