Dette er den skruen som anbefales for montering av hyller. Skruen trenger et noe smalt hode slik at den passer inn i rammen. Vet du hva dette heter på svensk?

• Illustrasjon av montasje av hylleramme med 5x70 mm skruer med smalt hode.
H hschta skrev:
Dette er den skruen som anbefales for montering av hyller. Skruen trenger et noe smalt hode slik at den passer inn i rammen. Vet du hva dette heter på svensk?
Vanlig treskrue 5x70.

Walle85
Listskrue pleier man å kalle de med smalt hode. Uklart om det finnes i den lengden du har behov for.

• Liker
hschta
  • Laddar…
Hodet kalles kullrigt. "Pan head" på engelsk

• Liker
hschta og 1 annen
  • Laddar…
MultiMan
Slik pleier jeg å bruke: https://www.clasohlson.com/se/Montageskruv-4,2x85-mm/p/40-9564-17

Stor, tynn hode gjør at den ikke synker inn.

Skal det holde hyller i tre så vil man ikke ha for lite hode da den spiser seg inn i treverket av belastningen, men det går jo hvis treet er hardt. Vil man ha så lite hode som mulig går det jo med vanlig terrasseskru. Vil man ha litt større anleggsflaten kan man ta minste størrelse på skive og ha imellom, det har jeg gjort i en del sammenhenger med kattestativer. Holder veldig bra men blir ikke veldig vakkert.

Sist redigert:
A
MultiMan MultiMan skrev:
Slik pleier jeg å bruke: [lenke]

Stor, tynn hode gjør at den ikke synker inn.
Du overså hans krav om smalt hode på skruen, montasjeskrue har et stort hode😉

MultiMan
Jeg så det, men skal de ha en stor hylle full med murstein skulle i hvert fall ikke jeg ville hatt den minste mulige skallen, så derfor tipset jeg om noe annet, pluss litt til i min redigering. 🙂

Vi vet for lite for å si hva som er best, imho.

Dette er den øvre delen. Skruens hode kan være maks 10mm.
Hull i metall med markering som viser at diameteren er 10 mm.

• Hull i metallplate for skrue med maks hodestørrelse på 10mm, sett ovenfra. Skruens plassering er sentral i bildet.
Totte_S
Hva slags vegg skal den monteres på? Gips, trepanel eller en slags sten?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.