3.079 lest ·
15 svar
3k lest
15 svar
Hjelp med ytterveggskonstruksjon
Side 1 av 2
Hei! Har tidligere vurdert å kjøre 12+195+70, men nå når jeg sitter og skal tegne konstruksjonstegningene mine, føles kuldebroene gjennom stenderne markante når man setter den horisontale sekundærregelen. Spesielt i bunnsvill og toppsvill.
Så nå vurderer jeg å bygge 12+170+Horisontale 45+Vertikale 45. Dere forstår hva jeg mener!
Mine spørsmål er:
- Kan man med fordel sette småklosser nede ved bunnsvill, samt oppe ved toppsvill, når man setter det horisontale laget? For å få inn litt isolasjon. Altså småklosser istedenfor lange stendere ved bunnsvill og toppsvill. Håper dere forstår hva jeg mener. Disse dekkes deretter i det vertikale installasjonssjiktet med lang stender.
- Er ikke isolasjon som dekker stenderverket rundt vinduer og lignende ganske lite forbedrende? Da det meste av stenderen allerede eksponeres ved foring etc.?
- Eller hvordan bør jeg gjøre det? Sette det horisontale laget sist?
vegg:
panel låkklektspanel
34x70 spikerlekt+15mm luftespalte
12mm trefiber vindtett plater
170mm stenderverk
45mm horisontal
Dampbrems
45mm vertikal
OSB
Gips
Så nå vurderer jeg å bygge 12+170+Horisontale 45+Vertikale 45. Dere forstår hva jeg mener!
Mine spørsmål er:
- Kan man med fordel sette småklosser nede ved bunnsvill, samt oppe ved toppsvill, når man setter det horisontale laget? For å få inn litt isolasjon. Altså småklosser istedenfor lange stendere ved bunnsvill og toppsvill. Håper dere forstår hva jeg mener. Disse dekkes deretter i det vertikale installasjonssjiktet med lang stender.
- Er ikke isolasjon som dekker stenderverket rundt vinduer og lignende ganske lite forbedrende? Da det meste av stenderen allerede eksponeres ved foring etc.?
- Eller hvordan bør jeg gjøre det? Sette det horisontale laget sist?
vegg:
panel låkklektspanel
34x70 spikerlekt+15mm luftespalte
12mm trefiber vindtett plater
170mm stenderverk
45mm horisontal
Dampbrems
45mm vertikal
OSB
Gips
Sist redigert:
Bygningsveteran
· Norrland
· 340 innlegg
Hei! Kan du ikke kjøre en 50mm fasadeplate type vestkyst utvendig i stedet for to omganger med lekter på innsiden? Og skal du ha osb+gips, så kan du løfte den nederste lekte på det horisontale laget og senke den øverste med 45mm så får du isolasjon ved både svill og bjelkelag.
Takk for svar! Kjører med gjennomgående trefiberisolasjon og vil gjerne holde meg til det også i overflaten. Har vurdert å bruke 19 eller 25mm trefiberplate ytterst.S Snickarkirre skrev:
Kommer også til å ha litt fotbrett, liggende bord og staffpanel. Føltes bedre når det var litt mer homogent. Samt lettere for eventuelt framtidig vedlikehold mm.
Hva tror du om resonneringen?
Hvis jeg trekker opp henholdsvis ned det horisontale laget, hvordan legger man da det vertikale laget?
Takk
Jeg satte en 25 mm trefiberskive utenpå stenderverket da jeg bygde huset mitt. Stenderverket kjøpte jeg fra masonit beams. 300 mm lettbjelke. Alt ferdigkappet og stort sett helt uten kuldebro. Hele greia ble isolert med cellulose som ble blåst inn.
Var ganske prisgunstig da, og det var før prisene steg på tre.
Var ganske prisgunstig da, og det var før prisene steg på tre.
Ja, 25mm kan kanskje være aktuelt. Virket det som spikerregel med mer satt ordentlig? Har bare kjent på 12mm og den kjennes ikke særlig hard.N nybyggarn3 skrev:Jeg satte en 25 mm trefiberskive utenpå stamme når jeg bygde mitt hus. Stammen kjøpte jeg fra masonit beams. 300 mm lettbjelke. Alt ferdigkappet og stort sett helt uten kuldebro. Hele greia ble isolert med cellulose som ble blåst inn.
Var ganske prisverdig da, og det var før prisene skjøt i været på tre.
Interessant produkt, virkelig! Kikket på disse tidligere, og er sikkert helt greit! Stiller meg dog tvilende til holdbarhet og levetid, sikkert helt ubegrunnet.
Hva bruker man som syll/hammerbånd? Hvordan lager man en bærelinje?
Kan jeg spørre hva du betalte, per meter?
Jeg har vært på flere byggeplasser der vi har satt opp en hard 60 mm spontet trefiberskive utenpå stenderverket, noe jeg synes har fungert bra. På platen skrur man en 34x70 lekt inn i stenderverket som panelet spikres på.
Bygningsveteran
· Norrland
· 340 innlegg
Jaha oké trefiberisolasjon har jeg null erfaring med så kan ikke uttale meg om det dessverre. Av ren nysgjerrighet lurer jeg på er det kun av miljøhensyn man bruker trefiberisolasjon eller finnes det andre fordeler i forhold til glass/mineralull?
