Har en kjeller som er delvis innredet og delvis bare utgravd. I den innredede har de pusset og malt taket, men i den utgravde delen er det noe materiale som ser ut til å være herdede papirstrimler. Antar at det er noen slags isolasjon, men hva heter det?
Og er det noen som har tips på hvordan jeg på en enkel måte får det ned? Når jeg prøvde med brekkjern, satt det jo veldig hardt og ville ikke komme ned på en smidig måte.
Grunnen til at jeg vil ta det ned, er at jeg synes gulvene i etasjen over er iskalde, og tenkte prøve isolere med nyere type isolasjon i stedet.
Jeg tror som sagt at materialet kalles treullit. Om du har betongdekke så er platene trolig støpt fast i betongen, Det var vanlig at man bygde støpeformer av materialet.
Såg jo ut til å være noe slikt nå når jeg søkte på google. Tips til hvordan jeg får det bort på en enkel måte? Kommer til å ta dager eller mer å bryte ned skiten om jeg fortsetter sånn. Samt at det er armdreper uten like
Jeg sitter med samme problem som deg og lurer også på dette materialet, hva kalles det? Isolerer typ like godt som papp ser det ut som..
Som trådstartaren sier så ser det ut til å sitte fast ordentlig..
Har tanker om å la det sitte igjen og slå lekter over det og isolere inn det, hva tror dere om det? Hva jeg vet er det noe tremateriale? Skal man ha plast imellom? Risiko for mugg?
Ser ut som treullit. Et ypperlig materiale bestående av treull og sement. Suverent mot fukt og mugg, og også (u)lyd. Brukes f.eks. i tak i svømmehaller.
Jeg ville latt det sitte igjen. Det isolerer ikke riktig like godt som glassull, men er som sagt et excellent materiale. Man har bygget hus av dette materialet.
Ser ut som treullit. Et ypperlig materiale bestående av treull og sement. Suverent mot fukt og mugg, og også (u-)lyd. Brukes f.eks. i tak i svømmehaller.
Jeg ville latt det sitte igjen. Det isolerer ikke helt like bra som glassull, men er som sagt et utmerket materiale. Man har bygget hus av dette materialet.
Isolerer virkelig dårlig eller så er det for tynt hos meg..
har et uthus med vaskerom/pannerom og det taket er alltid snøfritt om vinteren og det henger gigantiske istapper derfra..
om det er suverent mot fukt og mugg skulle jeg kunne lekte opp med trelekter direkte mot treulliten, isolere og slå gips over det?
@User81:
Ja, om ikke taket ovenfor er tett og det ikke finnes noen form for ventilering.
Du kan plastre under gipsen, men det pleier ikke å anbefales å ha to tette sjikt.
Jeg vet ikke noe Lambdavärde, men en grov gjetning er at man kanskje trenger dobbelt så tykt lag treullit som glassull for samme isoleringsgrad. På den andre siden pleide vel ikke de platene å være tykkere enn 5 cm? (Så det er litt tynt for dagens isoleringskrav uavhengig av materiale, om det er den eneste isoleringen.)
Åh sånt der har vi i et rom i kjelleren også tror jeg (veldig likt iaf).. i alle andre rom virker det å være noen form for gullfiber og så gipstak.. men akkurat i fyrrommet har vi et helt annet tak. Kan det ha med noen brannsikkerhet å gjøre? Tåligere isolering av noe slag? Da vi flyttet inn fantes det en olje/elkjele og tank i det rommet (i dag har vi bergvarme).. vi bruker ikke området til annet enn lager i dag (foruten kjelen) så det gjør jo ingenting at det sitter der.. men har lurt litt på det og hvordan man skal gå fram når man tar det ned..
Interessant å lese om det!
Lei meg for at jeg ikke kan hjelpe TS med tips.. men håper å kunne se gode tips herinne
MVH Sandra
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.