Har et stort hodebry om hvordan jeg skal gjøre med kjellertaket.
Taket er støpt i betong og formen ble kledd med gamle aviser. Dette resulterte i at hele taket er fullt av papir som sitter fast til dels løsner. Taket er i dag overmalt hvitt og det ser ikke bra ut i det hele tatt.
Armeringen består av jernbanerails med cc 120. Disse er synlige i dagen fordi betongen ikke har rent under dem.
Hele taket bue ned ca 30mm på midten.
Undersiden av jernbanerails.
Enten så bruker jeg stålbørste på vinkelsliperen over hele taket (35 kvm) for å fjerne alt løst papir. Pytsar i mørtel i hulrommene under railsen og bredsparkler hele taket før maling.
Den løsningen synes jeg virker mest fornuftig, men vil bli enormt tidskrevende.
Alternativet er å fore ned med en lektertykkelse og sette gips. Da dukker problemet opp med vinduene som sitter så høyt at taket vil bygge nedenfor.
Knapt noe rom over vinduene..
Hvordan ville dere gjort det? Kanskje finnes det en smartere løsning som ikke er veldig tidskrevende eller dyr..
Hva jeg ser så er vinduene åpningsbare, det går an å sette gips i taket, men da må du gjøre det i henhold til skissen, en utsparing helt om det ikke går å gå skrått opp karmen (plassmangel) har sett det før i kjellere og fungerer. Blir bare å sparkle 0,5 m2 per vindu kanskje,
Hva jeg ser så er vinduene åpnbare, det går an å sette gips i taket, men da må du gjøre ifølge skissen, en uthuling helt om det ikke går an å gå skrått opp karmen (plassmangel) har sett det før i kjeller og det fungerer. Blir bare å sparkle 0,5 m2 per vindu kanskje,
Vinduene er egentlig ikke åpnbare. Innerutene er bare satt der nå.
TThomas_Blekinge skrev:
Vil du ha et glatt utseende i taket eller kan du tenke deg et rustikt, ujevnt utseende? Denne forskjellen gjør mye for dine beslutninger.
I så fall er det bare et kosmetisk spørsmål. Gips eller puss. Kulen er der fortsatt uansett metode.
Ja kulen er ikke hele verden. Går jo dog an å rette ut med stendere før gips. Men da er jo vinduene i veien. Vil jo gjerne ikke stille meg og slipe hele taket for hånd med vinkelsliperen
Det er ikke jeg rett person å svare på. Selv misliker jeg lim av prinsipp selv om det er nødvendig, det blir så definitivt. Jeg ville brukt spikerplugger, men andre vet nok dette bedre. Bruk ekstra tynn sk renoveringsgips.
Jeg reglade med 22mm vanlige planker som jeg skrudde opp og i dette satte jeg huntonit/gips. Fikk til og med plass til hidealite Spottar i led! Dette var når jeg renoverte i kjelleren.
Jeg har limt (med fix) gipsplater på lignende. Jeg hadde ikke malt, så du må begynne med å få bort alt løst med stålbørsteskive.
Jeg påførte fix med 12mm kam og presset opp platene med en heis. Fixen påførte jeg når platen lå på heisen.
Jeg skulle lekte opp med spredt panel og deretter gipsplater. Løsningen ved vinduet ville jeg gjøre en slags løsning som "liteavvarje" foreslår i sin skisse.
Jeg ville plassert bjelker med lettpanel og deretter gipsplater. Løsningen ved vinduet ville jeg laget en type løsning som "liteavvarje" foreslår i sin tegning.
Synes også det virker som en ganske bra løsning. Vanlig gips eller fibergips? For ulemper?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.