Sitter og regner på hva vi trenger av materialer til huset og skal deretter sende ut anbudsforespørsel til ulike byggevarehandler rundt om i Oslo-området.

Tipper at jeg til slutt kommer til å ende opp med en sum på ca. 250 000:-.

Noen spørsmål:
-Tjener man på å kjøpe alt fra samme forhandler eller er forskjellige forhandlere billigere på ulike områder slik at det jevner seg ut i slutten?
-Hvem skal man vende seg til? Er det billigst å kjøpe fra de store byggevarehusene?
-Hvor mye rabatt kan man forvente? Fikk blant annet 25% rabatt på hvitevarene til kjøkkenet, kan man forvente så mye rabatt på byggevarer?

Kan man forhandle seg til gratis frakt? Hva pleier de å ta/last vanligvis?

Takknemlig for alle svar jeg kan få siden dette med forhandlinger ikke er min sterke side. Skal gjøre så godt jeg kan og håper å kunne tjene inn litt penger gjennom noen tips fra en kunnskapsrik person her på forumet?

Kanskje noen som vil hjelpe meg og på den måten tjene en sum på mine innkjøp...

MVH
Kristofer
 
Jeg antar at det er et større renoveringsprosjekt eller tilbygg.

Noen refleksjoner:

1. Jeg antar at det ikke er 250k penger for trevirke (for da skal du ha en forbaska masse trevirke.....). Det er antagelig rett få forhandlere som kan forsyne deg med nøyaktig alt du vil ha på alle områder. Regn med å handle fra et par forskjellige leverandører og utnytt kampanjer for f.eks. vinduer.

2. K-ruta, Silvan, Bauhaus er bare å glemme. Finn et lokalt sagbruk med bra sortiment for trevirke og platemateriale + grovbyggprodukter. Fredells er vel en av de få som fikser "alt", men også de har mangler, f.eks. utvalget av fliser. ByggOle i Nacka føles seriøse også, men det er også på feil side av byen.... Du har sikkert noen lokale alternativer.

3. Det er ikke noe problem å få hjemlevering inkludert. Spørsmålet er bare hvor mange ganger...... Både en og fem ganger kan du sikkert snakke til deg, men du vil snart innse at det kommer så mye materiale hver gang at det er helt uhåndterbart. Jeg foreslår at du i stedet skaffer deg selv mulighet til å hente på en smidig måte. http://www.blocket.se/view/4544194.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

4. 25% rett over er nok vanskelig å få til. På visse artikler er det ikke et problem, men jeg er tvilende til at du får det på alt.... 15% på list er kanskje et bra mål for trevirke, men det avhenger jo også av hva listeprisen er..... Byggmax er en god referanse synes jeg. Dyrere enn det får det ikke bli.
 
Tipset er å prøve å handle så mye du kan på samme sted og gjøre det klart for dem allerede fra begynnelsen at de kan få levere alt.
Unntaket kan være fliser og hvitevarer som man kan kjøpe separat.
Jo mer de tror de skal få selge desto mer anstrenger de seg for å få handelen.
Lag en ordentlig materialspesifikasjon som du reiser rundt med.
25% skal du nok ikke regne med på trelast. Sammenlign ikke prosentavslaget, sammenlign sluttprisen i stedet!
Handler du alt på samme sted så har du også større muligheter for å få hjelp om noe går galt.
Fri transport er det mange som lurer seg på. Det tas igjen på noe annet.
Gjør som mathias tipser, skaff egen bil!
Alle transporter er tapsprosjekt for byggevarehandlere. En kranbil koster omtrent 600-650 kr per time eks mva for trelastlageret. Sjekk hva du må betale per levering så ser du.
Sammenligningen med byggmax er ikke helt rettferdig. De selger en del skit som koster deretter.
Selvfølgelig finnes det bra ting der også men sammenlign kvaliteten og ikke bare prisen.
 
Bob_the_builder
Jeg tror at Mathias mente Byggmax prisnivå. Min erfaring er også at man kan prute ned til Byggmaxnivå på en vanlig trelasthandel men i stedet få svenske (kvalitets-?) varer.
 
Jeg forstod at han mente det men visse av byggmax greier er "for billige"
 
styrman1 skrev:
Jeg forstod at han mente det, men noen av byggmax tingene er "for billige"
Ja, jeg mente prisnivået, ikke kvaliteten. Min erfaring er at om når jeg kjøper trelast fra min favorittsag til Byggmaxpriser, da får jeg gode priser på kvalitetsvarene.
 
