Var oppe på loftet i dag og så dette! hva kan det være? og hvordan blir jeg kvitt de?

• Skadet treverk med spor etter insekter eller råte, funnet på en loftsbjelke.
  • Träpanel på vinden med skadedjursangrepp, troligen av träbock eller liknande insekt, med hål och skador i ytan.
Ring anticimex!

så et par veps fly ut fra ventilasjonsgitteret kan det være dem?

Veps spiser ikke tre.

Er du sikker på at dette ikke er hull som har vært der fra før? Det kan i beste fall være et angrep som ikke lenger er aktivt. Uansett er det vanskelig å se hva slags hull det er ut fra et bilde, f.eks. hvor store de er. I verste fall kan det jo være husbukk. Det er derfor jeg sier at du skal kontakte anticimex.

Begynn med å sjekke her:
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=90
for å se hvilke treetende insekter du har å velge blant.

Sist redigert:
Totte_S
Jeg gjetter på blåhjon, men er enig; ring Anticimex. De er din venn i slike tilfeller. Ikke verdt å gjette hvordan man gjør for å bli kvitt dem eller avgjøre om det er risiko for skader. I de fleste tilfeller jeg har hatt ut Anticimex har det vært ganske ufarlig, men jeg har nok hatt dem ute 4-5 ganger på 7 år og hentet bekjempelsesmiddel selv 3-4 ganger. Alt på hjemforsikringen, så det føles bra å få noe ut av den også ;)

Skal man ringe sitt forsikringsselskap først eller anticimex ?

Sjekk med forsikringsselskapet om de har avtale med anticimex.

Du svarte ikke på spørsmålet om hullene er nye. Kanskje har de vært der lenge og er ikke lenger aktive? Blåhjon angriper ubarket trevirke. Var det slik at det satt bark igjen på disse bordene?

Jo angrepene er nye! det ser ut som om barken har trillet av/gjort gnag av!

molarin skrev:
Jo, det gjør de visst. Gnager tre for å bygge sine boliger.

[lenke]

Hva TS har vært utsatt for vet jeg dog ikke.
Takk, der lærte jeg meg noe nytt!:)
Men, ikke graver de vel ganger i treet?

Med tanke på at angrepet var under barken så gjetter jeg også blåhjon, men det er best å ta en prat med anticimex uansett.

Jeg tror at det er granbarkbille som har gjort det...det er bare der det er bark, ikke sant?

Og den etterlater seg et "pulver"?

Det har garantert skjedd rett etter huset ble bygget. Tror ikke det har skjedd mer siden. Derimot ser det ut til å være nytt fordi barken har beskyttet treverket tidligere og så etterhvert har falt av. Har sånt i huset mitt også. Ingen fare på taket!

Blåhjon spiser jo bare bark, så hvis bare barken er borte så burde det være dem.

Men som tidligere "taler" sa. Ring Anticimex...

/Jonas

Anticimex kommer neste uke :)

Det var barkborre = ingen fare! takk for alle svar :)

• Liker
Trollöra
  • Laddar…
Sa det!!! :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.