Hei

jeg skal henge opp ting på veggene i min nye leieleilighet, men skjønner ikke hva dette er for materiale og hva slags plugg/skru jeg da skal bruke. Huset er bygget på 1930-tallet. Jeg tror kanskje det er en slags betong og "slagg"? Det er liksom hulrom etter ca 1 cm betong og der innenfor er det typ "grus".

dette var når jeg skal henge opp et speil, med to holdere på baksiden så hadde tenkt å sette opp to skruer med plastplugg.

• Et hull i en vegg med synlig lag av betong eller slagg over gruslag. Fargerike papirer ligger under hullet. Veggen er fra en 1930-talls leilighet.
  • Hull i vegg med gruslignende materiale som har falt ut. Et papirark brukes til å samle opp det fallne materialet. Veggens struktur vises tydelig.
Man kan anta at veggen er bygget opp av flere forskjellige materialer i lag. Sannsynligvis består den ytre delen av puss. Kjernen kan være tre (dvs planker), murstein, lettbetong eller betong. Andre typer murstein er også tenkelige. Puss (sement/kalk + sand) er mykt, betong er steinhardt. Homogene betongvegger som finnes i moderne hus er uvanlige i hus fra 30-tallet. Valget av opphengsmetode avhenger av hva veggen er laget av. Konsulter noen med større erfaring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.