Vet ikke om det fungerer å legge ved pdf-filer, men jeg gjør et forsøk.

Jeg vil bygge et vind-/regnskjerm til mine pållar i beitet og lurer på om planen min holder. Merk at jeg er 0(1)8:a og oppvokst i leilighet, men har bodd på landet i 3 år nå og prøver å fikse og ordne litt selv. Jente som aldri har trengt å bygge så mye tidligere, men jeg tenkte å endre på det. Vet ikke hvordan man skal tegne tegninger og bruker sikkert feil termer og uttrykk, men håper at dere skal forstå uansett.

Det er bare rammen det er tegning på, og selvfølgelig skal taket hvile på flere bjelker enn det som vises, men jeg kom ikke på hvordan jeg skulle tegne for at det skulle bli tydelig.

En betraktning til er om man kan bruke ubehandlet regelvirke for dette og gjøre som man gjør med virket på låver m.m., dvs. male alt med rød slamfarge (først grunne litt utspedd og så male 1-2 strøk rundt om).

Tanken er at dette skal holde om en hest på 5-600 kg stiller seg og klør rumpa mot konstruksjonen.

Det ser stabilt ut, men du skal nok sette inn tverrslåen (vinklede bjelker fra det ene øvre hjørnet til det andre nedre hjørnet) på hver "åpning" (=4 stk).

Deretter kan du ha trykkimpregnert trevirke, men må vente et år med å male..

(Bilde på hvordan jeg mente med tverrslåen.)
En skisse av en treramme med diagonalbjelker som danner et mønster i hver åpning, som vist i byggeprosjektbeskrivelsen.

Sist redigert:
Mener du 4 stk totalt (dvs en tverrsprosse per åpning) eller mener du som et helt kryss (så det blir 4 "delbiter") per åpning? Se min nye vedlagte fil - som det rosa eller som det rosa+grønne?

Jeg vil helst slippe å bruke trykt trevirke (for jeg er litt gjerrig også og har funnet en lokal fyr som selger lekter til veldig gode priser) så spørsmålet var om jeg kan bruke vanlig lekter og slamfarge i stedet for å bruke impregnert/trykkbehandlet.

Takk, du rakk å svare før jeg rakk å få avgårde mitt svar, så ignorer den filen ;-)

Kryss tror jeg blir overflødig, men bare så du har det også på gavlene.

Vanlig virke funker like bra. Du har jo tak, så det tar nok tid før det blir ødelagt.. Forsøk å få opp stolpene et stykke fra bakken så regn og snø ikke ligger inntil, så holder det lenger..

Takk for svaret!! Settes pris på.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.