Jeg liker å gjøre små prosjekter. Spesielt i Mdf, men også andre materialer. Jeg er helt håpløs på å sage rett. Har en stikksag og vanlige sager.

Hva skal man kjøpe? Så at det fantes en eller annen greie til stikksag som så ut som en skinne eller en enklere stikksag? Jeg har ikke plass til noen stor stikksag med stativ, så noen enklere variant som jeg kan ha på et lite sammenleggbart bord som dette https://www.bauhaus.se/arbetsbord-r...gidw2i0-Onl31sHNMjgmfCA06IrR--Q4aAlXWEALw_wcB.

Takk for tips så jeg kan sage rett når jeg skal bygge.

Dykksag og skinner er det mest passende. Du får det dessverre aldri skikkelig bra med stikksag - da er en skikkelig god løvsag bedre.

• Liker
Jessicaam og 1 annen
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Dykksag og skinner er det mest passende. Du får det dessverre aldri helt bra med stikksag - da er en skikkelig god fuktsvans bedre.
Takk! Har du tips om noen bra som er smidig og ikke for stor å håndtere?

Det er helt umulig å sage rett med stikksag. Lettest er dykk- eller sirkelsag på skinne eller som man kjører mot noe. Dette noe må dog være helt rett (noe materialer man kjøper som oftest ikke er, noe som tok meg en god stund å forstå...) Du kan også sage for hånd, jeg ville i så fall anbefale en japansag, for eksempel denne: https://www.clasohlson.com/se/Japansåg-Gyokucho-Razorsaw/p/41-1867 (denne er en ny modell med plasthåndtak, jeg har med en form av bambushåndtak) Den produsenten er veldig bra. Om du sager for hånd må du dog lære deg teknikken. Begynn med en linje, som du gjerne skjærer med kniv. Sag deretter mer langs med denne linjen på den ene siden, snu og sag langs med linjen på den andre siden, saga skal altså være i veldig liten vinkel mot det du nå sager i. Så fjerner du materialet mellom dine to snitt, og så gjentar du dette til du har kuttet gjennom det du skal sage. De store snittene på MDF kan du vel la butikken der du kjøper materialet gjøre? For eksempel Bauhaus har jo sagservice, og i det minste i teorien er de sagene veldig bra og skal kunne gjøre nøyaktige kutt. Tenk på sageordning slik at alle kutt med samme mål gjøres i rekkefølge, det blir aldri 100% korrekt, men om alle mål som skal være for eksempel 100 mm blir 101 mm gjør det som oftest ingenting, og det er når man endrer plasseringen av bladet at det kan bli feil. Om du skal regne på snittene før tipper jeg på at bladet er 3 mm på byggvarehusenes sager.

• Liker
Mörner
  • Laddar…
Senksag eller sirkelsag er vel dine eneste fornuftige alternativer for å sage i plateemateriale. Skinne er ikke helt nødvendig da du kan spenne fast en planke som kan fungere som styreskinne.

Valget av sagblad med hensyn til materialet du skal sage i har stor betydning, dvs tanning og krenging. Kappskiver og kløyskiver ser helt forskjellige ut. Å feste en rett planke med skruvtvinger som et ekstra anhold er et annet godt knep. Vinkelhaker kan man ikke bruke for ofte.

S Svante Svenson skrev:
Det er helt umulig å sage rett med stikksag. Lettest er dykk- eller sirkelsag på skinne eller som man kjører mot noe. Dette noe må imidlertid være helt rett (hvilket planker man kjøper som regel ikke er, noe som tok meg en god stund å forstå...)
Du kan også sage for hånd, jeg ville isf. anbefale en japansag, for eksempel denne: [lenke] (akkurat den er en ny modell med plasthåndtak, jeg har med en form for bambushåndtak) Den produsenten er veldig bra. Om du sager for hånd må du imidlertid lære deg teknikken. Begynn med en linje, som du gjerne skjærer med kniv. Sag deretter mer langs med denne linjen på den ene siden, vend og sag langs med linjen på den andre siden, sagen skal altså være i veldig liten vinkel mot det du nå sager i. Så fjerner du materialet mellom dine to snitt, så gjentar du dette til du har kommet gjennom det du nå skal sage.
De store snittene på MDF kan du vel la butikken der du kjøper materialet gjøre? F.eks. Bauhaus har jo sagservice, og i hvert fall i teorien er de sagene veldig bra og skal kunne gjøre nøyaktige snitt. Tenk på sagedelingen slik at alle snitt med samme mål gjøres i rekkefølge, det blir aldri 100% korrekt, men om alle mål som skal være for eksempel 100 mm blir 101 mm gjør det som regel ingenting, og det er når man endrer plasseringen av bladet det kan bli feil. Om du skal beregne snittene på forhånd tipper jeg at bladet er 3 mm på byggevarehusenes sager.
Takk!

Ja, jeg har latt dem sage for meg, men det blir veldig dyrt og som nå når jeg bare vil lage en liten ekstra ting, så vil jeg gjøre det hjemme.

Skal lese litt opp og teste å sage som du skrev. Takk!

mexitegel mexitegel skrev:
Jeg har selv en BOSCH GKT55 med skinner; [lenke]

Det er bra å ha tvinger også som du låser fast skinnen med i platen.

Vil man ikke legge så mye penger så har jeg for meg at Einhell sagen skal være OK; [lenke] vet dog ikke hvilken skinne som passer til den på strak arm.
Takk :D

Selv for stikksager finnes det ulike typer blader. Sørg for å bruke et blad som er beregnet for plate­materiale hvis du skal sage i MDF.

• Liker
Sofia79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.