I det nye kjøkkenet har elektrikerne frest ut et hull (i dekkplaten) på 60mm der han har presset opp spotlightene.
Men det er ikke dypt nok selv om hullet går gjennom hele dekkplaten, det mangler fortsatt ca. 3mm.

Det jeg trenger å gjøre nå er å på en måte felle inn 3 mm i det neste panelet som sitter over dekkplaten uten å skade omgivelsene.

Jeg har jo ingen bor som er 60mm direkte, hvordan gjør jeg det enklest?
Har vurdert å manuelt grave ut med noe, høres det fornuftig ut? :cool:

60 mm hullbor og stemjern og en stor bolle tålmodighet.

Eller også setter du dit forhøyningsringer.

Paul-Staffanstorp
Er du virkelig sikker på at de spottene er til for den typen av innbygging?

Normalt så er de spottene man bygger inn under overskapene 54mm i diameter og de bygger bare 12mm i dybden...

Hvordan har de løst kabeltrekkingen?
I normaltilfellet så sager man ut og monterer spottene før man monterer fast spotplaten under skapene for at man skal kunne dra opp kablene bak skapene og opp ovenpå dem der man legger transformatorene bak taktilkoblingen.

Paul-Staffanstorp skrev:
Er du virkelig sikker på at de spottene er til for den typen av innbygging?
Normalt så er de spottene man bygger inn under overskapene 54mm i diameter og de bygger bare 12mm i dybden....
Ja, de skal være for innbygging, innbyggingsmålet er 18mm men platen (som jeg nå har gjort hull i) er ikke mer enn 13 eller 14mm tykk.
Hulltakingsmålet er 60mm (bredden altså).

Paul-Staffanstorp skrev:
Hvordan har de løst kabeltrekkingen?
I normaltilfellet så sager man ut og monterer spottene før man monterer fast spotplaten under skapene for å kunne trekke opp kablene bak skapene og opp ovenfor dem der man legger transformatorene bak taktilkoblingen.
Elektrikeren har frest ut et spor i den øverste platen der ledningene går ut bak skapene, hvilket er en veldig bra løsning.

Presisering:
Første dekkplaten (som det nå er hull i er 13 eller 14mm tykk)
Så kommer den andre platen som jeg hittil ikke har gjort noen hull i, det eneste som har blitt gjort i denne platen er at elektrikeren har frest ut spor for kablene.

Men hva gjør jeg? Skal jeg prøve å grave ut noen mm til i neste plate? I så fall hvordan?
Eller skal jeg gi opp og kjøpe nye spotter (ulempen er jo at det koster penger og at jeg må dra hit elektrikeren igjen, hvilket heller ikke er gratis).

mexitegel skrev:
60 mm dosbor og stemjern og en stor bolle tålmodighet.

Eller så setter du på forhøyningsringer.
Har kikket på en slik men det virker som om midtskruen i dosboren går ganske mye lenger inn enn selve dosmålet på 60mm?
Risikoen er jo da at jeg lager hull i hele platen og det er ikke pent med hull opp i skapet.

Har du dekkskiven montert med 60 mm hull gjennom den så kan du kjøre uten sentrerbor, boren får støtte av det eksisterende hullet. Marker med tape på boren hvor dypt du vil kjøre.

Marive skrev:
Har du dekkplaten montert med 60 mm hull gjennom den så kan du kjøre uten sentrumsbor, boret får støtte av det eksisterende hullet. marker med tape på boret hvor dypt du vil kjøre.
Det høres jo faktisk veldig bra ut om det går å løse så.
Hvor får jeg i en slik med en diameter på 60mm?
Hva heter de, hullsag? Virker ikke som jeg finner så mye på det.

Søk på dosfräs eller hullsag.

Sist redigert:
Sam_u_El skrev:
Søk på dosfrese eller hullsag.
Hullsag ga mange treff.
Fant bl.a. denne på jula:
http://www.jula.se/halsag-125199

Finnes i 60mm for 63kr.

Fester man denne i en vanlig bor rett og slett eller? :confused:

EDIT:
Fant også et sett på biltema for 60kr.
Får ikke fram noen direktelenke men www.biltema.se
Art.nr 20-178

Spørsmålet er om man der kan blokkere bort borren så det ikke blir et hull rett opp gjennom platen?

Sist redigert:
Den settes nok på en sentrumbor.

På de jeg har kan man justere dybden på sentreringsboret. Du kan jo ikke fjerne det helt siden det er det som du skal feste i boremaskinen. Som en "nødløsning" kan man kanskje snu sentreringsboret og ha den spisse enden i chucken for å få en hullsag uten sentreringsbor.

Sam_u_El skrev:
På de jeg har kan man stille dybden på sentrumborret. Du kan jo ikke plukke det bort helt fordi det er det du skal feste i bormaskinen. Som en "midlertidig løsning" kan man kanskje snu sentrumborret og ha den spisse enden i chucken for å få en hullsag uten sentrumborr.
Det luter mot at jeg kjøper det settet på Biltema og på en eller annen måte prøver å plukke sentrumborret ut av bruk. I verste fall så får man vel sage det av ytterst slik at det ikke går opp så dypt inn i platen.

savio skrev:
Det heller mot at jeg kjøper det settet på Biltema og på en eller annen måte forsøker å plukke sentrumborret ut av bruk.
I verste fall så får man vel sage av det lengst ute så det ikke går opp så dypt ut i platen.
Det ser veldig likt ut det settet jeg har fra Clasohlsson (som ikke inneholder akkurat 60mm) men der sitter boret i en egen innfesting. Hullsagen har et eget feste som settes i chucken.

mexitegel skrev:
Det ser veldig likt ut det settet jeg har fra Clasohlsson (som ikke inneholder akkurat 60mm) men der sitter boret i en egen innfesting. Hullsagen har et eget feste som settes i chucken.
Det er jo topp om man ikke trenger selve sentrumboret.

Jeg tenkte at man kanskje begynner med å kjøre 60mm, deretter 54mm, så 41mm og til slutt 22mm.
Deretter tar man stemjernet og fjerner alle kantene imellom.
Høres det ut som en mulig teknikk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.