Hei!

Jobber med en garasje der jeg skal ha liggende fjellpanel på utsiden.
Jeg lurer nå på hvordan det er meningen at man skal feste hver planke.
Jeg kan se for meg to måter:

1) Bare en spiker i utfresingen, pent da ingen spiker synes, men sannsynligvis en risiko for at det blir litt "blafrende".

2) To spiker utenpå planken som synes, men betydelig bedre feste.

Nedenfor finnes en bilde der jeg viser mine to alternativer jeg kan komme på:
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...lCDEhzyR-ygL5vUTsNMpg7KL4oUhP0/panel_spik.gif

Takknemlig for kommentarer.

Mvh
Fredrik

Spik ordentlig, med minst to spiker slik at bordet ikke kan bøye seg / vri seg når fuktighet og tørkebevegelser kommer til.

Men skal ikke fjølene sitte slik at vannet renner av fjølene og ikke inn i sponten?

Jaha!

Takk for ditt raske svar!

Mener du at jeg holder på å sette panelet opp ned?

Mvh
Fredrik

• Liker
Hammaren79
  • Laddar…
Ja. vend på dem og ha den "smale" enden oppover og legg falsen over den

Nesten riktig. :)
Du har snudd panelen bak fram. Spik fra den andre siden, den sagede siden skal være ut.

Se på dette bildet:

• Illustrasjon av en gul fasadebekledning med liggende panelbrädor.
Hei!

Oi da, jeg trodde virkelig at den høvlede siden skulle være utover?
Føles litt penere enn den sagede. Hva er funksjonen?
Føles også som om den høvlede gir bedre motstand mot fukt.
Hadde vært interessant å vite hvorfor!

Heldigvis har man ikke rukket å spikre opp den hvis det er av betydning!!!

Mvh
Fredrik

Jaha! Ja, det der bildet viser jo virkelig hvordan det skal se ut! Men hvorfor er den andre siden høvlet så fint?? Mvh Fredrik

Jeg vet ikke forskjellen på høvlede og sagede siden, det kanskje noen andre kan svare på...malingen kanskje fester bedre på den sagede, eller så blir det så i produksjonen at den ene siden blir saget og den andre høvlet.
I alle fall skal den være vendt slik at vannet ikke kan komme inn i treverket, men renner utenfor.

/ Jocke

edit: Med produksjonen mener jeg at man i siste steg kanskje må høvle for å få til den skrå overflaten. Kanskje???

Sist redigert:
Hei!

Jeg tror du har rett!

Uten høvling får man ikke den skrå kileformen. Planken er jo fra begynnelsen rektangulær.
Dessuten gir dette en rett innside.

Forstår ikke hvordan jeg kunne tenke motsatt??
Dessuten syntes jeg overflaten var så forbannet pen.

Takk for alle svar!

Fredrik

fredand44 skrev:
Hei!

Oj da, jeg trodde virkelig at den høvlede siden skulle være ut? Føles litt penere enn den sagete. Hva er funksjonen? Føles også som om den høvlede gir bedre motstand mot fukt. Skulle være interessant å vite hvorfor!

Heldigvis har jeg ikke rukket å spikre den opp hvis det har betydning!!!

Mvh
Fredrik
Den rå sagede overflaten er bedre for de fleste malinger tilpasset fasader å feste på. Sånn er det normalt på fasadevirke, spesielt hvis du skal bruke en tradisjonell slamfarge (les falurød).

Uten å vite så gjetter jeg at høvlingen bare er en måte for sagverket å sikre dimensjoner på en mer sikker måte enn sagingen. Alt byggevirke er jo også høvlet og det er neppe fordi overflaten trenger å være estetisk vakker, men heller for at målene skal bli så nøyaktige som mulig.

Hei!

Takk for ditt svar!

Jeg skal male med lasur så jeg håper det fungerer på den sagede siden.

Mvh
Fredrik

Lasyr fungerer ypperlig på den sagede siden, akkurat som alle andre farger. Den høvlede siden suger rett og slett inn fargen for dårlig.

/Joflopp - i en hytte med fjellpanel og dekkbeis. :)

• Liker
oscar_uppsala
  • Laddar…
Det der kunne gått dårlig...
Høvlingen er for å få riktig nøyaktighet på dimensjonen. Faktisk så høvles den først til riktig størrelse, deretter sages den diagonalt for å få formen riktig. Den mest krevende panelen å produsere da man normalt sager først og høvler deretter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.