1.127 lest ·
19 svar
1k lest
19 svar
Hvordan retter jeg opp en dårlig gipsvegg?
Vi har arvet en vegg med gipsplater montert på et par loddrette stendere, dvs. ingenting å skru i på kantene ordentlig. Trenger vi å gjøre om den, eller kan man sparkle/male/sette lister og bare skjule det stygge? Det er også en dybdeforskjell mellom platene omtrent 95 cm opp fra gulvet, men vi tenkte å ha brystningspanel der, så jeg tenker at jeg kan få den loddrett ved at monteringslimet er litt tykkere under skjøten bare? Skjønner at det ikke er "riktig," men det hadde vært så deilig å slippe å gjøre alt om fra bunnen av, det er liksom samme slurvestandard overalt så vi må allerede rive mye, som å bryte opp spilepanelet personen har lagt som gulv (?!). Hva tror dere jeg kan komme unna med enklest her?
Hobbysnekker
· Västra Götaland
· 1 474 innlegg
Du kan kanskje fjerne en remse på 45mm og få inn en regel, deretter sette tilbake gips og skjøte, men alt du gjør vil påvirke risikoen for sprekker, og slik det ser ut nå, er dette ikke bra gjort. Nesten sikker på at du får sprekker i den veggen, så jeg ville skrudd ned den og gjort det om igjen.
Jeg tror faktisk at det enkleste er å rive og gjøre om. Er underarbeidet dårlig tar det mye lengre tid med de resterende momentene.
Å bytte noen gipsplater går ganske fort, bare å rette opp nåværende sparkelkladd tar nok lengre tid…
Å bytte noen gipsplater går ganske fort, bare å rette opp nåværende sparkelkladd tar nok lengre tid…
...det høres ut som at du tenker å fortsette på den veien med halvferdige løsninger på problemene. Riv ned gipsen, rett opp stenderne, tilpass stenderavstanden for gips, opp med gips og gjerne med en forsterkningsplate bak.songforkaren skrev:
Luter nå mot å sette opp playwood under/istedenfor, sånn spontet konstruksjonsplywood og så bare typ renoveringsgips/tapet på og så male/tapetsere, hva tror dere?
blir jo himla masse skarve med lekter kors&tværs ellers om man vil at det skal finnes noe å skru i under gipsplatene rundt omsongforkaren skrev:
Bedreviter
· östergötland
· 2 667 innlegg
Du har jo stående reglar? Sett inn regelbiter ved gulv og tak, På med osb og gips
Medlem
· Funäsdalen
· 1 300 innlegg
Lustig regelplassering😀.
Jeg har playwood med renoveringstapet og malt. Skjøtt på regel og det har funket i 4 år uten sprekker.
Er det synsbedrag eller mangler det plast på deler av veggen?
Jeg har playwood med renoveringstapet og malt. Skjøtt på regel og det har funket i 4 år uten sprekker.
Er det synsbedrag eller mangler det plast på deler av veggen?
Blir litt dumt når det mangler stendere rundt om, særlig i hjørnene, det vil uunngåelig sprekke der hvis platene ikke kan skrus.
Siden plasten likevel mangler på del av veggen hadde jeg nok tatt bort isolasjonen og satt kortlekter rundt om (opp mot tak og gulv) mellom stenderne og mot omkringliggende vegger.
Deretter setter du ny plast på hele veggen. Osb/plywood og til slutt gips. Bruk vanlig 13 mm gips.
Mangler det også stendere i hjørnene bak de veggene som ikke er revet så kan man trykke inn en metallprofil bak som senere hviler mot den nye stenderen.
Siden plasten likevel mangler på del av veggen hadde jeg nok tatt bort isolasjonen og satt kortlekter rundt om (opp mot tak og gulv) mellom stenderne og mot omkringliggende vegger.
Deretter setter du ny plast på hele veggen. Osb/plywood og til slutt gips. Bruk vanlig 13 mm gips.
Mangler det også stendere i hjørnene bak de veggene som ikke er revet så kan man trykke inn en metallprofil bak som senere hviler mot den nye stenderen.
Ikke synsbedrag, tror plasten sitter på den del som er yttervegg, de innerste to er mot tilgrensende rom (gjetter det er grunnen?)M Mellanbarn skrev:
Bedreviter
· östergötland
· 2 667 innlegg
Finnes stender i hjørnet mot utsiden, altså lykkes å skru opp gipsplaten på andre siden av hjørnet i noe, men skal prøve å sette en mot den så det blir et hjørne liksom så det går an å skru kanten der også.mexitegel skrev:
Blir litt dumt når det mangler stendere rundt omkring, særlig i hjørnene, det vil uunngåelig sprekke der om platene ikke kan skrues.
Ettersom plasten uansett mangler på del av veggen hadde jeg nok tatt bort isolasjonen og satt kortlingar rundt omkring (opp mot tak og gulv) mellom stenderne og mot omkringliggende vegger.
Så setter du ny plast på hele veggen. Osb/plywood og til slutt gips. Bruk vanlig 13 mm gips.
Mangler det også stendere i hjørnene bak de veggene som ikke er revet så kan man trykke inn en metallprofil bak som da hviler mot den nye stenderen.