Hvordan kan man engang komme på å spørre om hvor mye man skal "kreve". Synes ikke man kan kreve rabatt i det hele tatt, det er jo en forhandling der den som er best vinner, men å kreve det er feil innstilling.
 
Akkurat, rabatten er jo egentlig uinteressant, det er jo hvor mye du betaler for tingene som teller ;)
 
Sonander skrev:
Hvordan kan man engang komme på å spørre hvor mye man skal "kreve". Synes ikke man kan kreve rabatt i det hele tatt, det er jo en forhandling der den som er best vinner, men å kreve det er feil innstilling.
Jeg er enig i at ordet kreve kanskje ikke er så passende. Å snakke om "forventning" er kanskje bedre.

Det er derimot like feil å snakke om å "vinne" en forhandling. Å vinne en forhandling med en leverandør, det gjør du bare én gang - antakelig vil du gjøre forretninger mer enn én gang på samme sted, og da er nok dette feil innstilling..... ::)
 
Det beste er å innhente priser fra flere forhandlere for sammenligning og for å ha et forhandlingsgrunnlag.
 
Noen må-ha-ting slik jeg ser det.
En person på leverandørsiden som kan bygge og ikke bare er flink til å regne.
En person du får tillit til, du snakker samme språk som.
Er det mangler i materialet må man kunne sende det tilbake og ha nytt senest neste dag.
Et par forskjellige alternative leverandører.
Du må ha gjort en god prosjektering dvs, stålkontroll på byggetid, materialforbruk dvs løpemeter panel, løpemeter 45*45, antall ruller takpapp…

Jeg kommer til å betale ca 500 for hjemlevering og da har jeg en hel lastebil. Har du enormt med tid og lite kapital så bør du naturligvis hente selv.

Når det gjelder vinduer bør du slå til når det er en kampanje hvor man direkte får 25% i tillegg kan man få ytterligere 10% hvis man har litt volum.

Overflater kjøper du der det er billigst, typiske lokkevarer.

Selv har jeg gjort det på denne måten.
Deal med en ekte trelasthandel for stommen, egentlig alt. Jeg når et nivå tilsvarende Byggmax. Får på kjøpet raske leveranser, kompetanse hos leverandøren, returrett, miljømerkede produkter. Da jeg bygde mitt ​​Ballingsløv-kjøkken med nye hvitevarer var de dessuten uslåelige prismessig.
Deal med K-rauta for kompletteringskjøp, man får ingen store rabatter på K-rauta men f.eks. 7% på treverk, 15% på lister, 15% på fugemasse, 10% på fliser og klinker.

Vann og avløp bruker jeg enten Sigro eller Rinkabyrør.

Man når omtrent samme nivåer på de fleste større steder. Det som avgjør er innpakningen dvs servicen rundt det hele.
 
hallo
jeg gikk til det lokale sagbruket som ligger noen km fra mitt objekt og sa at jeg kommer til å handle alt virke der til mitt hyttebygg. jeg fikk 25% på alt virke og 15% på slik som de må kjøpe inn f.eks. gips, spon. Og jeg kan også betale når jeg føler for det. Og det er kjempebra service. prisene havner på byggmax nivå men med superbra kvalitet. handlet på byggmax et par runder i begynnelsen men da måtte man jo stå der en times tid for å finne et par rette lekter.
 
Kan bare opplyse dere om at Skanska & Co har 60% på Beijer byggmaterial. Spørsmålet er bare på hvilken prisliste for de luringene kjører med flere forskjellige. Jeg synes at du burde få minst 25% på rubb og stubb. Det må jo finnes noen som er lysten. Sjekk litt utenfor Oslo også. Hold øye med dem bare. Sørg for at de gir rabatt på alt.

Challe
 
60% rabatt? jovisst...
Noen bruker doble prislister der rabatten utgår fra en fiktiv pris, men ikke slik at de kan gi 60%.
 
styrman1 skrev:
60% rabatt? jovisst...
Vissa kjører med doble prislister der rabatten blir gitt fra en oppdiktet pris, men ikke så de kan gi 60%
Har dårlig oversikt over byggmarkedet, men at Skanska får 60% i rabatt, virker ikke helt umulig...

Sammenlign med:
På 90-tallet forhandlet Saab om rabatten på SKF's bor, freser og andre skjærende verktøy. Saab ble tilbudt 85% (åttifem!) på den normale prislisten. Det var for lite!!! Saab valgte en annen leverandør!

/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.