Hei på dere!
Jeg holder på å gjøre i stand et nytt baderom i et hus som er bygd i 1975. Arealet er ca. 5 kvm og undergulvet består av en ca. 10 cm tykk betongplate med kjeller under. Baderommet er plassert i det ene hjørnet av huset og har ingen bærende vegger direkte under seg. Huset i seg selv er en murvilla med trepanel på gavlene, 1 1/2 etasje med kjeller.

I dag er det plastbelegg på badegulvet. Vi kommer til å ha fliser og klinker, avrettingsmasse, badekar mm.
Da rørleggeren bilte opp for å bytte sluket ble det laget et hull rett gjennom taket fordi det var så lite betong. Og også armeringen var knapt der, det var ikke armeringsnett, men syntes det lå flate armeringsstenger litt her og der, vet ikke cc men kanskje cc 600? Ser nøyaktig ut som murverksarmering.

Siden jeg har en tendens til å bekymre meg unødvendig og dessuten mangler kunnskap om fasthetsberegninger fikk jeg plutselig kalde føtter. Hva tåler egentlig en betongdekke i et hus bygd i 1975? Jeg vil tro at det tåler en hel del, men har ikke klart å finne noen tall.
Er det noen i dette forumet som har kunnskap og kompetanse innen området som kanskje kan få meg til å føle meg litt roligere igjen? Er redd for at det kommer til å rase? Hadde følt meg mer rolig om det var armeringsnett, men nå når vi så at det lå knapt noe armering? Kan virkelig en betongplate holde med lite armering? Vi støpte igjen hullet som ble, ca. 40 cm i diameter, med betong.

Sist redigert:
Det må være armering tettere enn 60cm. Er det virkelig så ville jeg blitt bekymret.

H hempularen skrev:
Det må være armering tettere enn 60cm. Er det virkelig sånn ville jeg blitt bekymret.
nå er det igjenstøpt men vet ikke hvordan det ser ut om det er like tett over hele bjelkelaget eller bare der siden det finnes utløp der? Er jo hele bjelkelaget som er bygd opp slik, så er jo kjøkken, stue og alt mulig på samme plan. Men badet kommer til å bli tungt med fliser, klinker, badekar, flytesparkel mm.

• Gulvet med to åpninger for rør, omgitt av betong eller gips, med to svarte streker på overflaten. Vegger av treverk i bakgrunnen.
A Amaryllis92 skrev:
nå er det igengjort, men vet ikke hvordan det ser ut om det er like tett over hele bjelkelaget eller bare der siden det er utløp der? Er jo hele bjelkelaget som er oppbygd sånn her, så er jo kjøkken, stue og alt mulig på samme plan. Men badet kommer til å bli tungt med fliser, klinker, badekar, flytsparkling mm

• Byggeplass med avløpsrør og sluk, delvis installert i et bad under renovering. Veggen er åpen, viser treverk og uferdig flate.
Er livredd for at det skal rase, men alle hus her er bygget sånn

• Rørkoblinger i et hul i betonggulv, med trestendere og gipsvegg i bakgrunnen.
  • To hull i gulvet med synlige rør.
S
Om du vil at man skal kontrollberegne, må man vite støttene for badet, hvor de er plassert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.