Hei!
Jeg trenger litt hjelp med å vurdere om stolpene er bærende eller bare dekorasjon?

Ytterveggen består av en treramme med en teglfasade av enstens murstein.

Får jeg svaret jeg håper på, vet jeg hva som skal rives i morgen

Takk på forhånd
Murhus med hvite søyler foran, grønne planter og plen, under en blå himmel. Diskusjon om søylenes bærende funksjon.

De er ikke bærende, i alle fall ikke for selve huset, bare pynt. Derimot ser det ut som at taket/takfoten er litt forlenget der de er, og da kan det være sånn at de bærer opp den forlengede delen.

Ja, det stemmer! Takfoten er ca 40 cm lenger der.
Men med tanke på at takstolene hviler på ytterveggen så burde de klare et overheng på ca 1 meter uten videre synes jeg! Eller?

Ja, om det er originale takstoler som stikker hele veien ut, og de ikke blir for svake, så burde det nok holde. Men en meter er et ganske betydelig utstikk. Legg en regel fritt en meter ut, så kan du selv sjekke litt hvor mye det svikter.

Jeg vil anbefale forsiktig riving...

1, mål før du gjør noe så du vet om det synker
2, last av med en stempel som du kan slippe litt etter litt.
3, fjern en stolpe
4, fjern stempel
5, mål
6, gjenta

/ATW

ps når jeg ser på bildet så ser nok stolpene litt bærende ut... ds

Jeg ville også gjettet på "bærende", i det minste for den utskytende delen av taket. Hvorfor skulle man ellers bry seg med søyler?

ATWs råd er utmerket hvis man ikke vet om noe er bærende eller ikke. Har du ikke tilgang til stempling, kan man kanskje bruke en grov regel samt en hederlig sakseløft i stedet.

Bærende? Ja, i Skåne blir det jo mye snø :)

Kanskje de i stedet hjelper til så ikke taket blåser av i vinterstormene, dvs har motsatt effekt.
Det kan jo bli bra vindfang i en så stor takfot.
Hvordan ser innfestingene oppe og nede ut?

Med den avstanden mellom søylene og den spinkle regel på toppen, så har jeg svært vanskelig for å se at det kunne være bærende i noen større utstrekning, det skal ikke mye til for å knekke regelen på midten. Det ville ikke forundre meg om regelen i tillegg er skjøtet rett over den midterste stolpen. Kan det være så Lanson?

Hvor langt er det mellom stolpene?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.