Hei! Vi har nettopp kjøpt et hus med byggeår 1935. En del dritt finnes det jo, som jeg forstår er ikke det i seg så uvanlig med eldre hus uten noe man må lære seg å håndtere og utbedre etter hvert. Kjelleren er noe av et problemområde... Er disse rørene noe jeg straks burde utbedre/tette/erstatte? Er det asbest i dem?

• Rør i en kjeller med skadede skjøter og mulig rustdannelse. Kan inneholde asbest. Forbindeledd mangler deler av overflaten.
  • Gamle rør i en kjeller med tegn på skade og mulig rust. Noen rør har isolasjon som kan inneholde asbest.
Velkommen til forumet!

Er rørisolasjonen så gammel kan det godt være asbest i isolasjonen, men den eneste riktige måten å vite sikkert er å ta en prøve og sende til analyse. Som jeg har forstått det, ble asbestisolasjon hovedsakelig brukt på bøyer, men jeg kan ta feil.

En fin ting med asbest er at det ikke er farlig så lenge man lar den være i fred, det er når man pirker rundt i den slik at den støver og asbestkrystallene fyker ut i luften at det kan være helseskadelig.

• Liker
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Velkommen til forumet!

Er rørisoleringen så gammel kan det svært godt være asbest i isoleringen, men den eneste riktige måten å vite sikkert på er å ta en prøve og sende den til analyse. Som jeg har forstått det ble asbestisolering primært brukt på bøyinger, men jeg kan ta feil.

En fin greie med asbest er at det ikke er farlig så lenge man lar den være uforstyrret, det er når man pirker rundt i den slik at det støver og asbestkrystallene fyker ut i luften at det kan være helseskadelig.
Takk! Som du ser på bildene føles det som om det er nok at man går forbi der så flyr det asbest rundt i rommet, men jeg er kanskje altfor paranoid. Likevel, noen tips på hvordan man blir kvitt dritten? Skulle helst unngå asbest som ligger åpent mot rommet så...

Düsseldorff
Asbest ble brukt hovedsakelig i bøyene. Men selv om det skulle være asbest der isoleringen er skadet, spiller det ingen rolle om du ikke tukler med det. La det bare være til den dagen du skal bytte rørene.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Jumos Jumos skrev:
Velkommen til forumet!

Er rørisolasjonen så gammel så kan det godt være asbest i isolasjonen, men den eneste riktige måten å vite sikkert er å ta en prøve og sende den på analyse. Som jeg har forstått det så ble asbestisolasjon først og fremst brukt på bøyer, men jeg kan ta feil.

En fin ting med asbest er at det ikke er farlig så lenge man lar den være uforstyrret, det er når man pirker rundt i den slik at det støver og asbestkrystallene svever ut i luften som det kan være helseskadelig.
Det er akkurat som jumos skriver i bøyene de påførte asbest. Asbestmassen de brukte var hvit og var som en gipsblandning de smurte på som stivnet når det tørket, så er isolasjonen umalt vises det tydelig. Du kan enkelt føle på bøyene og sammenligne med midt på en rettstrekning. Rettstrekningen er myk våger jeg nesten å garantere, er bøyene like myke er det ikke asbest, er de harde er risikoen stor for asbest.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja, du virker ikke å være opplyst om asbest og overdreven nøye! For å frigjøre asbest kreves det at du river ned isolasjon mm som sitter fast rundt bøylene. Det er ikke et radioaktivt stoff!

