Hei,

Skal sette opp OSB og gips på trevegger med isolasjon der elektrikeren har satt ganske mange koblingsbokser. Boksene er av både 1 og 1.5 variant.

Har kjøpt et Hole-in-one på Jula, men fungerer dette virkelig med 1.5-bokser? Kan man feste magneten, bore og så bore igjen mer for hånd ut fra tidligere hull?

Her kan man se hvordan det ser ut:

GoV1fIi.jpg
http://i.imgur.com/GoV1fIi.jpg

Sist redigert:
snowjim skrev:
Hei,

Skal sette opp OSB og gips på trevegger med isolasjon der elektrikeren har satt ganske mange bokser. Boksene er av både 1 og 1.5 variant.

Har kjøpt en Hole-in-one på Jula, men fungerer dette virkelig med 1.5 bokser? Kan man sette fast magneten, bore og så bore igjen men på mer frihånd ut fra tidligere hull?

Her kan man se hvordan det ser ut:

[bild]
[lenke]
Det følger ikke med i pakken, men det finnes spesialmagneter http://www.elbutik.se/product.html/magnetsok-15-dosa-hole-in-one
Ellers kan du sette platen med type 2 skrue med magneten i toppen og bore, så løsne platen og sette magneten i bunnen og bore igjen.

Tenk på å ikke kjøre med magnetene gjennom flere lag, da har man plutselig en magnet mindre.. :(

• Liker
Uldis og 1 annen
  • Laddar…
oj, 500 kr til! Hmm, får vel fundere på det. Men man skulle jo tro at om man borer 1 så kan man bore 1/2 manuelt når det første hullet er ferdig?

Det avhenger jo av hvor nøyaktig man vil være.
Jeg pleier å gjøre som jeg foreslo når jeg kjører dubbeldosor ettersom den ene magneten min er ødelagt etter latmaskens bravader

Takk, borrmallen ser bra ut, da borer man et hull med hole in one og så et med mallen. Det kjedelige er at ingen ser ut til å ha den hjemme i Kristianstad, så jeg må vente en dag med å sette opp veggene. Takk uansett!!

L
Ellers kan du gjøre som jeg pleier å gjøre. For jeg har enda ikke kjøpt noen hole in one.
Jeg filer til en mal av en trebiter som jeg setter i boksen. I denne har jeg boret et hull som er sentrert.

Så er det bare å måle og tegne på platen du skal montere. Bor et 25 mm hull (eller lignende) med en mindre hullsag. Der du tegnet og markerte. Monter platen når alle hullene er boret og klare. Nå kan du ta hullsagen og bore ferdig, for boret i hullsagen passer da i hullet til malen. Ja, alt blir litt det samme som å bore med en vanlig mal av plast.

Stikksag om man vil være nøye eller hammer pleier å fungere bra om man uansett skal gipse utenpå og boksene er godt festet.

Gipsen burde fungere å ta på frihånd med hullsagen, går også an å skjære opp med en skarp kniv om man har laget et hull.

Sist redigert:
Prøv å sette Hole in one 8.22 i 1 1/2 boksen men den satt dessverre ikke så stabilt, skal man bruke den må man sannsynligvis tape den fast. Størrelsen virker ellers riktig bortsett fra at den ikke klemmer som i standardboksen.

Har bestilt boremalen fra classe men sannsynligvis må jeg likevel bygge på Hole in one-måten, den har jo kun 2 stk 8.22 som jeg forstår er 75 mm boks. Vi har ganske mye strøm ført i kjøkkenet så i noen tilfeller kan det kreves 3 stk. Så at man kunne kjøpe til 8.22 men 180 kr, kanskje man burde kjøpe 2 grunnpakker av Biltemas versjon istedenfor!? Dog fulgte det med en borestopp i det hole in one originalet som jeg kjøpte, ingen aning hva den skal være bra for men den ser ut til å fungere som en ekstra innsats for 85 bokser.

Hva skal man bore/sage med? Jeg syntes jeg leste noe om at man skulle bruke en størrelse større i harde materialer f.eks. OSB? Så om det er 75 mm så skal man ha en hullsag som er 80 mm. Etter som jeg først har OSB og deretter gips så bør det bety at jeg trenger 75, 80, 85 og 90 mm hullsag? Finnes de i justerbar modell eller må man kjøpe 4 forskjellige?

B
Enkleste jeg har kommet frem til, er å måle en koordinat på sentrum, og så bore med 74mm (koplingsboksbor) i Plyfan (eller OSB), da har du litt margin, siden Hole-In-One blir ødelagt lett i andre materialer enn gips, siden boret styres i sentrum, og i plyfa så holder treet imot så det ikke går...

sett opp OSB, med de litt for store hullene, og kjør så Hole-In-One på gipsen. blir kjempebra.

Nå har du jo allerede en hole-in-one, men jeg har laget en egen som er "tilpassningsbar."
En rund MDF på 22 mm som jeg legger inn i bunnen på boksen og på den har jeg limt fast en bit borrelås. Så har jeg en mindre rund MDF bit på 12 mm med motsatt borrelås som har en skrue med den skarpe enden utover.

Så først presser jeg inn den runde 22 mm i el-boksen som da sitter ganske stramt, deretter fester jeg den lille runde MDF biten i midten med borrelåsen så skruen stikker ut. Når jeg så presser OSB (eller kryssfiner) platen mot og slår litt på den, fastner skruen, og når jeg fjerner platen, løsner borrelåsen og skruen viser hvor sentrum av hullet er.
På gipsplater blir det bare et hull fordi den er for myk til å trekke av borrelåsen, men hullet fra skruen synes uansett tydelig.

• Liker
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Har forsøkt å få tak i hole-in-one i 1 1/2 via lokale butikker uten hell :( Den der sagmalen kan jeg dog kjøpe, men litt usikker på hvordan det går til å treffe den? Fra utsiden ser man jo bare et rundt hull som er laget med hole-in-one, man vet egentlig ikke hvordan den skal vinkles for å gi perfekt hull.

Synes deres forslag på hjemmesnekrede hjelpemidler høres interessante ut, men de krever en del arbeid ser det ut til.

En bekjent mente at jeg skulle smøre maling på boksene, sette opp veggene (uten skruer) og deretter ta dem ned og bruke hullsagen for å kjøre opp hullene? Høres forholdsvis enkelt ut, bakdelen er dog at man må ta ned platen igjen og at det kan være vanskelig å holde platene riktig med en gang uten at malingen blir smurt utover?

Har for øvrig vært på Biltema og kjøpt følgende:

20-306_l_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Halsag-2000016902/
20-307_l_1.jpg
20-397_l_1.jpg
2 stk slike i 85 og 75 mm, er det riktig?

Inspirert av Lolights innlegg tidligere skal jeg teste med hullbånd der noen hull satt cc 60mm med et sentrert hull som muligens er litt for stort for hullsagens bor. Dette ville kreve en innmåling med et mindre siktehull i gipsen.
Hullbånd festet til en rund elektrisk boks med skruer, plassert på et tregulv. Hullbåndet har flere hull i forskjellige størrelser. Gjenstår å justere hullbåndet så det er mulig å montere gipsen og deretter løsne arrangementet. Obs - bare et uprøvd konsept enda! Billig i det minste i noen betydning uansett.

Om man sikter inn krysslaseren sin så krysset blir midt i boksen, kan man sette opp gipsplaten og bore der krysset er.

• Liker
Level9 og 11 andre
  • Laddar…
O
F Fred vom Jupiter skrev:
Om man sikter inn krysslaseren så krysset blir midt i boksen, så kan man sette på gipsplaten og bore der krysset er.
funker det? Jeg sitter akkurat og leter etter den enkleste løsningen og dette høres virkelig ut som det. Mitt problem er at jeg ikke kan bruke boksøkere så som "Hole in one" for mine uttak er "okkuperte". Som jeg forstår det så fungerer bare magneter på uttak som er tomme?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.