11.028 lest ·
17 svar
11k lest
17 svar
Hvordan feste og lodde inn muresnorer?
Hei,
Jeg skal bygge innervegg i 70mm leca i henhold til skissen nedenfor.
Alle instruksjoner på nettet forutsetter at det er utendørs med frie hjørner.
jeg har tilgang til laserpass, langpass, retteskinne, stor vinkelhake, lekter, murarsnor osv men får ikke til hvordan jeg skal lodde inn alt. Hvis jeg fester en lekt på den eksisterende veggen kommer den jo i veien for den veggen som skal bygges.
noen som har et smart tips på hvordan jeg kan få til punkter å spenne murarsnoren mellom?
Jeg skal bygge innervegg i 70mm leca i henhold til skissen nedenfor.
Alle instruksjoner på nettet forutsetter at det er utendørs med frie hjørner.
jeg har tilgang til laserpass, langpass, retteskinne, stor vinkelhake, lekter, murarsnor osv men får ikke til hvordan jeg skal lodde inn alt. Hvis jeg fester en lekt på den eksisterende veggen kommer den jo i veien for den veggen som skal bygges.
noen som har et smart tips på hvordan jeg kan få til punkter å spenne murarsnoren mellom?
Om du fester en regel på veggen med en distanse så murarsnøret kommer imellom, og murer imot reglen, så er det bare å ta bort reglen når du har murt ferdig, håper du forstår hvordan jeg mener, og håper jeg forstår hvordan du mener 

Som bilde A, men du trenger ikke å ha en stor distanse, et tips er å feste lekten med gipshaker, så tegner du bare høydene på lekten, men sett distansen på en høyde så ikke snoren kommer i veien for en høyde, det holder med en distanse bare så snoren kommer imellom bak lekten.P proffsrik skrev:
Toppen. Takk. Putshakar finner jeg ikke å kjøpe på en lørdag, så det kanskje blir å feste på en annen måte.
For de veggene som ikke ansluter til eksisterende vegg, tenkte jeg å feste snoren i en loddrett 45x70 regel som jeg lodder inn og kiler fast mellom gulv og tak med en justerbar stolpesko. Typ som en stokk. Kan det tenkes å fungere?
For de veggene som ikke ansluter til eksisterende vegg, tenkte jeg å feste snoren i en loddrett 45x70 regel som jeg lodder inn og kiler fast mellom gulv og tak med en justerbar stolpesko. Typ som en stokk. Kan det tenkes å fungere?
Absolutt! Så vi også gjør når vi murerP proffsrik skrev:Toppen. Takk. Putshakar finner jeg ikke å kjøpe på en lørdag, så det kanskje blir å feste på annen måte.
For de vegger som ikke kobles til eksisterende vegg tenkte jeg å feste snoren i en loddrett 45x70 regel som jeg lodder inn og kiler fast mellom gulv og tak med en justerbar stolpesko. Typ som en stender. Kan det tenkes å fungere?
Mange regler for snorer ble det...M Zolt skrev:
Et annet spørsmål: Ikke-bærende vegger. Jeg skal bruke finja murblokk base 70mm. Mot gulvet fester jeg med vanlig mursement B. Men hvordan forankrer jeg mot tilstøtende vegger og tak? Er bistoalarmering nødvendig?
De tidligere veggene (av 70mm lettbetong/blåbetong) hadde en lignende plassering, og disse var ikke armert. De var heller ikke forankret med noe annet enn mursement og eventuelt noen inngipsede firetommersspiker.
Det finnes 90-graders vinkler man fester i både vegg og blokk (i mørtelen).P proffsrik skrev:Mange regler for snorer ble det...
Et annet spørsmål: Ikke-bærende vegger. Jeg skal bruke Finja murblokk bas 70mm. Mot gulvet fester jeg med vanlig mørtel B. Men hvordan forankrer jeg mot tilstøtende vegger og tak? Er bistålsarmering nødvendig?
De tidligere veggene (av 70mm lettbetong/blåbetong) hadde en lignende strekking og disse var ikke armerte. De var heller ikke forankret med noe annet enn mørtel og eventuelt noen innmurte firtomsspikre.
Kjør bistål hver 3. skift så holder det godt, men, men fest noe i veggen om du vil føle deg sikrere.P proffsrik skrev:Mange regler for snorer ble det...
Et annet spørsmål: Ikke-bærende vegger. Jeg skal bruke finja murblokk bas 70mm. Mot gulvet fester jeg med vanlig mørtel B. Men hvordan forankrer jeg mot tilstøtende vegger og tak? Er bistålsarmering nødvendig?
De tidligere veggene (av 70mm lettbetong/blåbetong) hadde en lignende strekning og disse var ikke armerte. De var heller ikke forankret med noe annet enn mørtel og eventuelt noen fastmurade firetommersspiker.