Hei

Jeg må få sendt en 3x1m stor laminert glassplate til gjenvinning. Har ikke målt tykkelsen, men vil gjette at den er 8.76 mm.

Kolosset er i nåværende format tungt og langt. Hvordan kapper jeg det best ned i 3-4 mer håndterbare biter uten å skade meg selv og uten at det sprekker? Vinkelsliper?

Gi den bort på Finn.no i stedet. Det er nok mange som vil ha en sånn glassplate.

• Liker
AndersPS
  • Laddar…
Om du ikke vil at den skal sprekke for risikoen at det blir glasskår overalt så kanskje du kan kjøpe en billig presenning på typ Biltema og legge den i og så slå til med hammeren/slegga noen ganger så har du snart den i håndterbart format. :).

Å skjære glass med vinkelsliper har jeg selv ganske dårlige erfaringer med Man må jo prøve :)

Hele greia med laminert glass er vel at det ikke sprekker i massevis med løse biter om det sprekker, men at det holdes sammen av laminatet.

Har egentlig ingen anelse om hvordan man gjør det, eller om det "går" å dele på. Men skjær som vanlig med en glasskjærer, men på begge sider, siden det er to glasskiver. Knekk deretter som vanlig, og deretter skjær med en tapetkniv av laminatet. Fortell deretter hvordan det fungerte ;)

Ja, det holdes jo sammen av laminatet, men det blir fortsatt massevis av små, små glassplinter om det sprekker.

Jeg gjetter dessuten at det er herdet og da er det umulig å bearbeide.

Ja, er det herdet så er nok det enkleste alternativet å låne en tilhenger... ;)

Man skjærer en ripe på begge sider med glasskjærer. Så legger man på rødsprit på ripen og tenner på og lar det brenne ut. Deretter knekker man glasset som vanlig. Ser ut som magi når en glassmester gjør det.

Mvh Findus

• Liker
Helena Lundberg og 2 andre
  • Laddar…
findus42 skrev:
Man skjærer en rift på begge sider med glasskjærer. Så legger man på rødsprit på riften og tenner på og lar det brenne ut. Deretter knekker man glasset som vanlig. Ser ut som magi når en glassmester gjør det.

Mvh Findus
Legger man rødsprit på en side av gangen, eller bare på den ene siden?

Bare den ene siden.

findus42 skrev:
Man skjærer et kutt på begge sider med glasskjærer. Deretter legger man på rødsprit på kuttet og tenner på og lar det brenne ut. Så knekker man glasset som vanlig. Ser ut som magi når en glassmester gjør det.

Mvh Findus
Kult! Mener du for laminert glass eller for herdet eller begge deler?

Herdet kan ikke bearbeides eller skjæres i det hele tatt. Bare laminert.

Hilsen Findus

• Liker
hsd
  • Laddar…
Blocket som sagt. Det finnes sikkert noen i nærheten som sitter og spionerer etter billig glass for å bygge en storslått luftsolfanger.

mexitegel skrev:
Coolt! Mener du for laminert glass eller for herdet eller begge deler?
Det er for laminert glass. Varmen fra flammen gjør mellomlaget lettere å skjære. Jeg har aldri gjort det selv men vet at det er så min glassmester gjør. Herdet glass kan man ikke skjære og knekke med en vanlig glasskjærer. Gjetter at det finnes spesielle sager eller kanskje andre teknikker som fikser det., men jeg vet ikke hvordan man gjør.

EDIT: Sykt sent merker jeg...

Akkurat. Vi sovner foran nettbrettet fordi det kan komme noen spørsmål å svare på :). Sov godt
Hilsen Findus

• Liker
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.