Det føltes veldig bra med plata. Gikk fint å tape mellom plate og vindus-/dørkarm for å få det skikkelig tett. Jeg hadde noen rester som ble liggende ute ca 6 måneder og de så nesten ut som nye hver gang de hadde tørket.W Wallawhoa skrev:Ja 25mm kanske kan vara aktuelt. Føltes det som spikerregel med mere satt ordentlig? Har bare kjent på 12mm den føles ikke særlig hard.
Interessant produkt, virkelig! Kikket på disse før, og er sikkert helt ok! Stiller meg dog tvilende til holdbarhet og levetid, sikkert helt ubegrunnet.
Hva bruker man som syll/hammerbånd? Hvordan lager man en bærende bjelke?
Kan jeg spørre hva du betalte, per meter?
Helt ubegrunnet etter min mening. Lettbjelke brukes jo der vanlig trevirke blir for spinkelt, som et alternativ til limtre. Hvorfor holdbarhet skulle være et problem har jeg vanskelig for å se. Kanskje om limet skulle gi seg men da har man mange andre problemer. Akkurat styrken og lengden er en fordel også i stommen. Mitt hus er delvis ganske høyt, i full høyde over to etasjer. Det reiste vi uten skjøt på veggen, med opptil 8 meter lange lekter.
Jeg kjøpte hele stommen, inkludert konstruksjonstegning. Betalte totalt 80 tkr +moms og da inngikk alt limtre (utvekslinger) og mellombjelkelag. Dog ikke takstoler. Jeg sendte bare dit en arkitekttegning så fikset de resten.
Både syll og hammerbånd er av lettbjelke og rommet isolasjon.
For meg er det først og fremst p.g.a. treets egenskaper til å absorbere og transportere fukt. Så blir hele veggen fantastisk tett når man blåser den med cellulose. Vi inspiserte hele huset med termokamera under trykktestingen, og eksperten som var her var veldig imponert over hvor jevn isolasjonen var.S Snickarkirre skrev:
En annen fordel er vekten. Isolasjonen pakkes hardt hvilket gir en veldig tung vegg. Blir fantastisk stille og jevner ut temperaturen på en utrolig bra måte.
Bygningsveteran
· Norrland
· 340 innlegg
Okei interessant å vite! Har som sagt ingen peiling på det der, så det er alltid bra med litt mer visdomN nybyggarn3 skrev:For meg er det først og fremst på grunn av treets egenskaper til å absorbere og transportere fukt. Så blir hele veggen fantastisk tett når man blåser den med cellulosa. Vi inspiserte hele huset med varmekamera under prøvetrykking, og proffen som var her, var veldig imponert over hvor jevn isolasjonen var.
En ytterligere fordel er vekten. Isolasjonen pakkes hardt, noe som gir en veldig tung vegg. Blir fantastisk stille og jevner ut temperaturen på en utrolig bra måte.
A anojak skrev:
Ja det er absolutt en interessant skive, jeg vet at hållbaraträhus brukte denne før, men bruker nå hunton. Vet ikke årsaken. Funker sikkert kjempebra, men jeg tør ikke bruke denne. Antar du sikter til woodycell.A anojak skrev:
Det är delvis av miljöskäl, samt att konstruktionen är mer förlåtande. I övrigt tror jag inte det är någon skillnadS Snickarkirre skrev:
Tror också det kan vara en kanon konstruktion, förstår att bärighet mm blir optimalt. Säkert mycket dyrare idag, med borde vara marginella material konstnader för producenten. Kan man räkna med att limningen är permanent, och inte kan gå isär? På 100år?N nybyggarn3 skrev:För mig är det främst p.g.a. träets egenskaper att absorbera och transportera fukt. Sen blir hela väggen fantastiskt tät när man blåser den med cellulosa. Vi inspekterade hela huset med värmekamera under provtrykningen och proffset som var här var väldigt imponerad över hur jämn isoleringen var.
Ytterligare en fördel är tyngden. Isoleringen packas hårt vilket ger en väldigt tyng vägg. Blir fantastiskt tyst och jämnar ut temperaturen på ett otroligt bra sätt.
Detta är mitt första bygge för permanent boende, vågar mig inte på något nytt denna gång. Men som sagt väldigt intressant produkt i många hänseenden.
Jag funderar på att köra 25+195+70 horisontell+råspont eller 15mm osb+gips.
At limte trematerialer holder, får vi krysse fingrene for. Ellers kommer det til å falle hus som korthus når alt limtre gir seg.W Wallawhoa skrev:Det er delvis av miljøhensyn, samt at konstruksjonen er mer tilgivende. For øvrig tror jeg ikke det er noen forskjell
Tror også det kan være en kanon konstruksjon, forstår at bærende evne mm blir optimalt. Sikkert mye dyrere i dag, men burde være marginale materialkostnader for produsenten. Kan man regne med at limingen er permanent, og ikke kan gå fra hverandre? På 100 år?
Dette er mitt første bygg for permanent boende, våger meg ikke på noe nytt denne gangen. Men som sagt, veldig interessant produkt i mange henseender.
Jeg vurderer å kjøre 25+195+70 horisontal+råspont eller 15mm osb+gips.
Det blir sikkert også bra. Litt feigt kan jeg synes
Er det et vanlig triks å dra opp lekten over bunnsville henholdsvis under toppsvillen? Finner ingen steder der man gjør så. Hvorfor?S Snickarkirre skrev: