10.322 lest ·
16 svar
10k lest
16 svar
Hvordan får du svillen til innerveggen vinkelrett?
Side 1 av 2
Jeg skal begynne innvendig i hytta og sette opp den første innerveggen. Har fått instruksjoner om å måle diagonalen for bunnsvillen mot tilstøtende vegg for å få den vinkelrett. Kan noen utdype dette?
Fra hvilke punkter på bunnsvillen skal jeg måle og til hvilket punkt på hvilken vegg? Tips for at det skal bli så nøyaktig som mulig settes pris på.
Hytta har 4 bærende yttervegger og den første innerveggen går rett ut fra ca midten på langsiden.
Fra hvilke punkter på bunnsvillen skal jeg måle og til hvilket punkt på hvilken vegg? Tips for at det skal bli så nøyaktig som mulig settes pris på.
Hytta har 4 bærende yttervegger og den første innerveggen går rett ut fra ca midten på langsiden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ikke bry deg om diagonalene!garet skrev:Jeg skal begynne innvendig i hytta og sette opp den første innerveggen. Har fått instruksjoner om å måle diagonalen for bunnsvillen mot tilstøtende vegg for å få den vinkelrett. Kan noen utdype dette?
Fra hvilke punkter på bunnsvillen skal jeg måle og til hvilket punkt på hvilken vegg? Tips for å få det så nøyaktig som mulig verdsettes.
Hytta har 4 bærende yttervegger og første innerveggen går rett ut fra ca midten på langsiden.
Det er ikke SÅ nøye med det vinkelrette. Kanskje står ikke ytterveggene helt vinkelrett, så hva skal du da gjøre?
Mål i stedet den nye innerveggen så den er parallell med nærmeste yttervegg.
Det er enkelt.
Hvis den nye veggen er 2500 mm fra ytterveggen, skal den være 2500 mm fra samme yttervegg i andre enden også.
Det fikser du lett med tommestokk eller målebånd.
Enkelt!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg mener at om man kun setter veggen parallelt med en yttervegg så kan den andre ytterveggen være mer eller mindre skjev/ikke vinkelrett. Man kan da halvere feilen, slik at innerveggen havner midt mellom de to ytterveggene.
Unntaket er vel om man skal feste kjøkkenskap i den nye innerveggen. Det kan da være praktisk å ha den vinkelrett mot ytterveggen. Beregnes da med pythagoras.
Unntaket er vel om man skal feste kjøkkenskap i den nye innerveggen. Det kan da være praktisk å ha den vinkelrett mot ytterveggen. Beregnes da med pythagoras.
Nåja, ingen svar som virkelig hjalp meg, så jeg funderte og gjorde slik: Jeg sagde til svillen i riktig lengde. Gikk bort til kortsiden av huset og la den mot veggen. Markerte på gulvet hvor svillen begynte og sluttet, og på samme avstand fra veggen så jeg fikk to kryss på gulvet. Slo en spiker i hver av kryssene.
Nå gikk jeg tilbake med svillen der den skal sitte. La den på plass som jeg syntes ble riktig. Festet den litt løst. Målt diagonalt fra den ene enden og bort til en av spikerne jeg satte ved kortveggen. Målt deretter den andre diagonalen. Tok av svillen og justerte litt til jeg ble fornøyd. Banket inn fanskapet!
Nå gikk jeg tilbake med svillen der den skal sitte. La den på plass som jeg syntes ble riktig. Festet den litt løst. Målt diagonalt fra den ene enden og bort til en av spikerne jeg satte ved kortveggen. Målt deretter den andre diagonalen. Tok av svillen og justerte litt til jeg ble fornøyd. Banket inn fanskapet!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg liker å sitere Ingemar Stenmark: Det er ingen vits å forklare for en som int forstårgaret skrev:Nåja, ingen svar som virkelig hjalp meg så jeg klurade og gjorde slik: Jeg saget til svillen i riktig lengde. Gikk bort til kortsiden av huset og la den mot veggen. Markerte på gulvet hvor svillen startet og sluttet, og på samme avstand fra veggen så jeg fikk to kryss på gulvet. Slo en spiker i hvert av kryssene.
Nå gikk jeg tilbake med svillen der den skal sitte. La den på plass som jeg syntes ble rett. Festet den litt løst. Målte diagonalt fra den ene enden og bort til en av spikerne jeg satte ved kortveggen. Målte så den andre diagonalen. Tok løs svillen og justerte litt til jeg ble fornøyd. Slo dit fanskapet!
3-4-5 vinkelen funker jo alltid ellers...
Det der er en bra beskrivelse av hvordan man skal gjøre det! Akkurat sånt jeg søkte! Skal dobbelsjekke når jeg kommer opp til hytta om jeg har truffet riktig med dette nå som svillen sitter.lorens skrev:
Og naturligvis fungerer det like bra med hvilken som helst multiplum av 3-4-5. 1,2m, 1,6m og 2m pleier å være en ganske god løsning hvis man holder på med ting innendørs og har en to-meters meterstokk.
Så kan det jo være tilfeller der det er bedre å tilpasse seg til allerede eksisterende, skjeve vegger også. Eller å justere.
Matematisk kuriositet:
En trekant der sidene har lengder som forholder seg som 3-4-5 kalles for Egyptisk Trekant. Lange tabellverk med slike tall har blitt funnet i Egypt.
Jeg lyttet en gang til et foredrag om matematikkhistorie der professoren sto og dro en masse teorier om hva disse listene kunne ha tjent til. Religion, astronomi osv. Jeg med min håndverksbakgrunn hadde en mer tørr teori. Skal man bygge store pyramider så er det greit å ha kontroll på vinklene...
Så kan det jo være tilfeller der det er bedre å tilpasse seg til allerede eksisterende, skjeve vegger også. Eller å justere.
Matematisk kuriositet:
En trekant der sidene har lengder som forholder seg som 3-4-5 kalles for Egyptisk Trekant. Lange tabellverk med slike tall har blitt funnet i Egypt.
Jeg lyttet en gang til et foredrag om matematikkhistorie der professoren sto og dro en masse teorier om hva disse listene kunne ha tjent til. Religion, astronomi osv. Jeg med min håndverksbakgrunn hadde en mer tørr teori. Skal man bygge store pyramider så er det greit å ha kontroll på vinklene...
Sist redigert: