Hei.

Jeg har bilat opp en del av gulvet i kjelleren ca 20m2 for å håndtere et dreneringsproblem. Nå når jeg skal støpe igjen hullet, blir jeg lett rådvill da jeg får massevis av gode tips på hvordan jeg skal gjøre det og hvilken type betong jeg skal bruke.

Min plan er:
Først dekke mark (jord og berg) med markduk og jevne ut med singel ca 50mm. Det vil også ligge avløpsvann og drenering i denne seng, deretter 100mm isolasjon fulgt av armering og en eller annen type betong 100mm deretter flytsparkel for å få hele kjelleren jevn og fin. Over dette vil jeg legge inn et ventilert gulv der også utsatte vegger vil bli kledd med dette systemet for å mekanisk ventilere ut eventuell fuktighet fra konstruksjonen. Det vil ikke installeres noen gulvvarme da platen til store deler ligger direkte mot bakken. 40-talls hus.

Finnes det noen med gode tanker og ideer angående type betong og tørketider, vil jeg bli meget glad. Har noen erfaringer fra lignende prosjekter, er jeg meget interessert i å høre hvordan dere har gjort det.

Bildet er tatt før drenering mm er installert. Så ja, det er vått!

Mvh
Denny

• Kjeller med oppgravd betonggulv og vannansamling, rør og spader i rommet, forbereder drenering og betongarbeid. 40-talls hus under renovering.
Ikke mye råd med kvalitet på betongen da jeg kjøpte ferdigblandet (betongbil) da jeg hadde ca 13 kvm og syntes ikke det var verdt arbeidet å stå og blande selv. Jeg kjøpte tjenesten fra firma og det var fall mot sluk og så jevnt at jeg ikke trengte å flytsparkle etterpå.
Til meg sa de at jeg skulle regne 1 uke/cm så det ble 10 ukers ventetid på gulvet før det gikk å fortsette der.

Spørsmålet er som sagt om du skal blande selv eller få det fra betongbil? Men ettersom du skal legge ventilert gulv oppå, kan du bruke grovbetong eller tilsvarende fra betongstasjonen. Legg ut avdragsbaner nøye og bruk rettholt når du støper, så får du riktig nivå med en gang og trenger ikke flytesparkel. Siden du ikke skal ha noen fuktsperre, trenger du ikke ta hensyn til noen tørketider. Du kan i prinsippet fortsette med neste steg dagen etter støping, men jeg ville nok likevel si at det kan være smart å vente en uke, så du kan holde betongen fuktig når den herder.

Jeg har montert både Japes system for mekanisk ventilerte kjellervegger, men også passivt ventilerte med innvendig isolasjon. Er det noe spesifikt du lurer på? Jeg har for meg at @Jarlingar har en del erfaring med å ventilere gulv, om ikke annet.

Da du skal ventilere både vegg og gulv så anbefaler jeg at du tar hjelp av Isola.
Da får du både dimensjonstegning/utførelse og liste på materiell.
Legg aldersbestandig plast mellom singel og isolasjon.
Armering ville jeg bruke 6150 nett og betong tilsvarende c32/40.
Du kan med fordel støpe 8 cm i stedet for 10.

Og Isola vil nok gjerne selge deg vifter også..
Jeg koblet mitt gulv med dimensjonert strøm til min FTX og det har fungert Rolex i 8 år 👌

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.