I vår leilighet fra århundreskiftet finnes det en ekstra vegg av noe slag på soverommet. Vi ønsker å skape mer plass og vil derfor fjerne den, går det?

Hva gjør den der? Tilleggsisolasjon? Synes ikke på konstruksjonstegningene.

Virker dog som den har vært der lenge siden det er samme lister. Angrenser til kakkelovn tidligere.

Veggen i et hjørne med skadede lister og avskallet maling, muligens et gammelt tillegg til en original strukturell vegg, ved siden av gulvet. Veggen i et soverom med revet tapet som avslører lag med blomstret mønster og ujevn overflate under. Tydelig tegn på eldre konstruksjon. Tegning av hjørne i en leilighet med tilleggvegg, muligens brukt for isolering. Viser interiørdetalj som lister og en tidligere tilstedeværende kamin.

Selv om bildene dine er vanskelige å forstå, så kunne man vel gjette at det er bygget synlige stammer, typisk varmerør. Det er ikke sikkert at det er originalt. Tilpasningen på listen er ganske dårlig.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Selv om bildene dine er vanskelige å forstå, så kan man vel gjette at man har bygget synlige stammer, typ varmerør. Det er ikke sikkert at det er originalt. Passformen på listen er ganske dårlig.
Hva kan det ellers være? Tror ikke det er stammer da fasaden ikke munner ut mot noe og har ikke hørt noen lyder om det.

Er det ikke snarere slik at det er en nisje der kakkelovnen har stått og det du kaller ekstra vegg er den gamle veggen? Antagelig er det et lag med puss og siv som man naturligvis ikke kunne ha bak kakkelovnen, men den har vært murt direkte mot teglveggen. Jeg ville ikke tatt bort den. For det første er det sannsynligvis en ganske skitten jobb, for det andre vet du ikke hvordan det påvirker lyd- og varmeisolasjon.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Er det ikke snarere sånn at det er en nisje der kakkelovnen har stått og det du kaller ekstra vegg er den gamle veggen? Antagelig er det et lag med puss og siv som man naturligvis ikke kunne ha bak kakkelovnen, uten den har vært murt direkte mot teglveggen. Jeg hadde ikke tatt bort den. Dels vil det være en ganske skitten jobb, dels vet du ikke hvordan det påvirker lyd- og varmeisolasjon.
Burde den ikke ha blitt tegnet inn i dokumentene da mtp at kakkelovnen er det?

Henningelvis Henningelvis skrev:
Er det ikke snarere slik at det er en nisje der kakkelovnen har stått og det du kaller ekstra vegg er den gamle veggen? Antagelig er det et lag med puss og siv som man naturligvis ikke kunne ha bak kakkelovnen, men den har vært muret direkte mot teglveggen. Jeg hadde ikke fjernet den. Dels er det sannsynligvis en ganske skitten jobb, dels vet du ikke hvordan det påvirker lyd- og varmeisolasjon.
Sjekket nå i det andre rommet som ligger mot samme vegg og som også har kakkelovn men den hadde ikke samme nisje eller tilbygg. Uten den veggen og kakkelovnen er direkte mot teglveggen

K Klockanpå skrev:
Kikket nå i det andre rommet som ligger mot samme vegg og som også har kakkelovn, men den hadde ikke samme nisje eller påbygging. Uten den veggen og kakkelovnen er direkte mot teglveggen
Jeg forstår. Da verkar det jo være en senere påbygging. Så nærmere på et av bildene også, og der ser det jo faktisk ut som om den gamle tapeten går inn bak den nye veggen. Jeg hadde begynt med å fjerne en liten del der i kanten for å se hva den nye veggen består av. Er det puss og vass? Noen sort plater direkte mot veggen? Sperrer og sponplate?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.