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
J Jörgen Petersson1 skrev:
Toppen, takk! Som du ser på bildene føles det som at det holder med å gå forbi der så yr det omkring asbest i rommet, men jeg kanskje er overmåttan nojig. Uansett, tips på hvordan man får bort skiten? Skulle helst slippe asbest som ligger blottet mot rommet så...
Jeg har aldri satt meg inn i hvordan man på beste måte fjerner asbestisolering selv (til tross for at jeg er rett overbevist om at vi har et antall bøyer i kjelleren som det er asbest i). Det generelle rådet jeg kan gi er å først ta en prøve for å sikre om det er asbest eller ikke. Om det viser at det er asbest og du vil fjerne det så finnes det firmaer som asbestsanerer som har utdanning for det og er proff på det. Visst koster det mer enn å gjøre det selv, men da slipper du forhåpentligvis å fundere på de eventuelle risikoene med jobben.

Düsseldorff
Det er ikke vanskelig å fjerne asbest hvis man vil. Åndedrettsvern og en grovstøvsuger kommer man langt med. Men man gjør seg selv en jævla bjørnetjeneste hvis man begynner å pille i asbesten unødvendig. La dritten bare være til det er nødvendig å pille.

• Liker
Ola.R og 3 andre
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det er ikke vanskelig å fjerne asbest hvis man vil. Åndedrettsvern og en grovstøvsuger kommer man langt med. Men man gjør seg selv en jævlig bjørnetjeneste hvis man begynner å pille i asbesten unødvendig. La dritten bare være til det er nødvendig å pille.
Grovstøvsuger er det nok bra om man avstår, blomstersprøyte til å fukte med, kost/skuffe og plastsekk risikerer å spre uønskede fibre betydelig mindre.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Så det finnes ingen steder på bildene der dere mistenker at det finnes asbest som ligger eksponert?

Düsseldorff
F fribygg skrev:
Grovsuger er det nok bra om man avstår, blomstersprøyte for å fukte med, kost/skyffel og plastsekk risikerer å spre uønskede fiber betydelig mindre.
Det har du kanskje rett i. Uansett så trenger man ikke være overdreven redd når det handler om en kortvarig eksponering ved enkeltstående tilfeller. Særlig ikke om man bruker adekvat åndedrettsvern.

• Liker
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Düsseldorff
J Jörgen Petersson1 skrev:
Så det finnes ingen steder på bildene der dere mistenker at det finnes asbest som ligger blottet?
Hva mener du med blottet? En eternittakplate, er det blottet asbest? Det er ikke et flyktig materiale som utskilles i luften av seg selv. Det er fibre som krever mekanisk påvirkning for å løsne.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Hva mener du med blottet? En eternittakplate på et tak, er det blottet asbest? Det er ikke et flyktig materiale som frigjøres i luften av seg selv. Det er fibre som krever mekanisk påvirkning for å løsne.
Hva mener du med blottet? En eternittakplate på et tak, er det blottet asbest? Det er ikke et flyktig materiale som frigjøres i luften av seg selv. Det er fibre som krever mekanisk påvirkning for å løsne.
Nei, men at det er som på bildet, at det ligger synlig for det blotte øye på noen av bildene jeg har postet.

Jeg skulle fjerne en asbestplate i taket på et kjellerrom og samtidig ønsket jeg å gjøre rørisoleringen penere. Lot en profesjonell asbestsanerer fikse alt. Det var en overkommelig kostnad, og jeg sover roligere. Kanskje unødvendig når det gjelder en engangsjobb, men følelsen er viktig også. Det var mitt valg.

Har også rør i kjellertaket med mistenkt asbest i svingene. Disse rørene nærmer seg uansett EOL så min tanke er å plastre inn og teipe igjen dritten ganske nøye, sage av med tigersag et sted på rettstrekningene.. Sørg for at alt er innkapslet så trenger man ikke bekymre seg så mye om man har riktig åndedrettsvern, rett filter i støvsugeren eller om man har våttørket tilstrekkelig.
Det er fornuftig å være litt forsiktig med asbest, man vet ikke hvor mye man historisk har blitt eksponert for, hva akkurat ens egen kropp kan tåle og de sykdommene og plagene vil man ikke ha.
Er man røyker er den beste starten på sitt asbest-prosjekt å slutte umiddelbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.